جعبه مقوایی

جعبه مقوایی نوعی جعبه‎ ی ساخته ‎شده از مقوا می‎باشد که برای بسته ‎بندی انواع کالاها و مواد مختلفی مورد استفاده قرار می‎گیرد، که اکثراً از مواد بازیافتی ساخته می‎شود و خود نیز می‎تواند مورد بازیافت قرار گیرد. ضخامت مقوای استفاده ‎شده بستگی به وزن و تراکم کالایی است که داخل آن قرار می‎گیرد. با استفاده از جعبه‏ های مقوایی مناسب، به طرز چشمگیری هزینه‎ های حمل و نقلی که به دلیل اضافه بار، به بار آمده کاهش می‎یابد. مرز مشخصی میان کاغذ و مقوا وجود ندارد، ولی اغلب کاغذ و مقوا را بر مبنای گرماژ آن دسته‌بندی می‌کنند. جعبه‌ مقوایی معمولا بر اساس جنس مقوای مصرفی به چهار دسته تقسیم می شوند. هر کدام از جعبه مقوایی بر اساس خصوصیات و قیمت تمام شده در صنایع خاص خود مورد استفاده قرار میگیرد.

جعبه مقوایی

جعبه مقوایی پشت طوسی

در این نوع جعبه که یک سمت مقوا سفید و سمت دیگر آن طوسی می‎باشد  این نوع جعبه مقوایی پشت طوسی در وزن های ۲۳۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی تولید می شوند. گرماژ مقوای مصرفی بر اساس وزن محصولات داخل جعبه و پارامتر های دیگر طراحی می شود. مشخصه ظاهری جعبه مقوای پشت طوسی به این صورت است که یک طرف آن سفید و طرف دیگر، طوسی است. مقوای پشت طوسی دوبلکس از ورقه های مقوا بصورت دو لایه تهیه میشود و بطور طبیعی این دو لایه با صفحه های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده میشود. مقواهای پشت طوسی از نوع بازیافتی بوده و نظر به بازیافتی بودن آن و حساسیت های موجود در رابطه با نوع کاربری آنها، استفاده از آنها در بسته بندی دارویی و غذایی به لحاظ قانونی ممنوع است.

خصوصیات:

  • سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع گرماژ آن)
  • شفافیت
  • قابلیت چاپ بالا
  • معمولا روی آن سفید و پشت آن طوسی است.
  • در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی می شود.
  • بسته بندی آن معمولا بصورت رول و شیت (ورق) می باشد.

جعبه مقوایی پشت طوسی

کاربرد جعبه مقوایی پشت طوسی

استفاده در بسته ‎بندی‎های کوچک که نوشته ‎های زیادی روی آن نوشته شده مانند وسایل الکترونیکی، لوازم منزل، بسته بندی صنایع غذایی و …

جعبه مقوایی پشت سفید (White Back Box)

این جعبه ها در وزن های ۲۳۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی تولید می شوند. در سطوح داخلی این نوع جعبه ها، روکشی سفید رنگ وجود دارد. جعبه مقوایی پشت سفید معمولا دارای پارامتر های بهداشتی و ظاهر مناسب تری نسبت به جعبه های مقوایی پشت طوسی است .
مقوای پشت کرم یا زرد که کیفیتی بالا تر از مقوای پشت طوسی دارد، معمولا در ساخت جعبه های دارویی و بهداشتی بکار می رود.

موارد مصرف و شرکت های تولید کننده مقوای پشت طوسی و سفید

عمدتا در بسته بندی صنایعی مانند جعبه کفش، دستمال کاغذی، جعبه شیرینی، جعبه کبریت، جعبه خمیر دندان و … بکار می رود.
شرکت های تولید کننده مقوای پشت طوسی و سفید :

خصوصیات جعبه مقوایی

  • سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع گرماژ آن)
  • شفافیت
  • قابلیت چاپ بالا
  • در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی می شود .

جعبه مقوایی پشت سفید

جعبه مقوایی ایندربرد (Ivory Board Box)

نوع دیگری از جعبه مقوایی که در بسته بندی های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد و دارای مجوز وزارت بهداشت ایران میباشد، مقوای IVory board است که در ایران به اینوربرد، ایندربرد و یا ایندل برد نیز معروف است. این جعبه، مقوایی است که در قسمت مغزی آن از مواد بازیافتی (مانند مقوا پشت طوسی) بکار رفته و در دو طرف دیگر لایه پالپ سفید یا نخودی با درصد پالپ بیشتر استفاده شده است که هر چه این لایه ضخیم تر باشد، درجه مرغوبیت آن بالاتر است.

این جعبه ها از مقوای اینور برد در وزن های ۲۵۰، ۲۷۵، ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۰۰ گرمی تولید می شوند.

ساختار خاص مقوای اینوربرد به دلیل بافت داخلی سفید رنگ و سطوح سفید رنگ در دو سمت مقوا دارای شرایط ایده آل جهت تولید جعبه های مصرفی در زمینه های مواد غذایی خاص، محصولات آرایشی – بهداشتی، محصولات دارویی و اقلامی از این قبیل که دارای حساسیت بالا از منظر بهداشت بسته بندی است فراهم می کند .

جعبه مقوایی گلاسه (Two Face Glossy Box)

این نوع جعبه مقوایی ساخته شده از مقوای گلاسه در وزن های ۲۰۰ ، ۲۵۰ و ۳۰۰ گرمی می باشند . مقوای گلاسه دارای بافت یکسان در هر دو سوی مقواست و همانند مقوای اینوربرد دارای شرایط ایده آل جهت تولید جعبه های بهداشتی با سطوح با کیفیت است. جعبه های گلاسه به لحاظ ساختاری نرم تر و بدلیل تراکم جرمی پایین تر مصرف کمتری در صنایع بسته بندی دارد.

برای مشاوره رایگان می توانید با شماره 28 83 11 33 (021)31 83 11 33 (021) تماس بگیرید و یا فرم سفارش در پایین صفحه را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند. اطمینان داشته باشید همکاران ما مناسب ترین راه حل را به شما پیشنهاد می دهند.