برچسب حرارتی چیست؟

لیبل حرارتی چیست

برچسب یا لیبل حرارتی روشی ایده آل برای نشان دادن اطلاعاتی از قبیل بارکد، تاریخ و ... روی محصولات است. برچسب حرارتی همانطور که از نامش هم پیداست، از فرایند انتقال و ریبون حرارتی برای چاپ خود استفاده می کند. اغلب این لیبل را با لیبل کاغذی اشتباه می گیرند و به همین جهت در این مقاله تمامی اطلاعات درمورد انواع این برچسب، کاربرد ها و ویژگی های آن را با شما در میان میگذاریم.


انواع برچسب حرارتی

انواع لیبل حرارتی

دو نوع مشخص از برچسب های حرارتی وجود دارد و انتخاب گزینه مناسب بسته به نوع چاپگر و برنامه های شما برای چاپ دارد. شباهت این دو لیبل در این است که به هر حال در هر دو گزینه شما نیاز به چاپگر انتقال حرارتی دارید.

  • برچسب حرارتی مستقیم (Direct thermal)

در چاپ با برچسب حرارتی مستقیم، نیازی به ریبون نیست و پوشش حساس به گرما هنگام عبور از المنت حرارتی، گرما داده می شود و این گرما سبب ایجاد تغییرات شیمیایی و تغییر رنگ لیبل از سفید به سیاه می شود. حتما بار ها شده است که به برگه فروشگاهی که از آن پوشاک خریداری کردید بعد از مدت ها سری زده باشید و متوجه می شوید که اصلا رنگی روی برگه نمانده است! بله درست است، ضعف عمده برچسب حرارتی DT این است که بعد از مدتی در اثر گرما و نور مستقیم تخریب می شوند.

  • برچسب انتقال حرارتی (thermal transfer)

در پرینت برچسب انتقال حرارتی، المنت های گرمایشی سبب ذوب شدن ریبون و تشکیل تصویر روی لیبل میشوند. در این نوع چاپ باید ریبون، لیبل و چسب بصورت دقیق روی هم منطبق شده باشند تا چاپ تمیزی ارائه شود.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: لیبل PVC چیست؟


برچسب حرارتی DT یا TT: کدام بهتر است؟

برچسب حرارتی مستقیم یا انتقال حرارتی؟

برای اینکه به این پرسش پاسخ دهیم بهتر است در مورد تفاوت ها این دو نوع لیبل بیشتر صحبت کنیم. در این قسمت برخی ویژگی های مهمی که از لیبل ها انتظار داریم را بیان کرده و مقایسه ای بین این دو انجام میدهیم:

  • کیفیت چاپ

برچسب TT بالاترین کیفیت چاپ و خوانایی را دارد. برچسب DT نیز خوانایی قابل قبول و خوبی دارد.

  • دوام و پایداری چاپ

برچسب TT عمر طولانی به همراه پایداری تصویر چاپی دارد. در مقابل برچسب انتقال حرارتی مستقیم بشدت به نور و گرما حساس است و اگر در این شرایط قرار بگیرد سیاه میشود.

  • امکان چاپ رنگی

لیبل TT دارای قابلیت چاپ با انواع ریبون هاست ولی برچسب DT صرفا سیاه و سفید چاپ می شود.

  • پیکربندی برای چاپ

در برچسب های TT خرابی بیشتری برای پیکربندی و تنظیمات ریبون ایجاد می شود و نظافت منظم نیاز دارد. بالعکس کار با لیبل حرارتی مستقیم بسیار راحت است، چراکه ریبونی در این سیستم وجود ندارد.

  • مصارف معمول

برچسب انتقال حرارتی را معمولا برای بسته بندی، برچسب محصولات، لیبل اموال و ... میتوان استفاده کرد. از نوع DT آن نیز معمولا برای رسید خرید، بلیط، ژتون و ... استفاده میشود.

در نهایت توصیه ما این است که اگر نیاز به چاپی با کیفیت، با ماندگاری طولانی و مقاومت بالا دارید، از برچسب انتقال حرارتی استفاده کنید و برای مصارف ساده و مقرون به صرفه با ماندگاری کوتاه، استفاده از DT منطقی تر است.


نحوه تشخیص لیبل حرارتی از لیبل کاغذی

به دلیل شباهت بالایی که این دو لیبل با هم دارند، گاها باهم اشتباه گرفته می شوند. بطور کلی برای تشخیص این دو از هم به سادگی با گوشه ناخن روی هر یک بکشید، اگر خط افتاد لیبل حرارتی است. یا اینکه با گرما کم فندک زیر لیبل بگیرید، اگر شروع به سیاه شدن کرد، برچسب حرارتی است.


فروش لیبل حرارتی

مجتمع چاپی سیناپکینگ، با سابقه بیش از 20 سال در زمینه تولید و چاپ انواع لیبل، هولوگرام و برچسب اموال، بهترین قیمت چاپ و فروش لیبل حرارتی را به شما ارائه می دهد. برای تماس با کارشناسان ما و سفارش برچسب حرارتی، به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.


با ما تماس بگیرید.


در واتس اپ گفتگو کنیم.


سوالات متداول پیرامون برچسب حرارتی

  1. کاربرد های اصلی برچسب حرارتی در کجاهاست؟

برچسب های حرارتی در اکثر فروشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند. به علاوه استفاده به عنوان ژتون، رسید، بلیط، فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها، بوتیک ها نیز از لیبل های حرارتی بسیار استفاده میکنند.

  1. برای سفارش و چاپ لیبل حرارتی چه کنیم؟

برای سفارش انواع لیبل ها میتوانید با شماره تماس 5 رقمی 34278-021 تماس بگیرید یا از طریق سایت سیناپکینگ سفارش خود را انجام دهید.

  1. انواع برچسب حرارتی کدامند؟

بطور کلی دو نوع لیبل ترمال یا حرارتی داریم: 1- برچسب حرارتی مستقیم یا DT و 2- برچسب انتقال حرارتی یا TT

ضعف عمده برچسب حرارتی DT این است که بعد از مدتی در اثر گرما و نور، جوهر روی آن پاک میشود اما به علت قیمت مناسب تر، در اکثریت فروشگاه ها از آن استفاده میشود.

Rate this post