بسته بندی به دنیای ما نظم می بخشد. فرقی نمی کند که این بسته بندی قرار است اسمارتیزهای M & Ms را در برگیرد یا لباس های کثیف یا یک نوشیدنی گوارا و دلچسب، چیزهایی که کالاهایمان را در دل خود جا می دهند، بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی یک ابزار کاربردی است، گرچه می‌توان مفهومی فراتر از آن برای بسته بندی در نظر گرفت. طراحی خوب و چشم نواز داستانی را روایت می کند و طراحی بسته بندی از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت بسته بندی یک تجربه احساسی است و حس بینایی، حس لامسه و حس شنوایی فرد را به بازی می گیرد (البته برخی از محصولات و بسته بندی هایشان حس بویایی و چشایی فرد را هم قلقلک می دهند). با توجه به طراحی بسته بندی و جزئیات آن می توانید به ماهیت محصول درون بسته بندی پی ببرید و بفهمید که چگونه می توان آن را به کار بست، این محصول برای چه افرادی تولید شده و مهم تر از همه آن که باید آن را خرید یا نه؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه بسته بندی خود را طراحی کنید تا یک داستان منحصر به فرد و جذاب برای مخاطبین روایت کنید.

فهرست مطالب:

۱- کارهایی که باید پیش از طراحی بسته بندی انجام دهید:

  • پرسش هایی که باید پاسخ دهید.
  • اطلاعاتی که باید جمع کنید.

۲- طراحی بسته بندی در 7 مرحله

  1. لایه بسته بندی را بشناسید.
  2. مناسب ترین نوع بسته بندی را انتخاب کنید.
  3. چاپگرتان را آماده کنید.
  4. پیکره اطلاعات را مشخص کنید.
  5. طراحی بسته بندی را سبک و سنگین کنید.
  6. بازخورد ها و نقطه نظرات دیگران را جویا شوید.
  7. فایل های درست و مناسب را تهیه کنید.

۳- عبارات و اصطلاحات رایج در طراحی بسته بندی (فرهنگ واژگان)

۴- توصیه ما به شما

۱- کارهایی که باید پیش از طراحی بسته بندی انجام دهید:

پرسش هایی که باید پاسخ دهید

به 3 پرسش اساسی و مهم پیش از طراحی بسته بندی باید پاسخ دهید:

  1. چه کالایی می فروشید؟
  2. قرار است این کالا را به چه کسانی بفروشید؟
  3. این کالا را از چه طریقی به مشتریان عرضه می کنید؟

بیایید نگاهی باریک بینانه و عمیق تر به این پرسش ها بیندازیم.

1. چه کالایی می فروشید؟ پرسش دشوار و بغرنجی نیست و می توان به راحتی پاسخی برای آن پیدا کرد. چه می‌فروشید؟ کالایتان بزرگ است یا کوچک؟ در ساختار آن چه موادی به کار رفته؟ کالایتان ظریف و شکننده است یا محکم و بادوام؟ با پاسخ دادن به این پرسش می توانید به درک صریحی از باید و نبایدهای بسته بندی کالایتان دست یابید. به عنوان مثال اگر محصول شما طریف و شکننده است، بسته بندی شما باید محکم و بادوام باشد. به علاوه اگر کالای شما شکلی عجیب و نامتعارف دارد، نمی توانید از جعبه های آماده و استاندارد برای بسته بندی آن استفاده کنید، لاجرم باید یک بسته بندی کاملاً اختصاصی برای آن طراحی کرده و سفارش دهید.

بسته بندی خلاقانه

2. قرار است این کالا را به چه کسانی بفروشید؟ طرف حساب شما آقایان هستند یا خانم ها یا هر دوی آنها؟ قرار است کودکان از کالایتان استفاده کنند یا بزرگ ترها؟ می خواهید نظر افرادی را جلب کنید که حامیان پر و پا قرص محیط ریست هستند؟ مشتریان شما بودجه محدود و مشخصی دارند یا از قشر مرفه جامعه هستند؟ بسته بندی کالا باید از دیدگاه مصرف کنندگان آن محصول جذای و خواستنی باشد؛ پیش از کلید زدن پروژه طراحی بسته بندی باید به خصوصیات و علایق مشتریان واقف باشید. اگر با افراد مسن و سالخورده سر و کار دارید، باید متن های نوشته شده بر روی بسته بندی کالایتان درشت و خوانا باشد. اگر مشتریان شما افرادی متمول و ثرتمند هستند باید بکوشید تا بسته بندی هایتان نمادی از تجمل گرایی باشد.

نوع بسته بندی برای اقشار مختلف

3. این کالا را از چه طریقی به مشتریان عرضه می‌کنید؟ قرار است کالایتان در سوپرمارکت های بزرگ به فروش رسانید یا در یک بوتیک کوچک یا فروشگاه های اینترنتی؟ بسته بندی محصولی که قرار است به صورت آنلاین فروخته و ارسال شود، با بسته بندی کالایی که می خواهید در قفسه فروشگاه و در کنار انبوهی از محصولات رقیب به فروش رسد، زمین تا آسمان فرق دارد. وجود فضای خالی و اضافی در بسته بندی محصولات فروخته شده در فروشگاه اینترنتی باعث می شود کالا درون آن حرکت کرده و محصول و بسته بندی آن آسیب ببینند. بسته بندی کالایی که باید در قفسه فروشگاه ها به فروش رود، باید زیبا و شکیل باشد و نگاه ها را به سوی خود جذب کند.

مشتریان هدف محصول

به تمامی پرسش های بالا پاسخ دادید؟ خیلی خوب! با تکیه بر این پاسخ ها می‌توانید در مسیر طراحی بسته بندی یک تصمیم درست و سرنوشت ساز بگیرید. اگر هنوز در پاسخ دادن به این پرسش ها مردد هستید و پاسخ مناسبی پیدا نکرده اید، بی‌تردید هنوز آمادگی لازم برای شروع کردن پروژه طراحی بسته بندی را ندارید. بهتر است زمان بیشتری را در این مرحله سپری کرده و به سراغ مرحله بعد نروید.

اطلاعاتی که باید جمع کنید:

  • نیازهای ضروری یک برند: برخی اوقات یک کالا به مصرف کننده نهایی عرضه می شود و گاهی اوقات در قالب یک برند و در کنار مجموعه ای از کالاهای دیگر قرار می گیرد. اگر می خواهید بسته بندی خود را در نهایت زیبایی و ظرافت طراحی کرده و جلوه بی نظیری به برند خود ببخشید، باید پیش از هر کاری اطلاعات لازم را در مقوله های زیر کسب کنید:
  • رنگ ها: باید برای چاپگرتان مشخص کنید که می‌خواهید از مدل رنگی CMYK ( یکی از مدل رنگی پر کاربرد در فرآیند چاپ که حرف C به رنگ آبی، M به رنگ قرمز، Y به رنگ زرد و K به رنگ مشکی اشاره دارد) استفاده کنید یا PMS (اطلس رنگ پنتون).
  • فونت ها: باید مناسب ترین فونت را انتخاب کرده و نحوه استفاده از آن را مشخص کنید.
  • لوگو: اگر قرار است لوگوی خود را در دل طراحی بسته بندی بگنجانید، اطمینان یابید که فایل وکتور آن در دسترس است.
  • متن هایی که باید بر روی بسته بندی درج شوند: این که چه متنی باید بر روی بسته بندی نوشته شود، به محصول شما و صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید، بستگی دارد. اما پیش از طراحی بسته بندی می بایست این مطالب را آماده و دسته بندی کنید. در نظر داشته باشید که در برخی صنایع، تولیدکنندگان از لحاظ قانونی موظفند اطلاعات معینی را بر روی بسته بندی درج کنند. در هر حال ممکن است به مواردی از این قبیل نیاز پیدا کنید:
  • متن های نوشتاری: موارد بسیاری را می توان در این دسته قرار داد از نام محصولتان گرفته تا کلماتی که مشتریان را وسوسه می کند کالایتان را بخرند.
  • تصاویر: اگر قرار است تصاویری بر روی بسته بندی تان نقش بندد، باید پیش از هر کاری فایل وکتور این تصاویر را آماده داشته باشید.
  • علائم و نشانه ها: شاید مجبور باشید علائمی از قبیل بارکد، ارزش غذایی، علائم هشدار دهنده یا امثال آن را بر روی بسته بندی کالایتان قرار دهید، این مسئله به کالایی که عرضه می کنید و صنعتی که در آن فعالیت دارید، بستگی خواهد داشت.
  • متن هایی که به صورت موقتی بر روی بسته بندی هایتان درج می شود: اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی هر یک از شاخه‌های محصولاتی نظیر مواد غذایی یا آرایشی متفاوت خواهد بود (اطلاعاتی همچون تاریخ انقضا و سری ساخت). شما نباید این اطلاعات را مستقیماً بر روی بسته بندی محصولات چاپ کنید، چرا که این اطلاعات هر چند وقت یکبار تغییر می کند، لذا باید در طراحی بسته بندی یک فضای خالی برای چسباندن برچسب یا زدن مهر در نظر بگیرید تا بعد ها این اطلاعات را به بسته بندی محصولاتتان اضافه کرده و در صورت نیاز تغییر دهید.
  • سبک هایی که دوست دارید و سبک هایی که مورد پسندتان نیست: پیش از شروع طراحی در مورد سبک های متفاوت طراحی تحقیق و تفحص کنید. می‌توانید به گردآوری بسته بندی هایی بپردازید که باب میلتان است. از بسته بندی هایی که نظرتان را جلب کرده، عکس بگیرید. در این میان می‌توانید بر روی کمک سایت Pinterest حساب باز کنید. به خاطر داشته باشید که الهام گرفتن چیزی نیست که از فردی به فرد دیگر منتقل شود؛ ممکن است از رنگ یک تی‌شرت یا تصویر چاپ شده بر روی پرده خانه دوستتان، یا فونت تابلوی ساندویچ فروشی محله خوشتان بیاید. البته فراموش نکنید که این ایده ها نباید فقط باب میل و سلیقه شما باشد، چرا که قرار است این بسته بندی ها را برای مشتریان خود طراحی کنید و باید طرح نهایی به دل آن ها بنشیند. ممکن است شما عاشق رنگ های شاد و سر زنده باشید اما اگر بخواهید بسته بندی لباس موتورسواری را طراحی کنید، استفاده از چنین رنگ هایی بدون شک به مذاق مشتریان این لباس ها که غالباً مردانی خشن و سر سخت هستند، خوش نمی آید. نکته دیگری که باید در هنگام بررسی سبک های متفاوت طراحی مد نظر قرار دهید، مواد قابل استفاده در تولید بسته بندی تان است. در حال حاضر نیازی نیست در مورد این مواد تصمیمی بگیرید اما باید تمامی گزینه ها را در ذهن داشته باشید تا وقتش که رسید، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.
  • بودجه: بودجه طراحی بسته بندی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1. هزینه هایی که تنها یک بار پرداخت می کنید:
هزینه هایی از قبیل دستمزد طراح، ساخت کلیشه، تنظیمات چاپ (برای چاپ افست) در این دسته قرار می گیرند و شما تنها یک بار و در همان ابتدای کار این هزینه ها را متقبل می شوید (مگر آن که بخواهید طرح خود را تغییر دهید).
2. هزینه هایی که باید به ازای هر آیتم بپردازید:
هزینه مواد اولیه و نیروی انسانی در این دسته قرار می گیرند. تولید هر جعبه هزینه مشخصی دارد که باید هزینه های جانبی دیگری نظیر نوار چسب یا کاغذ و فوم بسته بندی را هم به این هزینه ها اضافه کنید. به علاوه باید فردی را استخدام کنید تا کالاها را درون این بسته بندی ها قرار دهد، مگر آن که خودتان بخواهید این مسئولیت را به عهده بگیرید. پیش از شروع کار باید به یک ایده کلی در مورد مبلغی قرار است برای بسته بندی هزینه کنید، دست یابید. توجه داشته باشید که همیشه سیاست “هر چه ارزان تر بهتر” کارگر نمی افتد؛ گاهی اوقات اگر کمی بیشتر هزینه کنید، به نفع تان تمامی می شود و می توانید گوی سبقت را از رقبا بربایید و حجم فروش و بهای محصولتتان را افزایش دهید.

پس از جمع آوری اطلاعات به قسمت جالب و دوست داشتنی ماجرا می رسید: طراحی بسته بندی! چگونه می خواهید با کمک طرح بسته بندی داستان برندتان را روایت کنید. در طول مراحل طراحی باید تصمیم هایی بگیرید، انتخاب هایی صورت دهید که به لطف آنها می توانید داستان برندتان را دهان به دهان نقل کنید.

۱- طراحی بسته بندی در ۷ مرحله

۱- لایه های بسته بندی را بشناسید:

هر بسته بندی از سه لایه تشکیل شده است: بسته بندی خارجی، بسته بندی داخلی و بسته بندی کالا. برای بسته بندی کالای خود ممکن است به یکی از این سه لایه یا هر سه آنها نیاز داشته باشید.

بسته بندی خارجی نخستین بخشی است که در پیش چشم مشتری ظاهر می شود و کالای شما را از گزند عوامل محیطی مصون نگه می دارد. بسته بندی خارجی می تواند جعبه ای باشد که کالایتان درون آن حمل می شود یا کیسه ای که محصولتان در آن جای می گیرد تا در قفسه فروشگاه ها به فروش رسد.

بسته بندی داخلی در دل بسته بندی خارجی قرار می گیرد و از کالایتان محافظت می کند. بسته بندی داخلی می تواند کاغذ، فوم یا ضربه گیری باشد که درون بسته بندی خارجی را پر می کند و اجازه نمی دهد کالا تکان بخورد و آسیب ببیند. کیسه هایی که به حفظ طراوت و تازگی مواد غذایی کمک می کنند، در این دسته قرار می گیرند.

بسته بندی کالا دقیقاً همان چیزی است که اغلب افراد با شنیدن کلمه بسته بندی به آن می اندیشند؛ جعبه ای که یک اسباب بازی درون آن قرار گرفته، بطری لیبل دار یک نوشیدنی، اتیکت روی یک لباس، کاغذ شکلات. هر یک از این لایه ها فرصتی برایتان مهیا می کند تا بخشی از داستان برندتان را روایت کنید.

طراحی و بسته بندی کیف محصول

۲- مناسب ترین نوع بسته بندی را انتخاب کنید:

طیف وسیعی از بسته بندی موجود است و می توانید یکی از آنها را برای کالای خود برگزینید. گاهی اوقات انتخاب کردن بین جعبه یا بطری کار چندان دشواری نخواهد بود. اما همیشه این طور نیست. برای انتخاب مناسب ترین و بهترین نوع بسته بندی باید موارد زیر را در ذهن داشته باشید؛

بهترین نوع بسته بندی
۲-۱  کالا: همه چیز به همین جا ختم می شود؛ کالا! اگر محصول شما مایع باشد، گزینه های موجود برای بسته بندی کردن آن محدود می شود. البته نباید اجازه دهید که این محدودیت ها خلاقیت شما را سرکوب کند. به عنوان مثال Capri Sun تحولی عظیم در صنعت بسته بندی آبمیوه به پا کرد و آبمیوه هایش را به جای بطری درون کیسه های کوچک (ساندیسی) بسته بندی کرد. شرکت Go-Gurt تصمیم گرفت به جای استفاده از بسته بندی های همیشگی ماست، بسته هایی را طراحی کند که مشتریان برای خوردن ماست دیگر نیازی به قاشق نداشته باشند. البته این را هم در نظر داشته باشید که طراحی و تولید یک بطری با شکل و شمایلی خاص بسیار بیشتر از بطری های استاندارد و معمولی برایتان هزینه خواهد داشت.

بسته بندی با توجه به نوع محصول
۲-۲  رقابت:اگر همه رقبا سوپ را در قوطی کنسرو عرضه می کنند، باید در اندیشه راهی متفاوت و خلاقانه برای بسته بندی محصول خود باشید. از این طریق می توانید حسابتان را از سایر رقبا جدا کرده و متمایز ظاهر شوید. البته این را هم در نظر داشته باشید، مسیری که انتخاب کرده اید بسیار دشوار و پر فراز و نشیب خواهد بود، چرا که مشتریان به قوطی های کنسروی سوپ عادت کرده اند و سوپر مارکت ها قفسه ها و انبارهای خود را برای نگهداری سوپ های بسته بندی شده در قوطی کنسرو طراحی و ساخته اند.

در نظر گرفتن رقبا در بسته بندی
۲-۳  بودجه: ممکن است یک ایده بی نظیر و فوق العاده برای طراحی بسته بندی در ذهن داشته باشید و مثلاً بخواهید گردنبند ماه تولد را درون جعبه ای به شکل هلال ماه بسته بندی کنید، اما اگر بودجه ای که برای هر بسته بندی در نظر گرفته اید فقط 50 سنت باشد، ایده شما عملی نخواهد بود. در چنین شرایطی باید مشتریان ایده آلتان را مد نظر قرار دهید؛ اگر قرار است این گردنبند را به قیمت 12 دلار بفروشید، بهتر است از یک جعبه ارزان قیمت برای بسته بندی آن بهره بگیرید. اما اگر گردنبندی از جنس طلا و دست ساز دارید که بیش از 100 دلار می ارزد، باید بودجه ای که برای بسته بندی آن در نظر گرفته اید را افزایش دهید و همان جعبه شیک و زیبایی که به شکل هلال ماه طراحی شده را برای بسته بندی کالای خود برگزینید.

میزان بودجه و هزینه در بسته بندی
۳- چاپگرتان را آماده کنید.

پس از مرحله طراحی نوبت به چاپ می رسد اما شما باید از همین حالا در مورد این مرحله خوب فکر کنید. به علاوه باید از هزینه های چاپ بسته بندی تان کاملاً آگاه باشید. با تحقیق در مورد مرحله چاپ می توانید به طراح خود کمک کنید تا فایل هایی را که باید آماده کرده و تحویل دهد. در خصوص موضوعات زیر پرس و جو کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید:

۳-۱  خط قالب (Dieline): اگر سایز جعبه و لیبل هایتان استاندارد باشد، چاپگرها می توانند طرح خط قالب را به شما ارائه دهند تا شما آن را در اختیار طراحتان قرار دهید.

۳-۲ فرمت های فایل چاپ و الزامات آن:  برای چاپ به فایل وکتور نیاز دارید. این فایل باید لایه دار باشد؟ باید خطوط برش را در این فایل مشخص کرد؟ طراح شما باید یک فایل آماده برای چاپ را در فرمت Ai، فوتوشاپ، PDF یا EPS تحویل دهد. برای باز کردن این فایل ها به یک برنامه خاص نیاز دارید اما چاپگرها می توانند این فایل ها را باز کنند. به علاوه طراح موظف است تصویر طرح خود را در قالب فرمت JPG یا PNG هم ارائه کند تا هر کسی بتواند آن را باز کند و ببیند. باید فرمت های متفاوت یک فایل را بشناسید و بدانید کدام فایل را به که تحویل دهید.

۳-۳  رنگ ها: برخی چاپگرها می توانند خود را با هر مدل و کد رنگی وفق دهند. اما برخی چاپگرها (مخصوصاً آن هایی که چندان گران قیمت نیستند) پالت رنگ محدودی دارند.
۳-۴  چاپ افست یا دیجیتالی: چاپگر شما می تواند به صورت دیجیتالی چاپ بگیرد یا افست؟ حداقل تعداد سفارش برای گرفتن چاپ افست چقدر است؟ جدول هزینه هایتان به چه شکل خواهد بود.

چاپ افست یا دیجیتال

۴- پیکره اطلاعات را مشخص کنید.

در این مرحله باید بار دیگر به پرسش هایی بیندیشید که در ابتدای این مقاله مطرح کردیم؛ چه کسی قرار است کالای شما را بخرد؟ این کالا در کجا به فروش می رسد؟ با پاسخ دادن به این دو پرسش می توانید ساختار اطلاعاتی بسته بندی را مشخص کنید. شاید یک تصویر زیبا از کالایتان یا توصیه ای هوشمندانه برای مشتریان داشته باشید یا بخواهید پیام برندتان را به گوش مخاطبین برسانید یا با یک نمودار تصویری نحوه استفاده صحیح از کالایتان را به مشتریان نشان دهید. اما وقتی مشتری نگاهی به بسته بندی محصول شما می اندازد، تنها یک چیز را به خاطر خواهد سپرد، می خواهید آن چیز چه باشد؟ مهم ترین چیزی را که می خواهید در ذهن مشتریان حم شود را در مرکز طرح بسته بندی قرار دهید تا مخاطبین کالا و برند شما را با آن بشناسند. در مراحل بعد می توانید چند چیز دیگر را به این طرح اضافه کنید تا وقتی مشتری نگاهی دقیق تر به محصول شما انداخت یا بر روی لینک آن کلیک کرد، متوجه این جزئیات شده و نسبت به خرید کالایتان اقدام کند. بیایید به اتفاق هم نگاهی به این مثال ها بیندازیم:

نام برند Lelini مهم ترین چیزی است که نظر مشتریان را به خود جلب می کند و در کنار آن متنی است که به مشتریان می‌گوید این کالا قرار است برایشان چه کار کند. مهم ترین نکته ای که مشتریان باید در مورد این گوجه ها بدانند، ارگانیک و طبیعی بودن آن ها است. سپس با تصویری مواجه می شویم که نحوه آماده سازی گوجه ها را نشان می دهد.
به این تصویر نگاه کنید … هنوز هم احساس گرسنگی می کنید؟ کاملاً مشخص است که چه چیزی درون این بسته بندی قرار گرفته و با یک نگاه دقیق تر متوجه می شوید که آماده کردن آن چقدر ساده و بی دردسر خواهد بود.

بسته بندی شیک جعبه شیرینی

۵- طراحی بسته بندی را سبک و سنگین کنید.

ایده های نابی برای بسته بندی کالایتان دارید؟ زمانش رسیده تا نظر دیگر را در مورد ایده هایتان جویا شوید و بازخوردها را بررسی کنید. پیش از هر کاری باید در مورد این مسائل خوب بیندیشید:

بسته بندی شکلات
۵-۱  همه می توانند به راحتی سر در بیاورند که چه کالایی درون بسته بندی است؟

با نگاه کردن به بسته بندی می توان دریافت که چه چیزی درون آن قرار دارد و این کالا برای چه قشری مناسب است؟ مردم بابت چیزهایی هزینه می کنند که بتوانند آن را به خوبی درک کنند. پس حواستان باشد که بسته بندی شما مصرف کنندگان را به خطا نیندازد و کالای شما را با چیز دیگری اشتباه نگیرند، (مگر آن که خودتان تعمداً این کار را بکنید و هدف خاصی داشته باشید) بدون تردید نمی خواهید مشتریانتان را گمراه کنید. خوب به نظر می رسد که با یک آبمیوه خیلی خوشمزه و دلچسب طرف هستیم، اما این طور نیست! این بسته بندی مواد شوینده است. باید اطمینان یابید که بسته بندی محصولتان مصرف کنندگان را به اشتباه نخواهد انداخت.

بسته بندی محصول چایی هندوستان

۵-۲  بسته بندی کالایتان نمایشی صادقانه از محصولی است که درون آن قرار گرفته؟

بزرگ ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شوید، نمایش دادن اغراق آمیز و غیر واقعی محصولی است که درون بسته بندی قرار گرفته. اطمینان یابید که تصاویر نقش بسته بر روی بسته بندی، تصویر واقع گرایانه از کالای شما است. البته این حق را دارید که کالایتان را به بهترین شکل ممکن در معرض نمایش بگذارید اما اگر تصویر کیکی که روی بسته بندی است پر باشد از کشمش های تازه و خوشمزه اما کیکی که درون آن قرار گرفته فقط دو تا کشمش داشته باشد، مشتری حس می کند که قصد فریب دادن او را داشته اید و سرش را کلاه گذاشته اید و به احتمال زیاد دیگر از شما خرید نخواهد کرد.
بسته بندی این محصول کاملاً گمراه کننده است! چه اتفاقی برای آن همه کشمشی افتاد که در تصویر دیده بودیم؟

نمایش داخل کالا در بسته بندی
۵-۳  شمای سه بعدی بسته بندی شما چگونه است؟

طراحتان باید نمونه نهایی شده کار را به صورت دو بعدی (مسطح و آماده برای چاپ) و سه بعدی به شما ارائه دهد. به علاوه شما می توانید طرح بسته بندی را بر روی یک کاغذ سفید چاپ کرده و آن را به شکل یک جعبه یا تیوب در بیاورید. با این روش می توانید به نکاتی پی ببرید که قبلاً از آن غافل بوده اید. گاهی اوقات یک تصویر در فضای دو بعدی به نظر معرکه و بی نظیر آید اما وقتی از یک زاویه سه بعدی به آن نگاه می کنید، به نظر افتضاح باشد، البته عکس این مطلب هم صادق است. اطمینان یابید که این تفاوت ها را به خوبی درک کرده اید.

بسته بندی خلاقانه ساندیس
۵-۴  بسته بندی شما بر روی قفسه فروشگاه ها چه جلوه ای خواهد داشت؟

اثر قفسه ای برای اقلامی که قرار است درون فروشگاه ها به فروش رسند، اهمیت بسزایی دارد لذا نباید از موارد زیر غافل شوید:

۵-۴-۱ چه بخشی از بسته بندی قابل رویت خواهد بود؟ زمانی که کالاهای مختلف در کنار هم قرار می گیرند، فقط یک سمت از بسته بندی را می توان دید. اطمینان یابید که مهم ترین اطلاعاتتان در قسمت جلویی بسته بندی و در مرکز آن قرار گرفته است.

۵-۴-۲ وقتی کالایتان در کنار یا بالای سایر کالاها چیده می شود، بسته بندی آن چه جلوه ای خواهد داشت؟ الگوی خاصی پدید می آید؟ این الگو به دلتان می نشیند؟

۵-۴-۳ بسته بندی خود را با سایر محصولات رقیب مقایسه کرده اید؟ به یکی دو فروشگاهی که قرار است کالای شما را بفروشند سر بزنید و ببینید محصول شما قرار است در کجا مستقر شود. کالاهای هم جوار آن هم رنگ و یکدستند؟ برای آن که کالای شما متمایز و متفاوت ظاهر شده و نگاه ها را به سوی خود بکشاند، چه ترفندی را باید پیاده کنید؟

بسته بندی قوطی رب

۵-۵ این طراحی انعطاف پذیری لازم را دارد و می توان آن را برای بسته بندی کالاهای دیگری به کار گرفت؟

شاید در حال حاضر شما فقط یک مدل سس با یک طعم تولید می کنید اما ممکن است در آینده بخواهید کسب و کار خود را گسترش دهید و سس هایی با طعم های دیگر را به سبد محصولاتتان بیفزایید. باید بتوانید با چند تغییر ساده و کوچک برای این محصولات جدید هم یک بسته بندی مشابه نمونه قبلی طراحی کنید.

بسته بندی را می توان مجدداً مورد استفاده قرار داد؟ البته این مسئله برای تمامی کالاها حائز اهمیت نمی باشد اما شاید بخواهید راهی برای استفاده دوباره بسته بندی تان پیدا کنید. به عنوان مثال مصرف کنندگان می توانند به هنگام مراجعه به سوپرمارکت ها از ساک دستی کالای شما استفاده کرده و اقلام خریداری شده را درون آن بگذارند. این یعنی یک تبلیغ رایگان برای برند شما! اگر دستکش باغبانی می فروشید، می توانید بسته بندی خود را به گونه ای طراحی کنید که بتوان بار دیگر آن را در کارهای کشاورزی به کار بست. یک ایده زیرکانه و کاملاً کاربردی.

۶- بازخورد ها و نقطه نظرات دیگران را جویا شوید.

پیش از آن که تصمیم نهایی را گرفته و به مرحله اجرا در آورید، باید طراحی بسته بندی را به سهام داران و افرادی نشان دهید که هیچ گونه شناختی از برند شما و کالاهایتان نداشته باشند. حتی می توانید این طرح را به همسایه آن دست خیابان نشان داده و نظرش را جویا شوید، کسانی که هیچ سر رشته ای از محصول شما ندارند می توانند به نکاتی پی ببرند که شما هرگز توجهی به آن ها نداشته اید. پرسش های زیر را مطرح کنید:

  • این کالا چه کاربردی دارد؟
  • این کالا برای چه کسانی تولید شده است؟
  • با نگاه کردن به این بسته بندی چه پیامی دریافت خواهید کرد؟

بر مبنای پاسخی که سایرین به این پرسش ها می دهند، می توانید قضاوت کنید که آیا توانسته اید ایده هایتان را بر روی بسته بندی پیاده کنید و به مخاطبین منتقل کنید؟ اگر در این راستا موفق نبوده اید، به سراغ طراحتان بروید تا ببینید چه بخش هایی را می توان تغییر داد.

۷- فایل های درست و مناسب را تهیه کنید.

سرانجام توانستید طراحی بسته بندی خود را تصویب کرده و نهایی کنید، خوب مبارک باشد! حال باید به اطلاعاتی مراجعه کنید که از چاپگرها (چاپخانه) به دست آورده اید و اطمینان یابید فایل ها را به آن شکلی که می خواهند به دستشان برسانید. احتمالاً به این موارد احتیاج خواهید داشت:

۷-۱ فایل وکتور خط قالب (Dieline): این فایل می تواند در فرمت Ai، PDF یا EPS ارائه شود. برای هر نسخه بسته بندی باید یک فایل وکتور داشته باشید. (بنابراین اگر محصولات شما 3 طعم متفاوت دارند باید 3 فایل وکتور خط قالب به چاپگر تحویل دهید.)

۷-۲ کدهای رنگی: اگر چاپگر شما رنگ های مختص به خود را دارد، باید مدل های رنگی Panton و CMYK را به آنها تحویل دهید تا همه چیز باب میل و سلیقه شما پیش رود.

بسته بندی ساده محصولات

۳- فرهنگ واژگان طراحی بسته بندی

راستی این کلمه چه معنا و مفهومی دارد؟ در ادامه شما را با برخی از اصطلاحات رایج در طراحی بسته بندی آشنا خواهیم کرد:

فایل های AI) Adobe Illustrator) : یک برنامه طراحی گرافیکی است که از آن برای تولید فایل های وکتور (مورد نیاز برای چاپ) بهره می گیرند. فایل های ایجاد شده توسط این برنامه یک پسوند ai دارند و برای باز کردن آن ها به برنامه Adobe Illustrator نیاز خواهید داشت. اگر این برنامه را بر روی کامپیوترتان نصب ندارید، جای نگرانی نیست، چون چاپگرتان حتماً این برنامه را دارد.

واژگان طراحی بسته بندی

بارکد (EAN یا UPC): بارکد همان خطوط متوالی و پشت سر همی است که بر روی بسته بندی محصولات مختلف دیده اید. این خطوط داده هایی را درون خود دارند که با استفاده از بارکدخوان می توانید آن ها را رمز گشایی کرده و به اطلاعاتی همچون قیمت، کشور سازنده کالا پی ببرید. بارکدها انواع متفاوتی دارند که آن میان می توان به بارکدهای UPC (کد جهانی کالا که غالباً در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد) و EAN (شماره بین المللی کالا که توسط اتحادیه اروپا ارائه شد و در تمام دنیا به کار گرفته می شود) اشاره داشت. پیش از طراحی بسته بندی باید برای کالای خود بارکدی تهیه کرده و در دل طراحی بگنجانید.

تفاوت داخل و خارج بسته بندی

خارج از کادر بودن (Bleed): اگر در مرحله چاپ، قسمتی از طرح بسته بندی خارج از لبه های کاغذ یا جعبه باشد، اصطلاح Bleed یا خارج از کادر را به کار می بریم. در چنین حالتی طراح باید لبه های طرح خود را بیشتر از حد معمول در نظر گیرد تا زمانی که طرح بر روی کاغذ یا بسته بندی چاپ شد و برش خورد، برای جا به جا شدن چند میلی متری برش ها جایی در وجود داشته باشد.

کانیستر: یک محفظه دایره ای یا استوانه ای شکل که غالباً فلزی است که می توان از آن برای ذخیره کردن اقلامی همچون مواد شیمیایی و مواد غذایی بهره گرفت.

رنگ های متنوع در صنعت بسته بندی

مدل رنگی CMYK: هر یک از این حروف به نام اول یک رنگ اشاره دارد؛ C به رنگ آبی، M به رنگ قرمز، Y به رنگ زرد و K به رنگ مشکی، چهار رنگ اصلی که در هنگام چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. هر رنگی یک کد CMYK دارد و چاپگر برای ایجاد هارمونی و هماهنگی میان رنگ طراحی شما و بسته بندی چاپ شده از این کد استفاده می کند.

فایل های EPS: یک فرمت گرافیکی که به شکل پسوند فایل های تصویری وکتور ظاهر می شود. فایل هایی با پسوند EPS را می توان با برنامه های طراحی گرافیکی خاصی باز کرد.

طرح گرافیکی داخل بسته بندی

چاپ دیجیتال: یک روش مدرن چاپ که اطلاعات فایل را به صورت دیجیتالی به چاپگر متنقل می کند و هر یک از بسته بندی ها به صورت جداگانه وارد چاپگر می شود. چاپ دیجیتال یک گزینه بی نظیر برای چاپ در تیراژ پایین و در یک بازه زمانی کوتاه است. معمولاً چاپ افست برای چاپ در تیراژهای بالا مقرون به صرفه تر خواهد بود.

چاپ افست: یک تکنیک چاپ که طرح شما را در مدل رنگی CMYK (چهار رنگ) بر روی کلیشه منتقل می کند. سپس این کلیشه ها درون یک پرینتر صنعتی و بسیار بزرگ قرار می گیرد. هزینه های اولیه چاپ افست گزاف است اما در مقادیر بالا (معمولاً بیش از 1000 عدد) مقرون به صرفه خواهد بود.

پنتن (Pantone): نام شرکتی است که سیستم هماهنگ ساز پنتن را ابداع کرد  و آن را به اختصار PMS نامید که در واقع کاتالوگی از رنگ های استاندارد چاپ است. هر رنگ یک شماره اختصاصی دارد و هر چاپگر می تواند آن را به شکلی متمایز دوباره تولید کند.

فایل های PDF: فرمتی است که می تواند به شکل وکتور یا رستر (Raster) ارائه گردد اما حواستان باشد که برای چاپ طرح بسته بندی به یک فایل وکتور نیاز دارید و می توان متن و تصویر را در قالب یک فایل PDF ارائه داد. هر کامپیوتری می تواند فایل های PDF را باز کند.

فایل رستر (Raster):تصاویر رستر از هزاران نقطه ریز (پیکسل) تشکیل شده و تغییر دادن سایز بسیار دشوار است.

مدل رنگی RGB: مخفف سه رنگ اصلی، قرمز، سبز و آبی است که از ترکیب آن ها رنگ های دیگری پدید می آیند. برای شناسایی رنگ ها در فضای دیجیتال از کد های RGB یا Hex استفاده می شود و می توان آن ها را به کدهای رنگی Panton یا CMYK تبدیل کرد تا بتوان آن ها را چاپ کرد.

فایل های وکتور (Vector): تصاویر وکتور از خطوط تشکیل شده اند و می توان به سادگی سایزشان را تغییر داد.

۴- توصیه ما به شما

آماده اید پروژه طراحی و تولید بسته بندی کالایتان را کلید زنید؟ ما با شرکت های بسیاری در این زمینه همکاری کرده ایم و می توانیم شما را در این مسیر یاری دهیم. با ما تماس بگیرید.


سوالات متداول پیرامون “طراحی بسته بندی”

  1. تعریف دقیق بسته بندی چیست؟

بسته بندی کلیه فرایند های طراحی، تولید و ارزیابی پوششی است که محصول را احاطه می کند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف بسته بندی، حفاظت از محصول و در عین حال، ایجاد جذابیت بصری برای جلب نظر مشتری است. بسته بندی محصولات عموما شامل سه قست میباشد. بسته اولیه (مانند خمیردندان که در لوله پمپ خود قرار میگیرد)، بسته ثانویه (جعبه تک محصول) و بسته نهایی (جعبه ای که خمیردندان ها در آن قرار میگیرد.)

  1. طراحی بسته بندی به چه عواملی بستگی دارد؟

طراحی بسته بندی بطور کلی به نوع کالایی که قصد بسته بندی آن را دارید، میزان رقابت، خلاقانه بودن طراحی ها و بودجه ای که برای آن در نظر دارید بستگی دارد.

  1. نمونه طرح های بسته بندی خلاقانه را چگونه میتوان یافت؟

در مقاله بسته بندی های خلاقانه در سایت سیناپکینگ، به بیش از 55 مورد از بسته بندی های خلاقانه جهان اشاره شده است. از این نوع بسته بندی ها میتوانید الهام بگیرید و با احترام به حق کپی رایت، طراحی بسته بندی خودتان را داشته باشید.

4.5/5 - (4 امتیاز)