معمولا از برچسب ها برای شناسایی اطلاعات، هشدار، دستورالعمل یا تبلیغات تجاری استفاده میکنند. برچسب ها میتوانند موقت یا دائمی باشند و در صنعت چاپ و بسته بندی کاربرد های فراوانی دارند. در این مطلب از سایت سیناپکینگ، اطلاعات جامعی در مورد انواع برچسب و کاربرد های آنها برای شما جمع آوری کرده ایم.


برچسب چیست؟

برچسب محصولات شرکت اکسیر کادوس

برچسب یا لیبل، تکه کوچک یا بزرگی از کاغذ، لاتکس، پارچه یا فویل است که با چسبیدن روی محصولات مختلف اطلاعاتی در مورد محصول، هشدار سلامتی، نحوه مصرف و ... در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. برچسب ها کاربرد های فراوانی از جمله تبلیغ، اطلاعات محصول، نام و برند تجاری شما، هشدار و ... دارند. شما علاوه بر این میتوانید مقاله لیبل چیست را نیز مطالعه نمایید.


کاربرد های اساسی انواع برچسب

محصولات

کاربرد برچسب روی محصولات به امری عادی بدل شده است. لیبل ها میزان ماندگاری امن محصولات را به مصرف کننده یاداوری میکنند و معمولا باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند. به عنوان مثال برچسب VIN روی خودرو ها بایستی در برابر حرارت و روغن مقاوم باشد و از طرفی برچسب روی لوازم خانگی بعد از نصب و اجرا باید بطور کامل و آسان از روی کالا کنده شوند.

اموال و دارایی ها

در اغلب شرکت ها برای کنترل دارایی و اموال شرکت، از برچسب اموال استفاده میشود تا علاوه بر جلوگیری از سرقت وسایل شرکت، فرایند نگهداری و کنترل آنها نیز تسریع شود.

انواع برچسب بسته بندی

برچسب های بسته بندی معمولا شامل بارکد جهانی (UPC)، راهنمای استفاده، قیمت، گارانتی، آدرس شرکت و ... هستند. انواع برچسب بسته بندی میتواند یک تکه روی محصول باشد یا به طریقی روی محصول زده شده و قابل کندن باشد.

انواع برچسب پوشاک و منسوجات

برچسب و لیبل های روی پوشاک معمولا حاوی اطلاعات هشدار سلامتی و درجه حرارت شستشوی مناسب لباس هستند. برچسب های لباس ها معمولا به دو صورت تودوزی یا جدا از لباس به پوشاک زده میشوند. برخی از مبلمان یا لوازم راحتی منزل نیز دارای برچسب هستندکه هر کدام نحوه استفاده و نگهداری از محصول را متذکر میشوند.


انواع برچسب بر اساس شکل و تولید آن (جامع و کامل)

  1. برچسب امنیتی
  2. لیبل پشت چسب دار کاغذی
  3. لیبل پی وی سی (PVC)
  4. برچسب شفاف یا ترانسپرنت (برچسب شیشه ای)
  5. لیبل مگنتی
  6. برچسب حرارتی
  7. برچسب ووید (VOID)
  8. برچسب گچی
  9. برچسب اموال
  10. برچسب فلزی و فویلی (لیبل متالایز)
  11. برچسب پارچه ای
  12. برچسب آنتی باکتریال (مخصوص بیمارستان ها)
  13. برچسب Blockout
  14. برچسب تاشو و چند لایه ای (Fold-out labels)
  15. برچسب بارکد دار
  16. پیگی بک لیبل (Piggyback labels)

  • برچسب امنیتی

انواع برچسب امنیتی کامپیوتر

طبق تعریف، برچسب های امنیتی دارای مقاومت و تحمل بسیار بالایی هستند و غالبا برای مهر و موم کردن یک بسته از آنها استفاده میشود. از این برچسب ها معمولا برای احراز هویت، جلوگیری از سرقت و یا جعل استفاده میشود و معمولا در کارت های اعتباری، گواهینامه، محصولات تخصصی و با ارزش از آن استفاده میکنند.

  • برچسب پشت چسب دار کاغذی (لیبل کاغذی)

لیبل پشت چسب دار کاغذی

از برچسب پشت چسب دار معمولا برای کاربرد های روزمره مانند لیبل روی پوشاک و صنایع بسته بندی استفاده میکنند. این کاغذ ها دارای دو سطح هستند که یک طرف دارای چسبندگی است و روی کالا قرار میگیرد و طرف دیگر حاوی اطلاعات، رنگ، برند، هشدار و تمام اطلاعات راجع به محصول و برند شماست.

برچسب کاغذی و پشت چسب دار دارای تنوع بسیار بالا هستند و از لحاظ قیمت معمولا ارزان تر سایر لیبل ها هستند ولی در محیط های کثیف یا سطوح خمیده قابلیت چسبندگی بالایی ندارند و در این سطوح بهتر است از لیبل های PVC استفاده شود.

  • برچسب پی وی سی (PVC)

لیبل پی وی سی براق

این برچسب ها حتی بیش از 5 سال نیز مقاومت دارند و در برابر حرارت، روغن و سایر تغییرات محیطی تحمل بالایی دارند و به راحتی کنده نمیشوند. اطلاعات بیشتر در مورد این لیبل را در مقاله برچسب PVC میتوانید مشاهده کنید.

  • برچسب شفاف، شیشه ای یا ترنسپرنت

این برچسب ها زمانی که نیاز باشد متن یا برند زیر لیبل دیده شود، بسیار پر کاربرد هستند. جنس این برچسب ها بگونه ای است که بدون مخدوش کردن یا جلوی متن محصول را گرفتن، آن را بسته بندی و دارای امنیت میکند. بعنوان مثال لیبل های روی شیشه خودرو ها تماما شیشه ای یا ترنسپرنت هستند.

  • برچسب مگنتی

از این برچسب ها معمولا زمانی که میخواهند بطور موقت روی محصولات لیبل بزنند استفاده میکنند. برچسب مگنتی به راحتی قابلیت جا به جایی دارد و از مقاومت خوبی نیز برخوردار است. این لیبل ها بطور اختصاصی توسط سیناپکینگ تولید میشوند، برای اطلاع دقیق از قیمت و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

  • برچسب حرارتی

برچسب های حرارتی معمولا حدود 6 ماه دوام میاورند و نوشته روی آنها قابل خواندن است. این برچسب ها با فرایند چاپ حرارتی مستقیم درست میشوند و مقرون به صرفه هستند.

  • برچسب ووید (VOID)

این نوع از برچسب های امنیتی بصورتی هستند که تمام یا قسمتی از آنها (عموما با نام و نوشته void) هنگام کنده شدن روی سطح باقی میماند. از این نوع لیبل ها در گارانتی و ضمانت نامه محصولات استفاده میشود که بعد از کنده شدن قابل استفاده نباشد.

  • برچسب گچی

این برچسب نیز عموما برای گارانتی گوشی استفاده میشود و هنگام کنده شدن به چندین قطعه ی چسبیده یا جدا شده تبدیل شده و از اعتبار ساقط میشود.

  • برچسب اموال

برچسب اموال بصورت تخصصی برای جلوگیری از به سرقت رفتن لوازم داخل شرکت ها استفاده میشود. این برچسب معمولا کد اموال یا دارایی به همراه اسم شرکت را در خود دارد و از چسبندگی بالایی برخوردار است.

  • برچسب فویلی یا متال

برچسب های فویلی یا متال معمولا از جنس آلومینیوم هستند و برای سطوح مکانیکی یا مکان هایی پر از غبار، آلودگی و روغن کاری مورد استفاده قرار میگیرند.

  • برچسب پارچه ای

برچسب پوشاک و لباس

این برچسب ها معمولا در پوشاک و به نوعی اتیکت روی یقه لباس ها هستند که چاپ روی پارچه هستند، به همین دلیل امکان تقلب در آنها بسیار زیاد است.

  • برچسب آنتی باکتریال بیمارستانی

این برچسب ها که صرفا در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی کاربرد دارند، از تجمع باکتری، ویروس و میکروب در مناطق حساس بیمارستانی جلوگیری میکنند. در این برچسب ها از فناوری نانوذرات آنتی باکتریال استفاده شده است که اجازه تکثیر باکتری و میکروب را نمیدهد.

  • برچسب Block out

برچسب blockout لیبل

این برچسب ها در دنیا به لیبل های پوششی معروف هستند و روی بسته بندی های قدیمی میتواند کاربرد داشته باشد. این برچسب ها بطور کامل مطلب زیر خود را میپوشانند و برای تولید کننده ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

  • برچسب تاشو | Fold-out labels

برچسب fold-out

از این برچسب ها هنگامی که روی محصول جای کافی برای نوشته های محصول وجود نداشته نباشد، استفاده میشود. این برچسب ها اغلب در موارد شیمیایی و دارویی کاربرد دارند و بصورت تاشو یا بروشوری چاپ میشوند و قابلیت دیدن لایه لایه دارند.

  • برچسب بارکد دار (QR code)

بخش بزرگی از برچسب های تولیدی امروزه دارای بارکد خاصی هستند که برای اهراز هویت برند و سایر موارد بکار میروند.

  • پیگی بک لیبل | Piggyback labels

پیگی بک لیبل | Piggyback labels

این برچسب ها به دولایه هم معروف هستند. لایه رویی به راحتی باز میشود و زیر آن لیبل ثابت و نوشته های آن قابل خواندن است. (البته با چسبندگی که دارد میتواند روی لیبل زیری برگردد و چفت شود.) این برچسب ها علاوه بر کاربرد های فراوان دارای جذابیت در طراحی و بسته بندی محصولات نیز میشوند.


در این مقاله سعی کردیم بصورت جامع و کامل انواع برچسب را برای شما باز کنیم و نکاتی که در سایت های دیگر نبود را نیز برشماریم تا کامل و جامع باشد. شما میتوانید از طریق راه های تماسی با مجتمع چاپی سیناپک در ارتباط باشید.

5/5 - (8 امتیاز)