چاپ UV یکی از اشکال چاپ دیجیتال است که با استفاده از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای خشک کردن جوهر UV تقریباً به محض پاشش جوهر بر روی یک بستر انجام می شود. بستر چاپ یووی می تواند شامل کاغذ، فوم برد، آلومینیوم یا اکریلیک باشد. هنگامی که جوهر UV بر روی بستر توزیع می شود، نور ماوراء بنفش داخل چاپگر بلافاصله روی مواد بالای جوهر اعمال می شود، آن را خشک می کند و به زیرلایه می چسباند.

تاریخچه چاپ یووی

اشعه UV در ابتدا برای خشک کردن لاک روی ناخن مورد استفاده قرار می گرفت و نتیجه آن یک مانیکور یا پدیکور با خشک سریع، ماندگار و بی نقص بود. به مرور زمان با آشنایی بیشتر با قابلیت های اشعه یووی استفاده از آن در صنعت چاپ و بسته بندی رواج یافت.

اکنون بسیاری از محصولاتی که نیازی به چاپ افست نداشته باشند و در دسته چاپ دیجیتال قرار گیرند مانند کاتالوگ، بروشور، لیبل شیشه ای و ... را با استفاده چاپ یووی می توان تولید کرد.

در چاپ سنتی، جوهرهای حلال روی سطح اعمال می‌شوند و از گرما برای خشک شدن جوهر استفاده می‌شود. جوهرهای مبتنی بر حلال قبل از خشک شدن روی سطح بستر معمولا ترکیبات آلی فرار (VOCs) آزاد می کنند. حرارتی که برای چسباندن جوهر حلال به سطح استفاده می شود نیز معمولا بوی نامطبوعی ایجاد می کند. علاوه بر این، چاپ سنتی به دلیل ماهیتی که دارد عموماً به کاغذ و موارد مشابه محدود می شود و نمی توان از آن بر روی مواد دیگری مانند فلز، پلاستیک، شیشه یا اکریلیک استفاده کرد.

به هنگام چاپ یووی از جوهرهای UV مخصوص و به جای گرما، از نور فرابنفش با شدت بالا استفاده می شود تا جوهر را روی محیطی که روی آن چاپ شده است، خشک کند. نور ماوراء بنفش با شدتی که دارد به سرعت جوهر را خشک می کند و در نتیجه بدون توجه به مواد پایه مورد استفاده، می توان از این روش چاپ استفاده کرد.

پس علاوه بر قابلیت خشک شدن سریع و سازگاری با محیط زیست چاپ یووی، این روش چاپ را می توان با انواع مواد از جمله کاغذ، پلاستیک، فویل، فوم و ... نیز استفاده کرد.

مزایای چاپ یووی

مزایای چاپ یووی

چاپ UV نسبت به سایر روش های چاپ مزیت های زیادی دارد که از جمله اصلی ترین های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش بهره وری با توجه به قابلیت چاپ روی بسیاری از مواد
  • صرفه جویی در زمان به علت سریعتر خشک شدن جوهر
  • دوام و ماندگاری بالا به علت خشک شدن جوهر با استفاده از اشعه فرابنفش
  • افزایش درخشش و وضوح رنگ چاپی
  • سازگار با محیط زیست به علت عدم آزادسازی VOC ها
  • انعطاف پذیری بالا
  • بر خلاف اکثر روش های چاپی، تمام جوهر مورد استفاده مصرف می شود.
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و گرما

معایب چاپ UV

چاپ یووی نیز مانند بسیاری از روش های چاپ دیگر معایبی نیز دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تحریک پوست: افرادی که با چاپگر یووی در تماس هستند باید توجه داشته باشند که پوست دست بصورت مستقیم به جوهر چاپی در لحظه تماس برقرار نکند.
  • هزینه راه اندازی اولیه گران: لامپ ها اشعه فرابنفش با توجه به قیمت بالایی که دارند نسبتا در میان مدت خراب می شوند و باید آنها را جایگزین کرد.
  • جوهر بدون اشعه UV خشک نمی شود: اگر یک لامپ در حین کار خاموش شود، می تواند کار چاپ را خراب کند چراکه جوهر فقط با نور فرابنفش خشک می شود.
  • برای تثبیت رنگ ها به چند رول آنیلوکس نیاز است.

کاربرد های چاپ یووی

با یک چاپگر UV چه محصولاتی می توان تولید کرد؟ چاپ UV روی انواع سطوح دست شما را در این مورد باز می گذارد:

  • چاپ روی پوشاک مانند تیشرت، ژاکت، کیف پول، کوله و ...
  • چاپ روی ظروف شیشه ای مانند فنجان، بطری و لیوان
  • چاپ روی پارچه مانند پتو، بالشت و ...
  • لوازم التحریر مانند مداد، خودکار، مداد شمعی، کتاب، دفترچه، مجله و ...
  • لوازم الکترونیکی مانند لپتاپ، موبایل، کیبورد و ...
  • سایر اقلام اکسسوری مانند ماگ، قاب گوشی، جاکلیدی، پرچم، بنر و ...

انواع دستگاه برای چاپ یووی (UV Printer)

چاپگر دوار یا روتری (Rotary UV Printer)

عموما چاپگر های یووی به 6 دسته تقسیم می شوند:

  1. دستگاه چاپگر فلت بد (Flatbed UV Printer)

چاپگر فلت بد برای چاپ روی سطوح مسطح مانند کارت، کاغذ یا مواد منعطف مانند پارچه ایده آل است.

  1. دستگاه چاپگر رول به رول (Roll to roll UV printer)

این چاپگر دارای ساختاری ارگونومیک است که به طور خاص برای سطوح انعطاف پذیر مانند پارچه، فوم های نرم، برچسب ماشین و ورق های کاغذی بزرگ طراحی شده است. همچنین دارای کشش قابل تنظیم است که به شما امکان می دهد تنظیمات را به راحتی تغییر دهید تا سطح عملیات دلخواه خود را مشخص کنید.

  1. چاپگر دوار یا روتری (Rotary UV Printer)

چاپگر روتری مستقیما می تواند روی سطوح دوار مانند ظروف شیشه ای، نوشیدنی، شمع و ... کار کند. از این نوع چاپگر می توان در بسیاری از بخش های صنعت و برای پوشش 360 درجه ای چاپ تصاویر با کیفیت روی بسته بندی استفاده کرد.

  1. دستگاه چاپ شیشه ای یووی (Glass-Printing Device)

امکان چاپ روی سطوح شیشه ای مانند جوایز، تابلو، پلاک و ... که ظاهری شیک دارند، با استفاده از این چاپگر میسر می شود.

  1. چاپگر دیجیتال UV

چاپگر دیجیتال UV در اندازه های مختلف، از جمله مدل های صنعتی و رومیزی مطابق با نیازهای شما هنگام کار در یک کارخانه یا یک دفتر کوچک تولید شده است. این نوع چاپگر با مراقبت خوب می تواند بصورت مداوم و 24 ساعته کار کند.

  1. چاپگر UV مستقیم روی زیرلایه

چاپگر یووی مستقیم به زیرلایه عملکردی پویا ارائه می دهد و می توان از آن برای چاپ روی مواد مختلف از جمله فلز، شیشه، کاغذ و پلاستیک استفاده کنید. این تطبیق پذیری به شما کمک می کند تا مدیریت بودجه را خوبی داشته باشید؛ چراکه نیازی به صرف بودجه اضافی برای خرید دستگاه متفاوت برای چاپ روی سطوح مختلف ندارید.

نکات مهم به هنگام سفارش محصولی با چاپ یووی

پیش از سفارش چاپ یووی برای ارائه فایل باید از فرمت PSD یا TIF لایه بسته استفاده کنید و بجز رنگ های اصلی، اگر از رنگ های ترکیبی استفاده کنید، به قیمت نهایی کار اضافه می شود.

انواع تکنولوژی پرینتر های UV

تکنولوژی چاپگر یووی

  1. تکنولوژی جوهر افشان

فناوری جوهرافشان یک تصویر دیجیتال دو بعدی را با استفاده از فرآیند چاپ دیجیتال UV روی یک شی سه بعدی اعمال می کند. سیستم تحویل جوهر در طول این فرآیند سیگنال‌هایی را به هر رنگی ارسال می‌کند تا قطرات جوهر را به ترتیب خاصی فعال کرده و روی سطح بریزد.

  1. فناوری LED

فناوری LED در این نوع چاپگر ها با استفاده از خشک کردن سریع نتیجه با کیفیت و جذابی ارائه می دهد. در این تکنولوژی قطرات جوهر یووی پس از پاشش روی سطح با استفاده از نور شدت بالا به سرعت خشک می شوند. چاپگر های یووی با فناوری ال ای دی مزایای بسیاری مانند دوام بالا، دوستدار محیط زیست، مصرف کم انرژی و عملیات بدون وقفه با کیفیت بالا را دارند.

قیمت و سفارش چاپ یووی

قیمت چاپ UV به عوامل گسترده ای وابسته است. یکی از این عوامل نوع سطحی است که قصد چاپ روی آن را دارید که بسته به نوع آن قیمت گذاری متفاوت است. برای اطلاع از قیمت سفارش چاپ یووی در مجموعه سیناپکینگ از طریق راه های زیر اقدام کنید:


با ما تماس بگیرید.


در واتس اپ گفتگو کنیم.

Rate this post