هولوگرام سه بعدی چیست؟

تکنولوژی هولوگرام سه بعدی چیست

تکنولوژی هولوگرام سه بعدی، در سال 2005 توسط دانشگاه تگزاس آمریکا بطور رسمی و با قابلیت نمایش به عموم اختراع شد. البته اختراع تکنولوژی هولوگرافیک به چند دهه قبل برمیگردد اما اینکه بتوان جسمی را بصورت سه بعدی و بدون عینک مخصوص VR مشاهده کرد، چند سالی است که از قدمت آن می گذرد.

به زبان ساده، هولوگرام سه بعدی فناوری ساخت تصویری سه بعدی و شناور از یک جشم است که بدون تجهیزات خاص مانند عینک واقعیت مجازی، از هر زاویه ای فایل مشاهده باشد. خاصیت 360 درجه ای که هولوگرام سه بعدی دارد به این معناست که با تغییر دید کاربر به هر جهتی، تصویر شبیه سازی شده هم به همان جهت تغییر زاویه میدهد و بصورت واقعی حرکت میکند. همچنین برای شناخت بیشتر در مورد این تکنولوژی، به شما پیشنهاد میدهیم ابتدا مقاله هولوگرام چیست را مطالعه نمایید.

پیش رو می توانید برخی از ویدئو های سرگرم کننده وایرال شده برای تکنولوژی هولوگرام سه بعدی را مشاهده کنید:



کاربرد های هولوگرام سه بعدی چیست؟

حال که با تکنولوژی هولوگرافیک آشنا شدیم، بد نیست گذری به تاثیرات این فناوری روی صنایع و رشته های مختلف بزنیم. از جمله کاربرد های هولوگرام 3D عبارتند از:

  • تامین امنیت پیشرفته

کاربرد هولوگرام امنیتی

استفاده از فناوری هولوگرام نقش بسزایی در تامین امنیت کالاهای روزمره دارد. به عنوان مثال در اسناد رسمی و واحد پول ملی، برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری، چاپ هولوگرام به کمک دولت ها آمد و با استفاده از آن در این کالاها، امکان جعل و کپی برداری از آن به حداقل رسید.

استفاده دولت ها از این تکنولوژی بسیاری از برند های معتبر را هم به فکر چاپ هولوگرام سفارشی مخصوص خود انداخت تا با زدن آن روی محصولات خود، از جعل توسط کلاهبرداران جلوگیری کنند.

  • ذخیره اطلاعات

با استفاده از تکنیک های ذخیره سازی اطلاعات در قالب هولوگرافیک، می توان مقدار زیادی داده را در داخل بلورها یا پلیمرهایی با چگالی بالا ذخیره کرد. مزیت این نوع ذخیره سازی داده ها، استفاده از کل حجم جسم ضبط کننده، نه فقط سطح آن است. محققان بر این باورند که با استفاده از نوع مناسب پلیمرها به عنوان یک محیط ضبط مناسب، میتوان سرعت انتقال و بازخوانی اطلاعات را تا یک ترابیت در ثانیه نیز بالا برد.

با توجه به توضیحات داده شده، صفحات هولوگرافیک را میتوان آینده فضاهای ذخیره سازی دانست.

  • هولوگرام سه بعدی، پزشکی و تصویر برداری

کاربرد هولوگرام سه بعدی در پزشکی

تحول علم پزشکی با پیشرفت تکنولوژی هولوگرافیک قابل دستیابی است.

در حالیکه در گذشته برای بررسی آناتومی بدن از نزدیک نیاز به کالبدشکافی بود، با پیشرفت فناوری هولوگرام سه بعدی، میتوان تصویری تمام رنگی و با تمام جزئیات بصورت واضح از بدن انسان ساخت. این فناوری همچنین به عنوان فضایی تمرینی قبل از ورود به اتاق عمل بسیار میتواند مفید باشد. میکروسکوپ هولوگرامی دیجیتال، امکان شمارش سلول و تجزیه و تحلیل حرکت زیر سلول در اعماق بافت زنده را نیز فراهم می کند.

  • ارتش و صنایع دفاعی

هولوگرام سه بعدی در ارتش و صنایع نظامی

پیش از نبرد، استفاده از نقشه های هولوگرافی سه بعدی از فضاهای میدان جنگ میتواند استراتژی نظامی را بهینه تر کند. همچنین با استفاده از فضای ذخیره سازی هولوگرافیک، میتوان اطلاعات امن نظامی را ذخیره و به سرعت استفاده کرد.

  • استفاده از هولوگرام سه بعدی در تبلیغات

استفاده از هولوگرام سه بعدی در تبلیغات

تبلیغات محیطی و نمایشگاهی هنوز هم یکی از روش های پر بازده برای معرفی محصولات و خدمات شرکت هاست. با استفاده از فناوری هولوگرام سه بعدی، میتوان با نمایشی 360 درجه از محصول در قالب تصویری دارای عمق های مختلف، کالا را به دید عموم گذاشت و توجه حاضرین در نمایشگاه را به محصول خود جلب کرد.

  • هولوگرام سه بعدی در صنعت بازی و سرگرمی

استفاده از هولوگرام 3D در سرگرمی ها

احتمالا هولوگرام مایکل جکسون بعد از گذشت چندین سال از فوت وی را دیده اید که در یک کنسرت لایو برنامه اجرا کرد. با استفاده از تکنولوژی فوق العاده هولوگرام سه بعدی، میتوان ستارگان گذشته که دیگر بین ما نیستند را به زندگی امروزی برگرداند. همچنین طی سالیان آینده که استفاده از هولوگرام سه بعدی در بازی های ویدئویی رواج پیدا کند، شما میتوانید لذت بازی سه بعدی بدون استفاده از ابزار های سخت مانند PSVR را تجربه کنید.

ساخت هولوگرام سه بعدی به چه صورت است؟

بطور کلی سه مرحله اساسی در ساخت هولوگرام سه بعدی هر شی وجود دارد:

  • ضبط تصاویر بصورت 360 درجه از یک جسم توسط دوربین های مختلف و با کیفیت
  • انتقال داده ها برای نمایشگر
  • ترکیب داده ها و تلفیق تصاویر برای ساخت تصویر سه بعدی اولیه

با استفاده از پروژکتور های مخصوص تصویر هولوگرافیک سه بعدی میتوان با بالاترین کیفیت و دقت، هولوگرام سه بعدی هر شی را ساخت. (مطالعه بیشتر در مقاله ای از دانشگاه MIT)

سفارش برچسب هولوگرام سه بعدی چگونه است؟

مجتمع چاپی سینا با سابقه بیش از 20 سال در زمینه چاپ و سفارش انواع برچسب های امنیتی مانند هولوگرام، برچسب وید، برچسب پلمپ و ... و همینطور برچسب های صنعتی مانند لیبل pvc، لیبل شیشه ای، برچسب اموال و ... آماده مشاوره تخصصی رایگان در مورد سفارش انواع هولوگرام سه بعدی برای کسب و کار هاست.

برای سفارش هولوگرام 3D علاوه بر امکان ثبت سفارش فوری، از طریق لینک های زیر نیز میتوانید با ما تماس بگیرید:


با ما تماس بگیرید.


در واتس اپ گفتگو کنیم.

4.9/5 - (31 امتیاز)