هولوگرافی یا هولوگرام سه بعدی، یک تکنیک عکاسی است که نور متصاعد شده از یک جسم را ضبط می کند و سپس آن را به روشی ارائه می دهد که به صورت سه بعدی به نظر می رسد. هولوگرام در فیلم هایی مانند: جنگ ستارگان، مرد آهنین و حتی هولوگرام هایده در برنامه منوتو ظاهر می شود، اما این فناوری هنوز بسیار جا برای کار کردن دارد.


پیدایش هولوگرام و تاریخچه آن

پیشدایش و تاریخچه هولوگرام

توسعه فناوری هولوگرام از سال 1962 آغاز شد، هنگامی که یوری دنیسیوک، در کشور شوروی سابق، و امت لیث و جوریس آپاتنیکس در دانشگاه میشیگان ایالات متحده، تکنولوژی لیزر را توسعه دادند که اشیاء سه بعدی را ضبط کردند. اگرچه وضوح این اشیاء در آن زمان زیاد بالا نبود، اما روش های جدید شامل تبدیل انتقال با ضریب شکست، باعث شد هولوگرام ها به مرور زمان تکامل پیدا کنند و به امروز برسند.

در طی این سالها انواع مختلفی از هولوگرام ساخته شده است، از جمله هولوگرام های انتقال دهنده که اجازه می دهند تا نور از آن ها رد شود و تصویر در سمت دیگر خوانا شود. هولوگرام های سه بعدی و دو بعدی که برای اهداف امنیتی مانند گواهینامه رانندگی و کارت های اعتباری استفاده میشوند. در ادامه با نحوه کارکرد هولوگرام، انواع آن و هر آنچه در مورد این وسیله باید بدانید صحبت کرده ایم.


نحوه ساخت هولوگرام سه بعدی

ساخت هولوگرام در خانه

برای ایجاد و ساخت یک هولوگرام، شما به یک وسیله یا شخص نیاز دارید که می خواهید آن را ضبط کنید. پرتو لیزر مستقیما روی جسم و محیط انداخته میشود. یک رسانه ضبط (محیط ضبط یا رسانه ضبط یک محیط فیزیکی است که دستگاه ضبط فکس روی تصویری از موضوع، نسخه دومی از آن را می سازد.) نکته قابل توجه دیگر در فرایند ساخت هولوگرام یک محیط روشن برای فعال شدن پرتوهای نوری تابیده شده است.

پرتو لیزر به دو قسمت یکسان تقسیم شده و با استفاده از آینه ها هدایت می شوند. یکی از پرتوهای متصاعد شده، پرتو روشنایی است که به سمت شی هولوگرافی حرکت می کند. برخی از نور از جسم در محیط ضبط منعکس می شود.

پرتوی دوم که به پرتو مرجع معروف است، روی محیط ضبط یا رسانه ضبط که بالا توضیح دادیم هدایت می شود. به این ترتیب، با پرتوی اصلی متصاعد شده هماهنگ می شود تا تصویری دقیق تر در محل هولوگرام ایجاد کند. محیط ضبط میتواند از مواد گوناگونی ساخته شود اما بطور کلی امروزه استفاده از فیلم عکاسی یا (photographic film) که از جنس پلی استر است، معمول ترین روش است.


ویدئو ساخت هولوگرام سه بعدی در خانه با گوشی همراه!


آینده هولوگرام

در حال حاضر ، هولوگرام ها قابلیت زیادی به ما ارائه نمی دهند. برنامه های اخیرا پخش شده از مایکل جکسون در کنسرت، یا خواننده رپر قرن توپاک که به صورت زنده در یک جشنواره موسیقی ظاهر می شود، هولوگرام های از قبل ضبط شده هستند. با این حال، فناوری جدید هولوگرافی در حال توسعه است که تصاویر سه بعدی را از مکان دیگری در زمان، پیش بینی می کند. تصاویر هولوگرامی کاملا ایستا هستند، اما هر دو ثانیه یکبار عوض میشوند و اینطور جلوه میکنند که فرد هولوگرافی شده در حال حرکت یا خواندن است. محققان امیدوارند که طی چند سال آینده این فناوری را بهبود ببخشند تا وضوح تصویر بالاتر و سریعتر ایجاد کنند.


انواع هولوگرام

جدای از لفظی که این روز ها بسیار در مورد ساخت هولوگرام در خانه یا هولوگرام هایده میشنویم، هولوگرام های امنیتی کاربرد های فراوانی در صنعت دارند. پیش رو جامع ترین لیست از انواع هولوگرام را آورده ایم، با سیناپکینگ همراه باشید.

هولوگرام عمومی یا آماده (ژنریک)

هولوگرام اماده 14

هولوگرام های عمومی، آماده یا ژنریک از دسته هولوگرام های ارزان قیمت هستند که عباراتی مانند original روی آنها نقش بسته است. اگر در صنعتی هستید که فاکتور های امنیتی زیادی برای محصولات خود نیاز ندارید، میتوانید از این دسته هولوگرام های آماده استفاده کنید. مزینی که این دسته نسبت به سایر انواع هولوگرام دارند، قیمت پایین تر نسبت به هولوگرام های دو بعدی و سه بعدی است. همچنین می توانید از طریق مقاله قیمت هولوگرام، لیست کامل هزینه ای که برای هر نوع هولوگرام کنید را مطالعه نمایید.

هولوگرام دو بعدی

هولوگرام دو بعدی ماریاتل

این دسته از هولوگرام ها بطور معمول روی کارت های شناسایی یا برچسب های محافظ محصولات بسیار پر کاربرد هستند. در حقیقت این هولوگرام ها دو یا چند تصویر هستند که روی هم قرار گرفته و لایه بندی شده اند. رنگ بندی هولوگرام های دو بعدی به صورتی است که اگر به زوایای مختلف به آنها نگاه کنید، حالت رنگین کمانی دارند. این هولوگرام ها در ابعاد مختلف و شکل های دایره ای، مستطیلی و ... قابلیت چاپ دارند.

هولوگرام سه بعدی

هولوگرام سه بعدی داریاهمراه سامسونگ

هولوگرام های سه بعدی ترکیبی از عمق و رنگ های مختلف هستند که در زوایای مختلف تصاویر گوناگونی را ارائه میدهند. این هولوگرام ها از لحاظ فاکتور های امنیتی دارای بالاترین معیار ها هستند و اغلب برای گارانتی مدل های مختلف گوشی و محصولات با ارزش مورد استفاده قرار میگیرند. در نمونه کار های هولوگرام سه بعدی مجتمع چاپی سیناپکینگ نمونه کار شرکت های گارانتی موبایل همچون داریا همراه، تکنوتل و ... قابل مشاهده است.

ماتریس نقطه ای (Dot matrix)

هولوگرام نقطه ماتریسی

این نوع از هولوگرام ها از نقطه های بسیار زیاد و ریزی ساخته شدند که میتوانند فاکتور های امنیتی بسیار زیادی را در خود جای دهند. در این نوع هولوگرام نقاط بسیار زیاد توسط دستگاه لیزر، روی برچسب و لیبل حکاکی میشود. همچنین امکان ترکیب هولوگرام های ماتریس نقطه ای با دو بعدی و سه بعدی و طراحی پیچیده آنها وجود دارد.

هولوگرام فلیپ فلاپ یا تلنگری (Flip flop)

هولوگرام فلیپ فلاپ یا تلنگری

این مدل از هولوگرام ها هم برای برند سازی و هم جهت موارد امنیتی بسیار مناسب هستند. این نوع از هولوگرام ها به فشار حساس هستند و از طریق تنظیم رنگ های داخلی آنها، میتوانند تصاویر زیادی را داخل خود داشته باشند. به این صورت که هنگام تغییر زاویه دید شما، تصاویر محو شده و تصویر های جدیدی به نمایش در می آیند.

هولوگرام طرح مخفی (concealed image hologram)

در این دسته از هولوگرام ها، طرح یا کد مورد نظر بصورت مخفی بوده و قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیست. اگر شما اشعه مخصوص لیزر یا نور uv فرابنفش استفاده کنید، کد امنیتی شما قابل خواندن و مشاهده است.

هولوگرام حرارتی (hot stamping)

هولوگرام های حرارتی معمولا در مقیاس وسیع و در شرایطی که چسبانیدن آنها با دست ممکن نیست، کاربرد دارند. این هولوگرام ها با استفاده از مواد درجه یک و تکنیک های چاپی قوی تولید میشوند. این نوع از هولوگرام ها بسیار چسبنده هستند و عملا غیر قابل کندن میباشند و به وسیله فرایند حرارتی روی هر سطحی مانند پلاستیک، پی وی سی و ... قابلیت نصب دارند.

هولوگرام های شفاف یا ترنسپرنت (Transparent)

از برچسب های هولوگرام شفاف زمانی استفاده میشود که در کنار حفاظت و امنیت محصول، بخواهیم سطح زیر هولوگرام هم قابل تشخیص و مشاهده باشد. این هولوگرام ها با استفاده از مواد و چسب های با کیفیت و درجه یک ساخته شده اند و در اندازه ها و طرح های مختلفی وجود دارند.

هولوگرام دارای QR code

هولوگرام QR Code

هولوگرام های رمزی یا QR کد دار، نوعی از هولوگرام ها هستند که دارای کدی منحصر به فرد میباشند که با دستگاه مخصوص قابل خواندن و شناسایی هستند. هولوگرام های کد دار، با تغییر فاصله و عرض خطوط موازی، در حفظ اطلاعات به صورت الکترونیکی کمک می کنند. این محدوده هولوگرام برای بسته بندی محصولات لوکس و گران قیمت ایده آل است و همچنین در هنگام صدور صورتحساب در فروشگاه های زنجیره ای، مفید است.

هولوگرام دارای پوشش (Scratch)

هولوگرام های دارای پوشش یا اسکرچ، دارای نوعی پوشش به لحاظ امنیتی روی خود هستند تا کد یا اطلاعات زیر آن، به راحتی خوانده نشود. شما میتوانید برای دسترسی به اطلاعات یا گارانتی و ضمانت محصول، اسکرچ روی آن را خراش دهید و کد زیر آن را بخوانید.

چاپ روی هم (overprinting)

این دسته از برچسب های هولوگرامی، هنگام کنده شده، عبارت VOID را روی سطح از خود به جای میگذارند.

هولوگرام سریال دار

این دست از برچسب امنیتی، مانند لیبل اموال دارای شماره سریالی 8 تا 10 رقمی است تا علاوه بر تامین امنیت کالا، امکان ردیابی و رهگیری مرسوله را هم فراهم سازد.

هولوگرام نقش برگردان

این نوع دارای تصاویر یا نوشته هایی است که به محض برداشته شدن از روی سطح کالا، آن را از خود به جای میگذارد و از این لحاظ شباهت بسیاری به برچسب وید (VOID) دارد.

نوار های هولوگرامی

این نوار ها (Hologram Tape) بصورت رولی عرضه و عموما برای پاکت نامه یا جعبه مقوایی های مهم استفاده میشوند. این دست از هولوگرام ها با دارای بودن کد های ریز و تصاویر متخلخل، امنیت بالایی برای مرسولات پستی یا نامه های مهم به همراه میاورند.

هولوگرام ترکیبی (دو و سه بعدی)

در این برچسب، از ترکیب دو مدل و تصویر در فضای دو و سه بعدی به همراه کد های فراوان، امنیت شاخصی ایجاد میشود. هنگامی که از زوایای مختلف به این برچسب نگاهی بیندازید، میتوانید در هر زاویه طرح دو یا سه بعدی مدنظر خود را مشاهده کنید. در این دست هولوگرام به سبب عمقی که تصاویر دارند، لایه ها بصورت دو و سه بعدی نمایش داده میشوند از این رو به آن هولوگرام پیچیده یا چندلایه ای نیز گفته میشود.

هولوگرام رنگ واقعی (True color)

این دست که اغلب در واحد های مالی کشور ها به کار میرود، تصویر بک گراند خود را با رنگی دقیق و واقعی نمایش میدهد و به هیچ عنوان قابل جعل نیست. هولوگرام رنگ واقعی هنگامی که با تصویری پرتره از کارهای هنری با کیفیت عکاسی شده باشد، جعل آن غیرممکن است.

میکرو تکست (Micro Text)

همانطور که از نامش هم مشخص است، این دست از لیبل های هولوگرامی دارای تصاویر و نوشته های بسیار ریز (در حد میکرو) است و نمیتوان حتی با چشم غیرمسلح آن را دید، چه برسد به کپی کردن.

هولوگرام حرکت جنبشی (Kinetic Movement)

حرکت جنبشی، نوعی از هولوگرام می‌باشد که می‌توان تصاویر آن را هم با هولوگرام دو بعدی، هم هولوگرام سه بعدی و هم با استفاده از روش ماتریس نقطه ای به وجود آورد و به همین دلیل از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر هولوگرام حرکت جنبشی با استفاده از هولوگرام های 2 و 3 بعدی تشکیل شده باشد، با تغییر زاویه دید، رنگ های متفاوتی مشاهده خواهد شد. از طرف دیگر، ترکیب هولوگرام حرکتی و ماتریس نقطه ای سبب روان‌تر شدن اثر حرکتی هولوگرام می‌شود و یک ترکیب عالی را می‌توانند به نمایش بگذارند. همچنین با فناوری های جدیدتر، می‌توان انواع آرم ها یا سایر طراحی های سفارشی شده را در الگوی های هولوگرام حرکت جنبشی به خوبی گنجاند.

هولوگرام داروسازی

شاید تعجب کنید که نام هولوگرام دارویی را در این لیست ببینید اما از آنجایی که این نوع هولوگرام ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند، شاید بتوان گفت می‌شود آن ها را نیز در یکی از موارد این لیست جای داد. این هولوگرام ها ویژگی و ساخت منحصر به فردی هم دارند و بنابراین می‌شود آن ها را بر اساس مواد اولیه آن ها نیز دسته بندی کرد. این هولوگرام ها با استفاده از آلومینیوم نرم یا سخت و توسط تکنولوژی های بسیار پیشرفته چاپ می‌شوند. چاپ هولوگرام با این روش باعث می‌شود داروها به طور کامل مهر و موم شوند و در نتیجه امکان جعل آن ها وجود نداشته باشد.


ویژگی های برچسب هولوگرام های امنیتی

  • اولین و مهم ترین ویژگی هولوگرام، امنیت و هویت آن است. به طوری که شما به هیچ وجه نمیتوانید آن را کپی یا جعل کنید.
  • هولوگرام ها را نمیتوان از روی محصولی برداشت و اصطلاحا تقلب کرد. چرا که هولوگرام ها بسته به جنسشان، یا خرد میشوند، یا ردی از خود باقی میگذارند.
  • برچسب های هولوگرامی، بسیار مقاوم در برابر محیط، آب و حرارات هستند.
  • قابلیت تولید در اندازه ها و طرح های مختلف
  • در مجتمع چاپی سینا امکان تولید و سفارش هولوگرام در تیراژ بالا و پایین فراهم است.

کاربرد های برچسب هولوگرام

کاربرد هولوگرام در صنایع مختلف

  • حفاظت از برند و محصولات در برابر کپی و جعل
  • کاربرد امنیتی: هولوگرام ها هنگام خراش یا کنده شدن، رد لانه زنبوری یا حالت خرد شونده از خود به جای میگذارند.
  • بسته بندی و پیشبرد اهداف تبلیغاتی برند های مختلف در فروشگاه ها یا نمایشگاه ها
  • بسیاری از برند های شناخته شده در دنیا مانند مایکروسافت و اینتل از هولوگرام استفاده می کنند. به همین دلیل، اضافه کردن هولوگرام به محصولات شما می تواند به افزایش ارزش درک شده (perceived value) محصولات شما و درک کلی از برند شما کمک کند.

کاربرد برچسب هولوگرام در صنایع

از برچسب های هولوگرامی در صنایع مختلفی استفاده میشود، نمونه ای از این صنایع عبارتند از:

  • صنایع مواد شیمیایی، شوینده و سموم صنعتی و خانگی مانند ماهر شیمی یا آریا شیمی که از مشتریان سیناپکینگ هستند.
  • ساعت های لوکس و جواهرات
  • مصالح ساختمانی و کسب و کار های مرتبط
  • قطعات مهندسی و لوازم یدکی ماشین، هواپیما و قطعات صنعتی
  • کالاهای ورزشی، اسباب بازی ها و صنایع مرتبط
  • قطعات و لوازم برقی و الکترونیکی مانند تلفن های همراه که بزرگ ترین شرکت ضمانت سامسونگ، داریا همراه با سیناپک کار میکند.
  • برچسب های پوشاک و اکسسوری
  • گواهینامه های رانندگی و کارت های اعتباری
  • مجوز ها و تاییدیه های آموزشگاه های رسمی
  • اسناد امنیتی، اوراق قرضه، سند های مالی و...
  • لوازم جانبی لپ تاپ و کامپیوتر

کالاهای روزمره و مهمی که با هولوگرام دارای امنیت شده اند عبارتند از:

  • واحد پول هر کشور
  • کارت های اعتباری بین المللی
  • اسناد حقوقی
  • اسناد دولتی
  • پاسپورت
  • برچسب های دارای کد روی ماشین ها
  • گواهینامه های بین المللی رانندگی
  • پوشاک و لوازم جانبی
  • بلیط های مخصوص مراسم های مختلف

امنیت در برچسب هولوگرام

هولوگرام

المان های امنیتی هولوگرام شامل ریز نوشته ها، کد های ریاضی، پراش های نور لیزری و اختلاف دید تصاویر به گونه ای در کنار هم قرار میگیرند که ساخت همچین هولوگرامی بدون داشتن این عوامل غیر ممکن است. به همین دلیل اولین و مهم ترین شاخصه برچسب هولوگرام، امنیتی است که در برابر جعل هولوگرام فراهم میسازد.

شرکت سیناپکینگ با سابقه بیش از 20 سال در زمینه تولید و چاپ انواع هولوگرام، با تجربه و نمونه کار های فراوان، در خدمت شماست.

شما عزیزانی که نیاز به دریافت مشاوره جهت تهیه هولوگرام برای محصولات خود دارید، میتوانید با شماره تماس های 8328 3311  –  8331 3311 تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما در مرکز چاپ سیناپکینگ، آماده ارائه مشاوره رایگان و خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.


سوالات متداول در مورد برچسب هولوگرامی

  1. هولوگرام چیست؟

هولوگرام یا به اصطلاح برچسب امنیتی، نوعی لیبل مستحکم، بادوام و بسیار زیباست که بهترین ابزار برای جلوگیری از جعل کالا و تکثیر محصولات تقلبی است.

  1. هولوگرام دارای چه انواعی است؟

انواع هولوگرام شناخته شده در حال به روز رسانی است؛ اما بطور کلی مشهور ترین هولوگرام های شناخته شده، هولوگرام آماده یا عمومی، هولوگرام دو بعدی و سه بعدی، فلیپ فلاپ، دات ماتریس، دارای QR code، حرارتی و طرح مخفی است.

  1. مزیت استفاده از هولوگرام چیست؟

استفاده از هولوگرام امنیتی سبب جلوگیری از جعل و تقلب در محصولات شرکت شما میشود. علاوه بر این، جایگاه برند شما را در ذهن مخاطب بسیار بالا برده و در نهایت به افزایش فروش کالای شما منجر میشود.

4.8/5 - (26 امتیاز)