لیبل چیست؟

تعریف لیبل: لیبل یا برچسب زدن بخش مهمی از برند شما روی محصولاتتان است که اطلاعات کامل محصول را برای مصرف کننده نهایی بازگو میکند. مصرف کننده هنگام مشاهده اطلاعات روی لیبل محصولات شما، تصمیم نهایی خرید را میگیرد. این اطلاعات میتواند شامل بارکد یا QR CODE، اطلاعات محصول، درباره شرکت و اطلاعات تماسی، نام برند شما و ... باشد.

محتوای لیبل باید شامل چه مواردی باشد؟

لیبل یا برچسب چیست؟

بصورت عمده اطلاعاتی که داخل لیبل یا برچسب آورده میشود شامل سه بخش میشود که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند (منبع):

اطلاعات مهم روی لیبل

  1. برند یا نام تجاری شما

برند سازی یا برندینگ در عصر جدید یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یا شکست هر شرکت یا تولید کننده ای است. نحوه قرار گیری برند و جذابیت آن در بسته بندی محصول بسیار حائز اهمیت میباشد و یکی از عوامل جدایی ناپذیر لیبل و برچسب محصولات است.

  1. برچسب توضیحات

مقایسه لیبل دو محصول توسط مشتری

توضیحات نیز بخش مهمی از لیبل محصول را تشکیل میدهد و حاوی اطلاعات و توضیحات درباره محصول است. فضای محصول عامل تعیین کننده ای در مقدار توضیحات کالاست. ترجیح اغلب افراد هنگام خرید یک کالا، توضیحات مختصر و مفید در مورد جزئیات قابل لمس محصول است.

مطالعه مقاله روبرو به شما پیشنهاد میشود: هولوگرام چیست؟

  1. Grade Label

گرید لیبل بخشی است که شامل جدول فوائد محصول، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا، بارکد و انواع احتیاط هنگام استفاده از محصول است.


اهمیت لیبل زدن برای محصول

اهمیت لیبل زدن روی محصول

  • احتیاط محصول و محتویات آن

یکی از اهمیت های لیبل اصولی، نوع احتیاط های آن و عناصر دقیق ساختار کالاست. به عنوان مثال برای ژل ضد عفونی کننده طبق قانون مصرف کننده باید جملات روبرو مورد استفاده قرار بگیرید: دور از دسترس اطفال نگهداری شود. در دمای کمتر از 30 درجه نگهداری شود و در صورت بروز حساسیت پوستی با پزشک معالج مشورت گردد.

  • طرح لیبل و بسته بندی

طرح لیبل و برچسب باعث شناخت و جداسازی یک کالا از کالای دیگر است. بعنوان مثال شما با دیدن بسته های شکلات و لیبل در قنادی دسته ی آنها را نسبت به سایر محصولات تشخیص میدهید و این لیبل است که شناخت ذهنی برای شما ایجاد کرده است.

  • طبقه بندی محصولات

طبقه بندی یک محصول نسبت به سایر کالاها از یک دسته خاص وظیفه ی لیبل است که به مصرف کننده درک کاملی از کالا میدهد. بعنوان مثال شامپو ها برای موهای خشک، نرمال و چرب طبقه بندی میشوند و روی لیبل هر یک این امر کاملا مشهود است و مصرف کننده بر اساس نوع موی خود هر یک را انتخاب میکند.

  • جلب توجه مشتری و افزایش فروش محصول

لیبل بسته بندی نستله 24 عددی

یکی از بهترین کارکرد های لیبل روی محصولات، جلب توجه مشتری و راضی کردن وی به خرید محصول است. بعنوان مثال شما با دیدن علامت های "قرعه کشی سفر به کیش" یا "4 عدد رایگان" یا "10 درصد تخفیف" به سمت خرید محصول مورد نظر ترغیب میشوید.

  • هشدار های سلامتی

لیبل ها باید از موارد صریح قانونی پیروی کنند. بعنوان مثال روی تمامی پاکت های دخانیات یا تنباکو باید برچسب "مصرف این فراورده برای سلامتی مضر است" زده شود.


انواع لیبل

برچسب اموال شرکت سلامت نوشان نارون

در مقاله ی انواع برچسب بصورت جامع تمامی برچسب ها را توضیح داده ایم، در این مقاله نیز به اختصار به نمونه هایی اشاره میکنیم:

  • لیبل پشت چسبدار (Paper Label): متنوع ترین نوع برچسب برای محصولات است که در عین سادگی میتواند در انواع طرح ها و تیراژ مختلف تولید و استفاده شود. این برچسب، به لیبل کاغذی هم مشهور است که در انواع رنگ، سایز و ابعاد قابل سفارشی سازی بوده و بنوعی ارزان ترین نوع لیبل است.
  • برچسب پی وی سی (PVC Label): بر خلاف برچسب های معمولی، لیبل پی وی سی بسیار مقاوم و دارای طول عمر بیشتری است و به دلیل استفاده از رشته های پلاستیکی در سخت ترین شرایط تا 5 سال نیز دوام می آورند.
  • لیبل شیشه ای یا شفاف (Transparent Label): استفاده از این برچسب ها زمانی اهمیت دارد که بخواهیم موضوع و شیء زیر لیبل دیده شود.
  • لیبل مگنتی (Magnetic Label): لیبل های مگنتی زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که نیاز به جابجایی لیبل روی کالا ها باشد. از این برچسب های مگنتی بخصوص برای کنترل موجود در انبارگردانی استفاده میشود.
  • لیبل حرارتی (Thermal Label): این نوع برچسب ها بسیار مقرون به صرفه هستند ولی نوشته روی خود را حداکثر تا چند روز حفظ میکنند و معمولا برای برچسب های حمل و نقل و موارد پزشکی استفاده میشوند.
  • لیبل یا برچسب اموال (Asset Label): از این برچسب برای حفظ و رهگیری دارایی های شرکت استفاده میشود و کاملا قابلیت رهگیری اموال را به مدیر میدهد.
  • لیبل فلزی و پشت فلزی (Metal Label): این لیبل ها دارای مقاومت بسیار بالا در شرایط محیطی هستند و به دلیل طول عمر بالا برای استفاده صنعتی و یا تایر خودروها مورد استفاده قرار میگیرند.
  • لیبل یا برچسب وید (Void Label): این لیبل هنگام جدا شدن از سطح قسمتی که مشخص شده است را روی سطح از خود باقی میگذارد که نشان دهنده از درجه اعتبار ساقط شدن است. این برچسب برای گارانتی محصولات بسیار پر استفاده است.
  • لیبل امنیتی گچی: این نوع لیبل بصورت تکه تکه و خرد شونده است و هنگام کنده شدن به فرد اجازه نمیدهد یکدست لیبل را بکند. این لیبل ها برای ضمانت مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد های لیبل چیست؟

کاربرد لیبل

  • بسته بندی کالاهای صنایع مواد غذایی و نوشیدنی
  • پوشاک، صنعت مد و لباس
  • لوازم یدکی خودرو و قطعات ماشین
  • محصولات صنایع شیمیایی مانند شرکت های تولید سم و کود شیمیایی
  • تولید کنندگان لوازم جانبی موبایل و قطعات تعمیراتی گوشی
  • لوازم جانبی لپتاپ یا رایانه های خانگی
  • قطعات مهندسی و فناوری ها پیشرفته
  • صنایع مصالح ساختمانی

در این مقاله بطور جامع در مورد اینکه لیبل چیست و معرفی انواع لیبل صحبت کردیم. صنایع چاپی سیناپکینگ آماده تولید و دریافت سفارش لیبل سفارشی مجموعه شماست. شما عزیزان میتوانید در بخش کامنت ها یا از طریق راه های تماسی برای ثبت سفارش یا رفع ابهامات خود، با ما تماس بگیرید.


سوالات متداول در مورد مقاله لیبل چیست

  1. لیبل چیست؟

لیبل یا برچسب را در بسیاری مواقع روی بسته بندی محصولات مختلف مشاهده کرده اید. مصرف کننده هنگام انتخاب یک محصول، حتما به لیبل شما نگاهی می اندازد. چراکه لیبل اولین توجه مشتری را به خود جلب کرده و قدرت این را دارد که محصول را به مشتری بفروشد.

  1. انواع لیبل کدام است؟

لیبل یا برچسب ها دارای انواع مختلفی از جمله برچسب اموال، اتیکت، لیبل پشت چسب دار، لیبل کاغذی، لیبل پی وی سی و بسیاری از برچسب ها میباشد که در این مقاله بطور مفصل در مورد آن ها توضیحاتی ارائه داده ایم.

  1. کاربرد های لیبل چیست؟

از جمله کاربرد های لیبل میتوان به استفاده در بسته بندی بسیاری از محصولات مصرفی، لوازم اصلی و جانبی الکترونیکی، مهندسی، پتروشیمی، دارویی و ... اشاره کرد. تمامی کاربرد های لیبل را میتوانید در این مقاله ببینید.

5/5 - (1 امتیاز)