چاپ افست چیست؟

چاپ افست چیست

چاپ افست که از آن بعنوان لیتوگرافی نیز یاد میشود، روشی برای چاپ انبوه است که در آن تصاویر و رنگ ها، از طریق غلتک های مشخص شده، روی صفحات فلزی حرکت کرده و سبب چاپی با کیفیت میشود. از این روش بعنوان به صرفه ترین روش چاپی برای چاپ مقادیر انبوهی از صفحات یاد میشود. این مقاله بصورت جامع به چاپ افست، مزایا و معایب آن میپردازیم.


تاریخچه چاپ افست

چاپ افست در ابتدا برای ایجاد روشی مقرون به صرفه برای بازسازی آثار هنری ابداع شد. بنابر اطلاعات ویکی پدیای انگلیسی، اولین دستگاه چاپ آفست توسط رابرت بارکلی و در سال 1875 ساخته شد. پس از گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی، شرکت مطبوعاتی پیتر پرس برای اولین بار در سال 1903 برای چاپ روزنامه های خود از چاپ افست استفاده کرد.


مزایای چاپ افست

مزایای چاپ افست

  • مزیت اصلی چاپ افست، کیفیت بالای تصاویر چاپی و تثبیت رنگ روی کاغذ است.

با چاپ افست هر بار انتظار یک تصویر چاپی با کیفیت بالا را دارید. اپراتور چاپ می تواند جریان جوهر را کنترل کرده و کنتراست کافی را در تصاویر را ایجاد کند، در نتیجه، شما بر روی هر قطعه تصاویر واضح و تمیزی مشاهده می کنید.

  • چاپ افست امکان چاپ تیراژ بالا را میدهد که برای سازمان های متوسط و بزرگ بسیار به صرفه است.

یکی از اصلی ترین مزایای چاپ افست، کم هزینه بودن چاپ افست با توجه به کیفیت بسیار بالای آن است. البته از لحاظ کیفیت بالاتر روش های دیگری نیز برای چاپ هستند، اما تفاوت قیمتی آنها به حدی است که چاپ آفست را به عنوان به صرفه ترین روش چاپی میتوان نام برد. از این رو برای طراحی و چاپ کاتالوگ در تیراژ بالا از چاپ آفست بهترین نتیجه را میگیرید.

  • ساختار سریع چاپی

چاپگرهای عادی در طی چرخه چاپ، با کم شدن جوهر، ممکن است تصویری کم رنگ را چاپ کنند. اما با چاپ افست، اپراتور چاپگر می تواند با چرخاندن کلیدها جریان جوهر را کنترل کند تا اطمینان حاصل کند که کیفیت چاپ شما در سطح مطلوب است. این بدان معناست که می توانید اطمینان حاصل کنید که در مدت زمان کمتری نسبت به چاپگر ساده مقادیر بسیار بیشتری از طرح چاپی خود را دریافت می کنید.

  • قابل استفاده در اکثریت سطوح

یکی از جذاب ترین مزایای چاپ افست، این است که برای بسیاری از سطوح چاپ مناسب است. شما می توانید پروژه خود را روی چرم، وینیل، پارچه، فلز، انواع مختلف کاغذ و کارتن، چوب و پلاستیک چاپ کنید.

  • استحکام بالای صفحات فلزی در چاپ افست سبب دوام بسیار بالای این دستگاه میشود.
  • کیفیت تصاویر در چاپ افست به راحتی از بین نمیروند، چرا که سطحی نازک از پلاستیک روی آن نقش میبندد.

فرایند چاپ افست چگونه است؟

فرایند چاپ افست چیست

فرایند چاپ افست بسیار جالب است. این فرایند در سه مرحله طبق تصویر بالا صورت میگیرد:

  1. غلتک اول که از لایه ای آلومینیوم مانند یا زینک پوشیده شده است، جوهر (عموما رنگ های CMYK) را که برای چاپ خود آماده کرده اید را در خود دارد. این غلتک که غلتک جوهر نیز نامیده میشود، بر روی سیلندر صفحه با غلتک آب درگیر است تا مناطقی که جوهر دارد و به آب نیازی نیست از روی سیلندر پاک شود.
  2. سیلندر پایینی که به آن سیلندر افست نیز گفته میشود در جهت عکس چرخش سیلندر بالایی قرار دارد. با غلتیدن سیلندر صفحه روی سیلندر افست آب کاملا فشرده میشود و جوهر بصورت تصویری آینه ای روی کاغذ پدید میاید.
  3. غلتک نهایی که به غلتک فشار معروف است استوانه ای فولادی است که سبب میشود تصویر غلتک آفست روی سطح چاپی، دقیق و کامل چاپ شود.
  4. این مراحل برای تمامی اقلام چاپی همانند چاپ کاتالوگ آفست، بروشورو … تکرار میشود.

ویدئو فرایند چاپ افست

 

تفاوت های چاپ دیجیتال و چاپ افست چیست؟

  1. حجم و تعداد چاپ

اولین تفاوت اصلی چاپ دیجیتال و آفست، میزان چاپ مدنظر است. چاپ دیجیتال برای تعداد چاپ کمتر و آفست برای میزان چاپ با حجم بالاتر مناسب است.

  1. تنظیمات بالا در برابر تنظیمات پایین!

چاپ دیجیتال تنظیمات بسیار روان و سریع را دارد، از این رو برای تعداد پایین که نیاز به صرفه جویی در زمان نیز هست، گزینه ای عالی است. از طرفی زمانی که شما در تیراژ بالا نیاز به کیفیت دارید و نیازی به تغییر تنظیمات نیست، بهترین گزینه چاپ آفست است.

  1. قابلیت های رنگ

همانطور که ذکر شد، چاپ افست توسط لایه ای پلاستیکی روی سطح جسم مدنظر چاپ میشود و عموما از ترکیب رنگی CMYK برای آن استفاده میشود. در مقابل برای چاپگر های دیجیتال از تونر خشک یا تلفیق رنگی SPOT استفاده میشود.

  1. قابلیت چاپ روی چه جسمی؟

چاپ افست قابلیت چاپ روی تمامی سطوح از جمله چرم، وینیل، کاغذ و … را دارد در صورتی که چاپ دیجیتال باید روی فضای مسطحی مانند کاغذ چاپ شود.


تفاوت چاپ افست با چاپ هولوگرام

چاپ هولوگرام که مجتمع سیناپکینگ متخصص آن است، به منظور جلوگیری از جعل کالا یا اسناد به کار برده میشود. فرایند چاپ هولوگرام نسبت به سایر روش های چاپی بصورت کلی متفاوت است. در چاپ آفست اصلی ترین ماده جوهر است که روی غلتک های دوار میریزد، اما تولید هولوگرام با لیزر صورت میگیرد، از این رو یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو، در فرایند تولید است. برای مطالعه در مورد انواع هولوگرام و طریق چاپ آن به مقاله هولوگرام چیست رجوع کنید.


تاثیرات زیست محیطی چاپ افست چیست؟

تاثیرات زیست محیطی چاپ افست

استفاده از کاغذ در چاپ افست نسبت به سایر روش های چاپی بسیار بیشتر است و در عوض چاپ دیجیتال به مراتب مقادیر بیشتری از جوهر را استفاده کرده یا هدر میدهد. از طرف دیگر (مطابق تصویر بالا) میزان VOC یا ترکیبات آلی فرار چاپ آفست در تیراژ بالا به مراتب پایین تر از چاپ دیجیتال است.

البته در چاپ لیتوگرافی عموما از صفحات زینک یا آلومینیومی استفاده میشود که پس از مصرف قابلیت ذوب شدن، بازیافت و استفاده در وسایل دیگر را دارند.


کاربرد های چاپ افست چیست؟

این روش رایج ترین روش برای چاپ روزنامه، کتاب، مجله، بروشور،چرم و … است. بنابراین بیشترین استفاده از بستر کاغذ است. چاپ افست انتخاب گسترده ای به مشتریان ارائه نمی دهد اما به دلیل کیفیت چاپ بالا، سرعت چاپ و هزینه نسبتاً کم، سهم بازاری در حدود 65 درصد در جهان را دارا میباشد.

انتخاب بین چاپ افست و چاپ دیجیتال

در نهایت استفاده ای که شما از چاپ افست میتوانید داشته باشید، به نیاز و نوع سازمان شما باز میگردد. اگر حجم پروژه شما و تیراژ چاپی پایین است، بهتر است از چاپ دیجیتال استفاده کنید. از طرف دیگر اگر قصد چاپ روی هر متریالی را دارید، استفاده از چاپ آفست گزینه های بیشتری پیش روی شما میگذارد. از لحاظ هزینه نیز اگر چاپ شما انبوه باشد چاپ افست مزیت بزرگی نسبت به دیجیتال دارد.

نظر شما چیست؟ چاپ آفست بهتر است یا چاپ دیجیتال؟ نظر خود را در کامنت ها با ما در میان بگذارید.


سوالات متداول پیرامون چاپ افست

  1. چاپ افست چیست؟

چاپ افست یا لیتوگرافی، چاپی بسیار با کیفیت است که در آن رنگ CMYK از طریق غلتک هایی روی صفحه چاپ میشوند. مزیت چاپ افست نسبت به دیجیتال در تیراژ انبوه، قیمت مناسب تر و کیفیت بشدت بالاتر است.

  1. مراحل چاپ افست چگونه است؟

در داخل چاپگر افست، غلتک اول که از جنس آلومینیوم یا زینک است به غلتک جوهر معروف بوده و وظیفه پاشش رنگ روی صفحه مورد نظر را دارد. زیر آن سیلندری وجود دارد که جهت عکس غلتک بالایی دوران کرده و رنگ را روی صفحه پدیدار میکند. غلتک نهایی یا غلتک فشار، باعث چاپ دقیق افست روی صفحه میشود.

  1. کاربرد چاپ افست چیست؟

یکی از اصلی ترین کاربرد های چاپ افست، برای چاپ رنگی، با کیفیت و در تیراژ بالاست. استفاده از چاپ آفست در تیراژ روزنامه ها، مجلات، کاتالوگ، کتاب ها و … بسیار متداول است.

4.8/5 - (18 امتیاز)