تعریف بسته بندی چیست؟

تعریف بسته بندی

بسته بندی به کلیه فرایند های طراحی، تولید و ارزیابی پوششی است که محصول را احاطه میکند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف بسته بندی، حفاظت از محصول و در عین حال، ایجاد جذابیت بصری برای جلب نظر مشتری است. بسته بندی محصولات عموما شامل سه قست میباشد. بسته اولیه (مانند خمیردندان که در لوله پمپ خود قرار میگیرد)، بسته ثانویه (جعبه تک محصول) و بسته نهایی (جعبه ای که خمیردندان ها در آن قرار میگیرد.)

بسته بندی اولیه و ثانویه چیست؟

بسته بندی اولیه، ضروری ترین شکل بسته بندی است. بسته بندی اولیه (بخصوص در مواد غذایی) در تماس مستقیم با محصول غذایی است. این بسته محتویات محصول را از باکتری های محیطی محافظت می کند. بسته بندی ثانویه عموما برای مارک تجاری، جذابین کالا و به عنوان محافظی اضافی برای کالا استفاده می شود.


دلایل استفاده از بسته بندی چیست؟

مزایای بسته بندی

امروزه بسته بندی صرفا برای حفاظت از محصول استفاده نمیشود، بلکه بعنوان ابزاری برای افزایش فروش و همچنین ایجاد ارزش ویژه برند مورد استفاده قرار میگیرد. (مطالعه بیشتر) از جمله دلایلی که در عصر حاضر بسته بندی برای شرکت ها بسیار مهم شده است میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بسته بندی خلاقانه محصول، خودش را میفروشد.

اغلب خرید های انجام شده در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها توسط خود مشتریان انجام میشود و اگر محصول شما دارای بسته بندی متمایزی از رقبا باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط مصرف کننده دارد.

  • افزایش قدرت محصول برای عرضه

در برخی موارد مشتری به سبب بسته بندی جذاب محصول شما، حاضر به پرداخت مبلغی بیشتر نسبت به رقیب برای خرید کالای شما است.

  • کمک به افزایش شناخت برند

بعنوان مثال هنگامی که شما بسته آدامسی به رنگ سبز و ابعاد مکعب مستطیل را مشاهده میکنید، بلافاصله برند ریلکس مدنظرتون میاد. بسته بندی پایدار و با طراحی زیبا میتواند نام برند شما را در ذهن ها حک کند.

  • تاثیر بسیار در ایجاد مشتری وفادار

بسته بندی قادر است بر خریدار تأثیر بگذارد، زیرا خریدار ابتدا بسته بندی محصول شما را مشاهده میکند و اگر این طراحی زیبا کیفیت مطلوبی از محصول را نیز به همراه داشته باشد، مشتری وفادار ایجاد میکند.


انواع بسته بندی چیست؟

خلاقیت در بسته بندی حبوبات

انواع مختلف بسته بندی به اندازه و ماهیت محصول شما بستگی دارد. بعنوان مثال برخی از محصولات نیاز بالایی به محافظت از عوامل محیطی دارند یا برخی کالای خود را بصورت عمده به فروش میرسانند. در هر صورت انواع مختلف بسته بندی شامل موارد زیر میشود:

  • جعبه مقوایی

مقوا ماده ای بر پایه کاغذ است که در عین مقاومت خوبی که دارد، برای ایجاد ساختار های سفارشی میتوان از آن استفاده کرد. از جعبه مقوایی میتوان در بسته بندی لوازم آرایشی، دارو، مواد غذایی و ... استفاده کرد.

  • جعبه کارتن

کارتن ها ساده ترین نوع بسته بندی را به ما ارائه میدهند. کارتن از سه لایه (آستر داخلی، خارجی و فلوت که همان مقوای موج دار است) ساخته شده است. مقوای موج دار در کارتن سبب استحکام و دوام آن میشود.

  • جعبه پلاستیکی

پلاستیک در زندگی امروزه ما نقش بسیار مهمی دارد؛ از خودرو گرفته تا وسایل خانگی مقداری پلاستیک در خود جای داده است. جعبه پلاستیکی نسبت به جعبه مقوایی استحکام بیشتری دارد و همچنین با عبور جریان هوا سبب حفظ کیفیت مواد غذایی داخل خود میشود.

  • هارد باکس

از هارد باکس یا جعبه سخت عموما در بسته بندی محصولات لوکس و ارزشمند استفاده میشود. انواع مختلفی از هارد باکس وجود دارد، به همین دلیل ما پیشنهاد میکنیم مقاله هارد باکس چیست را مطالعه کنید.

  • جعبه نئوپان

از بسته بندی نئوپان در صنایعی مانند تولید قطعات الکترونیکی، پزشکی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی استفاده می شود. نئوپان در اصل نوعی مقوا است که از فشرده شدن کاغذ ساخته می شود. نئوپان به راحتی قابل برش، تا کردن و شکل دهی است. جعبه نئوپان یک گزینه بسته بندی مقرون به صرفه برای محصولات شما است.


طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی به تمامی فعالیت های مربوط به فرم، ساختار لوگو، اطلاعات محصول و ... اطلاق میشود که محصول را برای بازاریابی مناسب کند. طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین و سخت ترین گام ها برای عرضه محصول جدید به بازار است.

شما میتوانید برای طراحی و تولید بسته بندی خاص روی مجتمع چاپی سیناپکینگ حساب باز کنید. کارشناسان ما آماده اند که به سوالات تخصصی شما پیرامون "بسته بندی چیست" پاسخ دهند.

4.9/5 - (16 امتیاز)