با این که در سال های اخیر نامه های الکترونیکی جایگزین نامه های دستی و پاکت نامه ها شده اند ولی هنوز هم هستند افرادی که از نامه های واقعی که در پاکت پستی قرار می گیرند، استفاده می کنند. انواع پاکت پستی، یکی از انواع هزاران پاکت هستند که در صنعت چاپ به کار گرفته می شود. این پاکت ها از یک ورق ساده تشکیل نشده اند. انواع و اقسام مختلی داشته و با مواد مختلف لایه های متعددی را تشکیل می دهند. به این ترتیب می توان گفت که پاکت نامه یکی از گزینه های بسیار متنوعی است که در صنعت حمل و نقل و البته چاپ به تولید می رسد. این پاکت ها در انواع و اقسام مختلف تولید می شوند به عنوان مثال یک سری از این پاکت نامه ها از چندین پوسته با جنس تیتانیوم ساخته شده است که در پرواز های طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی پاکت ها از لحاظ جنس و اندازه تفکیک می شوند که در ادامه انواع پاکت پستی رایج را برای شما توضیح داده ایم.

پاکت پستی مربع

این پاکت ها یکی از استاندارد ترین پاکت های پستی به حساب می آید که در رنگ های متنوعی تولید می شود. بیشتر مصرف پاکت پستی مربع جهت دعوت نامه ها، کارت های تبریک، عکس ها و سایر ارتباطات که زمینه شخصی دارند، می باشد.

پاکت پستی انتها باز

این پاکت نامه ها معمولا طول بیشتری دارند و در لبه بالایی بسته و تا می شوند. این نوع پاکت پستی را پاکت های کاتالوگ می نامند. اندازه های متفاوتی برای آن ها در نظر گرفته شده است ولی رایج ترین آن ها 9 × 12 می باشد. متناسب با وسیله ای که پست می شود از وزن و رنگ مناسب با آن استفاده می گردد.

پاکت پستی Clasp

این پاکت ها از یک پوشش بادوام و تقویت شده تشکیل شده اند که در پوش آن ها معمولا یک فلز کوچک می باشد. معمولا در نگهداری از اسناد بسیار مهم مورد استفاده قرار می گیرند و تنها یک با مصرف می باشند.

پاکت پستی لوکس و تزئینی

یک سری پاکت نامه نیز وجود دارند که بیشتر جنبه لوکس و تزئینی دارند. این پاکت ها در قسمت داخل از رنگ و چاپ ویژه ای تشکیل می شوند که معمولا به رنگ های قرمز، سیاه و یا حتی طر ح های لوکس و فانتزی تولید می شوند. بیشترین کاربرد این پاکت ها در زمینه ارسال عکس، یادداشت ها و نامه های خصوصی است.

پاکت پستی ارسال پول

برخی از پاکت های پستی نیز به منظور ارسال پول و یا اسناد فوق محرمانه می باشند. که دارای فلپ های بسیار بزرگی هستند. این پاکت ها معمولا از داخل توسط یک لایه محافظتی مانند یک پلاستیک که مانع جریان نور می باشد پوشیده شده است. این پاکت های نامه معمولا جهت ارسال اسناد بسیار مهم و محرمانه و یا جابه جایی پول می باشند. رنگ ظاهری آن ها روشن بوده و از داخل تیره می باشند. جنس این پاکت ها بسیار محکم و معمولا غیر قابل پارگی هستند.

پاکت های نامه از نظر اندازه و سایز نیز به تعداد بسیار متفاوتی تقسیم بندی می شوند. اما این اندازه ها جهانی بوده و در همه کشورهای جهان به صورت یک استاندارد کلی مورد تولید و مصرف در صنعت پست قرار می گیرند. اندازه پاکت پستی در سری C از C0 الی C 10 به شرح ذیل است.

  • پاکت  C0   917 x 1297 mm
  • پاکت  C1   648 x 917 mm
  • پاکت C2   458 x 648 mm
  • پاکت C3   324 x 458 mm
  • پاکت  C4  229 x 324 mm
  • پاکت  C5   162 x 229 mm
  • پاکت  C6  114 x 162 mm
  • پاکت  C7   81 x 114 mm
  • پاکت  C8   57 x 81 mm
  • پاکت  C9     40 x 57 mm
  • پاکت  C10   28 x 40 mm

این اندازه ها به عنوان ابعاد هندسی با نام های A  و B می باشند که در حقیقت می توان گفت اندازه پاکت C4 همان اندازه کاغذ A4 است. یکی دیگر از رایج ترین اندازه های پاکت که در صنعت تحریر و البته پست زیاد مورد استفاده قرار می گیرد اندازه پاکت پستی با فرمت DL است. این ابعاد در دهه 1920 در کشور آلمان ظهور پیدا کرد که برگرفته از نام DIN Lang می باشد. در استاندارد های ایزو این پاکت ها تعریف شده است. ابعاد پاکت DL به صورت 110 × 220 میلی متر است که در واقع  یک ورق کاغذ A4 را به 3 قسمت مساوی تقسیم می کند.

برای سفارش پاکت پستی خود می توانید از صفحه سفارش پاکت پستی اقدام، و یا با شماره ۳۳۱۱۸۳۲۸-۰۲۱ و یا ۳۳۱۱۸۳۳۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

Rate this post