برچسب اموال چیست و چطور باید از آن استفاه کرد؟

چقدر از دستگاه چاپگر محل کار خود استفاده می‌کنید؟ یا یک مثال بهتر، لپ تاپ موجود در دفتر کار چقدر برای شما کاربرد دارد و ضروری است؟ به طور قطع، خیلی زیاد. همه کسب و کارها در سراسر دنیا از انواع مختلفی ابزار و وسایل برای انجام وظایف اداری و کاری خود استفاده می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت که پای عده زیادی از کارمندان و تجهیزات بسیار زیادی در میان است. پس شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف، چطور حساب اموال خود را نگه می‎دارند؟

پاسخ کوتاه این است: با استفاده از سیستم مدیریت اموال. شرکت‌ها روی اموال خود را با شماره سریالهای منحصر به فرد یا بارکدهای اختصاصی برچسب‌گذاری می‌کنند تا بتوانند آنها را ردگیری کرده و جایشان را سریع‌تر پیدا کنند.

روی این برچسب‌های پشت چسب‌دار، می‌توان لوگوی شرکت را هم چاپ کرد تا کار شناسایی به راحتی صورت بگیرد. به علاوه، برچسب‌های اموال در اندازه‌ها، انواع و با متریال متنوع و گوناگون تولید می‎شوند تا شما بتوانید برچسب مناسب خود را از بین آنها انتخاب کنید.

به طور مثال اگر قصد دارید روی ابزار کوچک یا اجسامی‌که سطوح ناهموار دارند برچسب بزنید، باید در انتخاب برچسب اموال مناسب دقت کنید.

مزایای استفاده از برچسب اموال

چسباندن برچسب اموال روی لوازم و تجهیزات شرکتی، مزایای متعددی دارد. برخی از مهمترین مزایای الصاق برچسب اموال روی وسایل شرکتی عبارتند از:

۱. امکان ردگیری وسایل با استفاده از برچسب اموال: برچسب‌هایی که دارای بارکد باشند به شما امکان می‌دهند تا تجهیزات و لوازم شرکت خود را ردگیری کنید و در صورتی که جا به جا شوند، از محل دقیق آنها مطلع شوید.

۲. کنترل بر لیست و موجودی اموال: استفاده از برچسب اموال به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا یکی از اساسی‌ترین وظایف خود را به درستی انجام دهند. مسئولان سازمان از طریق ردگیری برچسبهای اموال روی وسایل مختلف، می‌توانند لیست موجودی خود را در تمامی روزهای سال چک کنند.

۳. امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به نگهداری، تعمیرات جزئی و کلی: یک کسب و کار موفق، تلاش می‎کند تا خرابی اموال و زمان از دست رفته به خاطر این خرابی را به حداقل برساند. بدین منظور، موسسات و سازمان‌ها عموماً از برچسب اموال برای بررسی وضعیت و برنامه زمانی نگهداری و تعمیرات جزئی و کلی استفاه می‌کنند.

یک اسکن ساده روی برچسب اموال می‌تواند وضعیت نیاز به تعمیرات یک وسیله یا جزئیات مربوط به گارانتی را مشخص کرده و فرصت مورد نیاز برای تعمیر کلی یا جزئی آن را در اختیار کارفرما قرار دهد.

معمولاً کجا از برچسب اموال استفاده می‎شود؟

کجا از برچسب اموال استفاده می‎شود

برچسب اموال در صنایع مختلفی کاربرد دارد. کسب و کارهای بزرگ و کوچک با ماهیت‌های مختلف می‌توانند از مزایای استفاده از برچسب اموال سود ببرند.

در ادامه به بعضی از سازمان‌ها و حوزه‌های کاری که می‌توانند از برچسب اموال استفاده کنند، اشاره می‌کنیم:

۱. خدمات درمانی: مهندسان پزشکی از برچسبهای اموال برای نظارت دقیق بر تجهیزات بیمارستانی و ابزار پزشکی استفاده می‌کنند. این سیستم به مسئولین و شاغلین در حوزه خدمات درمانی کمک می‌کند تا عملیات و اقدامات روزانه خود را به شیوه‌ای موثر و مقرون به صرفه دنبال کنند.

۲. آموزش و پرورش: مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند از برچسب اموال برای کنترل میزان استفاده از ابزار و تجهیزات خود بهره ببرند. این وسایل می‌توانند از تجهیزات صوتی و تصویری تا ابزار IT مانند تبلت‌ها و لپ‎تاپ‎ها باشند.

۳. انبارداری: استفاده از برچسب اموال، روشی ایده‌آل برای ردگیری موقعیت اموال در صنعت انبارداری است. انبارها عموماً از برچسب اموال برای کنترل لیست موجودی خود و مدیریت کلی گردش کار استفاده می‌کنند.

۴. خدمات شهری: شرکتهای آب و برق و گاز از برچسب‌های اموال مقاوم در برابر شرایط بد آب و هوایی برای کدگذاری تجهیزات و سنجش مصرف مشترکان استفاده می‌کنند. به علاوه وقتی ابزارهای سنجش مصرف، متعلق به شرکتهای خدمات شهری به درستی با برچسب اموال کدگذاری شده باشند، امکان برنامه‌ریزی برای بررسی‌های فنی و تعمیرات نیز فراهم می‌شود.

اهمیت استفاده از برچسب اموال چیست؟

یکی از اولین گام‎ها برای اداره یک کسب و کار، داشتن استراتژی موثر برای مدیریت اموال آن کسب و کار است.

این ساز و کار به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا روند کار خود را کنترل کنند. به علاوه، برچسبهای اموال به آنها اجازه می‌دهد تا کلیه اطلاعات لازم را روی اموال خود درج کنند. اما در نهایت، همه اینها چرا اهمیت دارند؟

۱. ایجاد امکان دسترسی به مجموعه جامعی از داده‎ها که نشان دهنده وضعیت اموال است

۲. امکان استفاده از اسکنر خودکار و در نتیجه حذف احتمال خطای انسانی

۳. ارتقای سطح همکاری و تقسیم وظایف بین بخشهای مختلف یک سازمان

۴. سهولت انجام روند حسابرسی

۵. شناسایی راحت موقعیت اموال مورد نظر

۶. کاهش ریسک جا به جایی و سرقت اموال که به واسطه سیستمهای ضعیف ردگیری آنها رخ ‌می‌دهد

۷. امکان بررسی عمر مفید اموال و جایگزینی در صورت نیاز

چطور باید تصمیم گرفت که کدام وسایل به برچسب اموال نیاز دارند؟

تصمیم به درج برچسب اموال

تصمیم‌گیری درباره اموالی که قصد دارید روی آنها برچسب اموال بزنید و آنها ردگیری کنید، بسیار حائز اهمیت است چون شاید امکان برچسب گذاری روی همه وسایل شرکت خود را نداشته باشید. طبق معیارهای زیر، مجموعه اموال آماده برای برچسب گذاری را انتخاب کنید:

  • اموال منقول: احتمال جا به جایی اموال منقول خیلی بیشتر است و به همین خاطر باید روی آنها برچسب اموال بزنید. تجهیزات دفتری را که ممکن است جا به جا شوند برچسب گذاری کنید؛ مانند وسایل کامپیوتری.

به علاوه، باید روی وسایلی که قرار است از دفتر خارج شوند هم برچسب اموال بزنید تا امکان ردگیری آنها به سادگی وجود داشته باشد. این اقدام باعث می‎شود تا در صورت گم شدن یک وسیله، بتوانید فرد یا گروه مسئول را مستقیماً شناسایی کنید.

  • اموال غیرمنقول: اموال غیرمنقول مانند مبلمان اداری، دستگاه‌ها و ابزار بزرگ باید به طور منظم چک شوند تا هرگونه ایراد آنها برطرف شده و زمان خرابی آنها به حداقل کاهش یابد. با نصب برچسب اموال روی این وسایل، می‌توانید برای بازدیدهای فنی آنها برنامه‌ریزی کنید.

با انجام این کار، جلوی خرابی جدی و از کار افتادن وسایل را می‌گیرید و در نتیجه از متوقف شدن کار پیشگیری می‌کنید.

  • اموال گران‌بها: اکثر سازمان‌ها در تامین امنیت وسایل ارزشمند خود دچار مشکل هستند. به همین دلیل، به آنها توصیه می‌شود که روی ابزار و وسایل گران قیمتشان برچسب اموال بزنند. اضافه کردن نام شرکت روی برچسب اموال می‌تواند جلوی تلاش برای سرقت آنها را بگیرد.

به علاوه، سعی کنید اموالی که به برچسب نیاز ندارند را هم شناسایی کنید. برای مثال، برچسب زدن روی آیتم‌های مصرفی اصلاً فکر خوبی نیست. البته وسایلی هم وجود دارند که اگر چیزی مثل برچسب روی آنها چسبانده شود، ارزش خود را از دست خواهند داد. بنابراین، چنین اصولی را موقع الصاق برچسب اموال روی وسایل در نظر داشته باشید.

روش انتخاب برچسب اموال مناسب

قدم اساسی برای ردگیری اموال یک شرکت، انتخاب نوع مناسب برچسب اموال برای آنهاست. بدین منظور، شما باید همه گزینه‌های ممکن را بشناسید و بدانید که چه روش‌های برای شخصی‌سازی برچسب اموال مطابق با نیازهایکسب و کار شما وجود دارد.

۱. برچسب اموال بارکد دار: بارکدها، رایج‌ترین نوع برچسب‌های اموال هستند که می‌توان آنها را به دو دسته کد 39 و کد 128 تقسیم کرد. بارکد 39 که عموماْ به عنوان بارکد 1 بعدی شناخته می‌شود، متشکل از حروف الفبا و ارقام است که هفت کاراکتر ویژه هم در آن به کار می‌رود. اما در بارکد 128، امکان استفاده از همه 128 کاراکتر ASCII وجود دارد. در نتیجه، کد 128 دقیق‌تر بوده و احتمال بروز خطا موقع اسکن آن کمتر است.

۲. برچسب اموال دارای QR کد: در مقایسه با بارکدهای 1 بعدی، برچسبهای اموال دارای QR می‌توانند اطلاعات خیلی بیشتری را در خود ذخیره کنند. این کدها از الگوهای ریز سیاه رنگ در کنار هم در یک فضای مربعی تشکیل شده‌اند و به راحتی می‌توان آنها را با استفاده از دوربین یک گوشی هوشمند اسکن کرد.

۳. برچسب اموال با RFID: برچسب اموال دارای RFID، گزینه‌ای مناسب برای سازمان‌هایی است که از تجهیزات گران‌قیمت استفاده می‌کنند و مایل هستند که راهکارهای پیشرفته را امتحان کنند. این نوع از برچسبهای اموال، اطلاعات را با استفاده از امواج رادیویی منتقل می‌کنند و برای خواندن این اطلاعات، لازم نیست دستگاه کدخوان درست روی برچسب گرفته شود.

شما می‌توانید با کارشناسان ما در صنایع بسته‎بندی سینا تماس بگیرید و جزئیات مربوط به سفارش خود را به اطلاع ما برسانید تا بتوانیم به بهترین شیوه راهنمایی‌تان کنیم.

طراحی و تولید برچسب‌ اموال از تخصص‌های ماست. شما می‌توانید برچسب اموال مورد نظر خود را از میان گزینه‌های مختلف انتخاب کنید، از جمله برچسب اموال شبرنگ نقره‌ای از جنس PVC، برچسب اموال شبرنگ زرد از جنس PVC و غیره با چاپ تگ‎رنگ، چاپ 4 رنگ و غیره. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

3/5 - (3 امتیاز)