برچسب‌های انرژی سال‌های زیادی است که پایه اصلی لوازم و محصولات برقی هستند. این نوع برچسب‌ها‌ برای جستجو و خرید محصولاتی با مصرف انرژی کمتر به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. از طرف دیگر منجر می‌شوند تا تولیدکنندگان و فروشندگان نیز محصولات نوآورانه‌تر و کارآمدتری را به بازار ارائه دهند.  

در ادامه در خصوص برچسب انرژی، ویژگی‌ها و انواع آن بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برچسب انرژی چیست؟

یکی از مواردی که به تسهیل خرید لوازم خانگی یا دیگر محصولات برقی کمک می‌کند؛ برچسب انرژی است. برچسب انرژی، از انواع لیبل هاست که روی وسیله‌های انرژی‌بر از جمله اکثر لوازم خانگی نصب شده و به شما می‌گوید که این دستگاه چقدر انرژی مصرف می‌کند. این برچسب‌ها اولین بار برای تعدادی از لوازم خانگی در سال 1994 معرفی شدند. در ایران نیز استفاده از این لیبل‌ها از سال 1375 توسط سازمان استاندارد تعیین گردید و تا به امروز گسترش پیدا کرد.

کلاس های انرژی برچسب انرژی به 7 سطح تقسیم می‌شوند که مقادیر آنها با حروف A تا G بیان شده و هر کدام از حروف با یک رنگ خاص نشان داده می‌شوند. این رنگ‌ها از سبز تا قرمز متغیر بوده که سبز پررنگ نشان دهنده حداکثر کارایی و قرمز تیره نشان دهنده بدترین سطح عملکرد است.

مسلما هر چه یک دستگاه مانند یخچال یا ماشین ظرفشویی انرژی کمتری مصرف کند؛ کیفیت آن بالاتر بوده و همینطور هزینه کارکرد انرژی کمتری دارد. این ویژگی در نهایت منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود.

همچنین شایان ذکر است که دستگاه‌های کم مصرف اصولا قیمت بیشتری در بازار دارند؛ با این وجود در طولانی مدت موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های قبوض انرژی شما می‌شوند. بنابراین بهتر است به دنبال دستگاه‌هایی باشید که طبق برچسب انرژی‌شان، مصرف کمتری خواهند داشت.

 انواع برچسب انرژی

برچسب انرژی چه ویژگی هایی دارد؟

کارایی دستگاه‌های برقی در این روزها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. هر چه مصرف انرژی یک وسیله برقی کمتر باشد؛ نه تنها منجر به پایین نگه‌داشتن قبوض انرژی می‌شود؛ بلکه در کاهش تأثیرات منفی آن بر روی کره زمین نیز تاثیرگذار است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب و خرید لوازم خانگی؛ حتما به برچسب انرژی این محصولات بیشتر توجه کنید.

استفاده از برچسب انرژی روی وسایل برقی این امکان را به شما می‌دهد که بدانید یک دستگاه چقدر انرژی مصرف می‌کند و همچنین به راحتی مصرف انرژی آن را با سایر وسایل مشابه موجود در بازار مقایسه کنید. این اطلاعات برای اکثر وسایل برقی از جمله کولر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی، تلویزیون و غیره مورد نیاز است.

در ادامه اجزای اصلی یک برچسب انرژی را بررسی می‌کنیم:

اطلاعات محصول

در این بخش از برچسب انرژی معمولا به جزئیاتی در مورد کالا اشاره می‌شود که شامل برند، مدل و گاهی اوقات مشخصات اضافی است.

رتبه بندی راندمان انرژی

رتبه بندی روی برچسب نشان دهنده بهره وری انرژی محصول است. رتبه بالاتر با A یا سبز تیره نشان داده می‌شود که به معنای کارآمدتر بودن دستگاه می‌باشد.

مصرف انرژی

در بخشی از لیبل انرژی میزان مصرف انرژی وسیله برقی نشان داده شده که معمولاً بر حسب کیلووات ساعت (kWh) یا یک واحد اندازه گیری دیگر مشخص می‌شود.

هزینه تخمینی

برخی از برچسب‌های انرژی ممکن است یک هزینه تخمینی در سال برای بهره برداری از محصول را ارائه دهند. چنین ویژگی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا تأثیر بالقوه بهبود مصرف انرژی را درک کنند.

اطلاعات اضافی

برچسب‌های انرژی می‌توانند اطلاعات اضافی‌تری را نشان دهند که با عملکرد انرژی محصول مرتبط است. این اطلاعات عبارتند از سطح نویز یا سر و صدای دستگاه، میزان مصرف آب یا سایر ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی.

انواع برچسب انرژی

برچسب‌های انرژی به تدریج برای طیف وسیعی از محصولات معرفی شده‌اند اما وقتی صحبت از بهره وری انرژی می‌شود باید بدانید که برای همه دستگاه‌ها یک اندازه مشخصی وجود ندارد؛ بلکه برچسب‌های انرژی برای انواع مختلف محصولات برقی کمی متفاوت هستند. در ادامه به بررسی انواع برچسب انرژی در لوازم خانگی و برقی می‌ پردازیم:

برچسب انرژی یخچال

یخچال فریزر یکی از مهم ترین لوازم خانگی است که نسبتا انرژی زیادی مصرف می‌کند؛ به همین خاطر چک کردن لیبل انرژی این دستگاه در هنگام خرید بسیار مهم است. این برچسب اطلاعات مهمی را در مورد مصرف انرژی یخچال بیان می‌کند. هر چه لیبل به A نزدیکتر باشد، مصرف انرژی آن کارآمدتر است.

لیبل فوق علاوه بر مصرف برق اطلاعاتی نظیر نام شرکت سازنده، مدل یخچال و همینطور کلاس منطقه آب و هوایی را نیز شامل می‌شود.

همچنین ظرفیت خالص یخچال و فریزر دستگاه نیز معمولا بر روی برچسب انرژی آن قابل مشاهده است. مسلما هرچه ظرفیت بالاتر باشد؛ می‌توانید مواد غذایی بیشتری را در محفظه‌های آن ذخیره کنید.

ممکن است روی لیبل یخچال فریزر سطح نویز و سر و صدای دستگاه را نیز ببینید. هرچه سطح سر و صدا کمتر باشد؛ دستگاه نسبتاً بی صداتر خواهد بود. برای مثال بین 25 دسی بل یا کمتر یخچال بی صدا و بر عکس بالای 39 دسی بل صدای یخچال بسیار زیاد است.

برچسب انرژی کولر

لیبل انرژی کولرهای آبی و گازی شامل تمام مشخصات و ویژگی‌های مصرفی این دستگاه‌ها می‌باشند. شما با خواندن این لیبل می‌توانید از میزان مصرف برق کولرها و همینطور ظرفیت و توان آنها مطلع شوید. همانند دیگر وسایل برقی در صورتی که خواهان خرید یک کولر با مصرف انرژی کمتر هستید؛ باید دستگاهی را انتخاب کنید که روی لیبل انرژی آن رنگ سبز یا حرف A مشخص شده باشد.

مشخصه دیگر کولرها که روی مصرف برق آنها تاثیر می‌گذارد ظرفیت دستگاه است که با واحد کیلووات بر ساعت محاسبه می‌گردد. این ویژگی میزان توان کولر در خنک سازی هوا را نشان می دهد که هر چه بیشتر باشد؛ بازدهی کولر بالاتر خواهد بود.

برچسب انرژی وسایل برقی

برچسب انرژی لباسشویی

برخی از لوازم خانگی برقی همچون ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال فریزر سالانه سهم زیادی در مصرف انرژی خانگی دارند؛ بنابراین حتما در زمان خرید، برچسب انرژی این دستگاه ها را بررسی کنید تا قبل از خرید از کم مصرف بودن‌شان مطمئن شوید.

همچنین به طور کلی، لوازم خانگی بر اساس اندازه آنها دسته بندی می‌شوند. این بدان معنی است که دو دستگاه با اندازه های مختلف با رتبه انرژی یکسان ممکن است مقادیر متفاوتی از انرژی برق را مصرف کنند.

معنای رنگ های برچسب انرژی

برای انتخاب بهترین لوازم خانگی، ابتدا باید نشان استاندارد و برچسب انرژی آن را به دقت مطالعه کرده و سطوح مصرف انرژی را درنظر بگیرید. همانطور که گفته شد سطوح مصرف انرژی در این برچسب‌ها با رنگ‌های مختلفی نمایش داده می‌شوند که در اینجا به تفسیر هر کدام می‌پردازیم.

بهره‌وری انرژی در برچسب‌ها با رتبه بندی حروف و کد رنگ مشخص می‌شوند. کد رنگ از طیف مختلف سبز تیره، سبز روشن تا زرد، نارنجی و سپس قرمز و قرمز تیره متغیر است. برچسب انرژی رنگ سبز تیره نشان دهنده کارآمدتر بودن دستگاه و رنگ قرمز کارآمدی کمتر است.

همچنین برای برخی از وسایل، دسته بندی بازده انرژی موجود A نیز به سه دسته اضافی A+، A++  وA+++  تقسیم می‌شود که در آن A+++ بیشترین کارآمدی را نشان می‌دهد.

خرید برچسب انرژی

استفاده از برچسب های انرژی به یک قانون جهانی برای تولید انواع محصولات انرژی‌بر تبدیل شده است. بر اساس مقررات، برچسب انرژی باید به وضوح بر روی تمام دستگاه‌ های برقی نشان داده شود و در اصل برای کمک به مصرف‌ کنندگان در درک عملکرد انرژی دستگاه ‌ها طراحی شده است. این برچسب‌ها امروزه نشانی واضح و ساده از کارایی انرژی و سایر ویژگی‌های کلیدی محصولات هستند.

اگر شما نیز به دنبال یک سیستم استاندارد برای ارزیابی کارایی محصولات خود هستید؛ باید جهت سفارش و چاپ برچسب انرژی اقدام کنید. با استفاده از برچسب‌های انرژی، می‌توانید تأثیر مثبتی روی مشتریان خود گذاشته و آینده پایدارتری برای کسب و کارتان ایجاد کنید.

به کمک لیبل انرژی می توانید اطلاعات محصول خود اعم از رتبه بندی بازده انرژی، مصرف انرژی و اطلاعات مرتبط دیگر را به مصرف کنندگان‌تان نشان دهید. دیگر مزایای خرید برچسب انرژی برای تولیدکنندگان عبارتند از:

  • امکان مقایسه آسان‌تر را برای مصرف کنندگان شما فراهم می‌‌کند: در نتیجه اگر محصول کم مصرفی را تولید می‌کنید مشتری می‌تواند به راحتی محصول شما را در میان رقبا پیدا کند.
  • به جلب اعتماد مشتریان کمک می‌‌کند: وسایل برقی کم مصرف برق کمتری مصرف کرده و در نتیجه قبض انرژی کمتری دارند. به همین خاطر مصرف کنندگان خرید دستگاه‌ های کم مصرف را ترجیح می‌دهند.
  • نشان می‌دهد که برند شما دوستدار محیط زیست است: افزایش بهره وری انرژی در یک محصول به کاهش مصرف انرژی و در نهایت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر می‌شود و در نتیجه نشان می دهد که شما به محیط زیست اهمیت می‌دهید.

سخن پایانی

به طور کلی لیبل انرژی اطلاعاتی را در مورد مصرف انرژی یک وسیله برقی یا مکانیکی ارائه می‌دهد تا مصرف‌کنندگان بتوانند برای خرید بهترین مدل دستگاه آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند. برچسب انرژی در حال حاضر به یک الزام قانونی برای تولید و فروش تمام وسایل مصرف‌کننده انرژی تبدیل شده است. این نوع لیبل همچنین یک ابزار ضروری جهت تبلیغ محصول برای مصرف کنندگان هوشمند است.

اگر شما هم نیاز به سفارش و چاپ برچسب انرژی دارید؛ کافی است با کارشناسان ما در مجموعه سیناپکینگ تماس بگیرید.

سیناپکینگ متخصص در چاپ انواع لیبل ها، از جمله چاپ هولوگرام، چاپ فاکتور، چاپ آفست و … می‌باشد.

Rate this post