اگر برای چاپ، نوشتن و یا هر فعالیت دیگری به کاغذ نیاز دارید؛ مهم است که در ابتدا با انواع کاغذ و کاربرد آنها آشنا شوید. دانستن ویژگی‌های هر نوع کاغذ به شما در انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع آن کمک می‌کند. برای آشنایی با انواع کاغذ و مرغوب ترین آنها پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را دنبال کنید.

کاغذ چیست؟

کاغذ ماده نازکی است که مردم برای نوشتن، چاپ، بسته بندی و بسیاری از اهداف دیگر از آن استفاده می‌کنند. این ماده علیرغم دیجیتالی شدن بسیاری از چیزها، همچنان یک ضرورت در زندگی ماست و تقریباً هر روز از آن استفاده می‌کنیم.

کاغذ به صورت رایج از سلولز ساخته می‌شود و درختان منبع اصلی فیبر سلولز (یا خمیر چوب) هستند؛ با این وجود مواد دیگری مانند کتان، پنبه، کنف، ضایعات کشاورزی و یا گیاهانی مانند بامبو نیز برای ساخت کاغذ استفاده می‌شوند.

الیاف سلولزی از منابع طبیعی مختلفی مانند چوب و پنبه برای تولید کاغذ استخراج می‎شوند. آنها را با آب در یک خمیر مخلوط کرده و سپس صاف و خشک می‌کنند و در نهایت به صورت ورقه برش می‌دهند. البته این فرآیند تولید برای انواع کاغذ ممکن است کمی تفاوت داشته باشد و به همین خاطر است که کاغذها با خواص متفاوتی وجود دارند.

کاغذ کاربردهای عملی و خلاقانه بسیاری دارد. مردم از آن برای تهیه کتاب، چاپ لیبل و کارت ویزیت، بسته بندی و غیره استفاده می‎کنند. همچنین طبق آمارها در حال حاضر بیشترین مصرف کاغذ متعلق به کشور چین می‌باشد.

انواع کاغذ کدامند؟

وفور انواع کاغذها در دنیای امروز برای مصرف کنندگان بسیار جذاب است. شما می‌توانید ده ها نوع کاغذ با ویژگی های مختلف را در بازار پیدا کنید. کاغذهای تحریر، روزنامه، گلاسه و کاهی تنها تعدادی از رایج ترین انواع کاغذ هستند که هر روز در صنایع و حوزه های کاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر کاغذی کیفیت خاص خود را داشته و برای اهداف خاصی مناسب تر است. برخی از کاغذها ضخیم و بافت دار هستند و برای هنر و صنایع دستی کاربرد دارند؛ برخی دیگر برای ساخت جعبه و سایر بسته بندی ها مناسب هستند و کاغذهای ارزان و نازک نیز معمولا گزینه ایده آلی برای چاپ روزنامه محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع کاغذ و ویژگی های آنها می‌پردازیم:

    • کاغذ روزنامه

      کاغذ روزنامه

 

کاغذ روزنامه به دلیل نازک بودن و فرآیند تولید بسیار ساده، به عنوان ارزان ترین انواع کاغذ شناخته می‌شود؛ چراکه برای تولید آن هیچ نوع عملیات مکانیکی خاصی صورت نمی‌گیرد. از این کاغذ معمولا برای چاپ روزنامه، مجلات و سایر نشریات تیراژ بالا استفاده می‌شود.

اگر تاکنون به ظاهر روزنامه ها دقت کرده باشید؛ متوجه رنگ خاص آنها شده‌اید که نه سفید است و نه تیره بلکه عمدتا دارای رنگ های کرمی، طوسی یا خاکستری می‌باشد. درواقع کاغذ روزنامه از خمیر چوب بی کیفیت و سفید نشده تهیه می شود که نسبت به سایر انواع کاغذ کیفیت چاپ پایین تری دارد و با ظاهری تا حدودی خاکستری همراه است.

  • کاغذ تحریر

کاغذ تحریر

از رایج ترین انواع کاغذ می‌توان به کاغذهای تحریر اشاره کرد که مصارف زیادی در چاپ کتاب، چاپ کاتالوگ، نگارش و غیره دارند. این نوع کاغذهای بافت دار برخلاف کاغذ گلاسه برای نوشتن مناسب ترند، زیرا جوهر به راحتی جذب بافت آنها شده و پخش نمی‌شود و در نتیجه از کیفیت چاپ خوبی نیز برخوردار هستند.

  • کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه

 کاغذ گلاسه نوعی کاغذ است که به صورت دورو، تک رو، براق و مات با گرماژ‌های مختلف تولید و عرضه شده است. از این کاغذ اغلب برای چاپ عکس های با کیفیت بالا و انواع دیگر تصاویری که نیاز به رنگ‌های زنده و جزئیات واضح دارند استفاده می‌شود.

  • کاغذ کاربن لس

کاغذ کاربن لس

کاغذ کاربن لس یا کاغذ خود کپی اغلب برای ایجاد یک کپی از صورت‌حساب‌ ها، چاپ فاکتور، رسیدها یا سایر فرم ‌های تجاری استفاده می‌شود. این نوع کاغذ برای کپی کردن فرم مورد نظر شما به کاربن نیازی ندارد و در نتیجه استفاده از آن بسیار راحت تر، تمیزتر و به صرفه تر از کاغذ کاربن می‌باشد.

  • کاغذ فانتزی

انواع کاغذ فانتزی به دلیل ظاهر جذاب و خیره کننده‌؛ عمدتا برای مصارف تزئیناتی، چاپ کتاب، بسته بندی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کاغذها برای اهدافی به کار می روند که معمولا به کمی زرق و برق اضافی نیاز دارد.

 کاغذهای فانتزی طرح دار و رنگی برای درست کردن کاردستی یا بسته بندی کادو نیز مناسبند. انواع کاغذهای فانتزی ضخیم تر و مقوایی عبارتند از: صدفی، گالینگور، کتان، فابریانو و فولوتی.

  • کاغذ پشت چسب دار

کاغذ پشت چسب دار

برخی از انواع کاغذها برای رفع نیازهای خاص کاربران یا صنایع مختلف با قابلیت‌های ویژه‌ای تولید می‎شوند. به طور مثال کاغذ پشت چسب دار یا لیبل را می‌توان روی سطوح مختلف چسباند. این کاغذها که از متریال باکیفیت بالا ساخته می‌شوند دارای دو لایه هستند که لایه رویی معمولا از جنس گلاسه و کوتد به صورت مات یا براق بوده و لایه زیرین یک سطح چسبدار است.

به اینصورت که بر روی سطح گلاسه طرح مورد نظر چاپ شده و سپس با سطح چس بدار به مکان مورد نظر چسبانده می‌شود. لیبل پشت چسب دار گزینه مناسبی برای چاپ بر روی محصولات مختلف هستند. همچنین از آنجایی که سطح چسبنده این لیبل ها بدون پارگی از سطوح جدا نمی‌شود؛ به نوعی تضمین کننده امنیت و اصالت محصولات نیز می‌باشد.

  • کاغذ کاهی

کاغذ کاهی

کاغذ کاهی از خمیر تفاله‌ها و خرده چوب‌های درختان کاج و سوزنی تولید شده و به نام های دیگری مانند کاغذ روزنامه، کاغذ بازیافتی، کاغذ نخودی یا قهوه ‎ای نیز شناخته می‌شود. چاپ افست مناسب ترین نوع چاپ بر روی کاغذهای کاهی است که برای چاپ کارهای سریع مانند چاپ روزنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کاغذ بالکی

کاغذ بالکی

یکی دیگر از انواع کاغذ مناسب برای چاپ کتاب به خصوص کتاب‌های قطور، کاغذ بالکی (Bulky) است که از جنس بسیار سبکی برخوردار بوده و به همین خاطر با نام کاغذ سبک نیز شناخته می‌شود. همچنین از آنجایی که در تولید این کاغذها هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نشده است به آنها کاغذ سبز نیز می‌گویند.

کاغذ بالکی در مقایسه با سایر کاغذهای معمولی دارای قطر نسبتا بیشتری است اما در عین حال وزن کمتری دارند. رنگ این کاغذها بسیار شبیه به رنگ چوب است و همین ویژگی باعث شده تا نگاه کردن طولانی مدت به آنها چشم را اذیت نکند.

  • کاغذ مکانیکی

کاغذ مکانیکی

ساخت کاغذ مکانیکی یا کاغذ مکانیکال با استفاده از ترکیب چوب و خمیر شیمیایی صورت می‌گیرد که نسبت چوب از خمیر شیمیایی بیشتر است. این نوع کاغذ جنس بهتر و مقاوم تری نسب به کاغذ روزنامه دارد و ماده شیمیایی موجود در آن در اصل برای سفید و شفاف شدن رنگ کاغذ به کار می‌رود.

کاغذ مکانیکی به عنوان پرکاربردترین انواع کاغذ در صنعت چاپ برای تولید روزنامه، نشریات، مجله ها ، کاتالوگ ها و برخی سررسیدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل ترکیبات چوبی بیشتر، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

  • کاغذ شیمیایی

کاغذ شیمیایی

کاغذ شیمیایی از لحاظ جنس و ترکیبات شباهت زیادی به کاغذ مکانیکی دارد؛ با این تفاوت که در تولید آن چوب وجود ندارد. افزایش مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت کاغذها، درصد تجزیه پذیری آنها را کاهش می‌دهد و به همین خاطر می توان گفت کاغذهای شیمیایی برای طبیعت و محیط زیست مضر هستند. همچنین فرآیند ساخت و مواد به کاررفته در کاغذهای شیمیایی هزینه تولید آنها را به مراتب افزایش داده است.

  • کاغذ انجیلی

کاغذ انجیلی

کاغذ انجیلی نوعی کاغذ سفید رنگ با ضخامت بسیار کم است که بیشترین استفاده را برای چاپ کتاب‌هایی با تعداد صفحات بالا دارد چراکه منجر به کاهش قطر و وزن این کتاب‌ها شده و در نتیجه حمل و استفاده از آنها را راحت تر می‌کند. انواع کاغذ انجیلی ممکن است از مواد معدنی، خمیر شیمیایی و یا پنبه و کتان تولید شده باشند. همچنین جالب است بدانید از آنجایی که صفحات کتاب انجیل از این نوع کاغذ تهیه شده است، به آن کاغذ انجیلی گفته می‌شود.

  • کاغذ آنتیک

کاغذ آنتیک

کاغذ آنتیک از حجم مناسب و جنس زبر و خشنی برخوردار بوده و شباهت زیادی به کاغذهای دست ساز دارد. چاپ کتاب یا کاتالوگ از جمله کاربردهای رایج انواع کاغذ آنتیک محسوب می‌شود اما برای چاپ های رنگی که قرار است جزئیات بسیار ریز را در تصویر نشان دهند؛ مناسب نمی‌باشد.

  • کاغذ کارتریج

کاغذ کارتریج

اگر به دنبال کاغذی با ظاهری شبیه به کاغذ آنتیک فشرده اما با سختی بیشتر هستید؛ کاغذ کارتریج را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این نوع کاغذ از خمیر چوب با الیاف کوتاه تهیه شده و گراماژ آن از 60 به بالاست. انواع کاغذ کارتریج به شکل های گوناگون پرداخت شده، بدون پرداخت، خشن و نیمه خشن موجود هستند و برای چاپ و رسم مناسب می‌باشند.

  • کاغذ آفست

کاغذ آفست

کاغذ آفست یا کاغذ چاپ آفست عمدتاً در لیتوگرافی آفست به منظور چاپ کتاب، مجلات، کاتالوگ، تقویم، پوستر، بروشور، سربرگ، کتابچه ‌های راهنما و غیره استفاده می‌شود. این کاغذ نسبت به کاغذ کارتریج از رنگ سفیدتری برخوردار است و ویژگی های سطحی آن برای ایجاد چاپ واضح مطلوب می‌باشد.

در انواع کاغذ افست روکش ‌دار یک لایه پوشش روی کاغذ اعمال شده که به بهبود دوام کاغذ و روشنایی آن کمک می کند. این نوع از کاغذ آفست معمولا برای چاپ جلد کتاب، بروشور و تقویم استفاده می‌شود.

  • کاغذ پوستر

کاغذ پوستر

کاغذهای پوستر یا گلیز از دو سطح با ویژگی های متفاوت برخوردار هستند یک سطح آن صاف و براق و سطح دیگر زبر و خشن است. کاغذ پوستر در انواع رنگ و کیفیت با گراماژ ۷۰ تا ۱۷۰ گرمی معمولا برای موارد تزیینی و چاپ استفاده می‌شود.

کاغذ گلیز با ماشین های مخصوص و به وسیله خمیرهای مکانیکی و شیمیایی با سطحی براق و مقاوم در برابر جذب چسب ساخته می‌شود. به این ترتیب تصویر یا موضوع مورد نظر بر روی سطح براق آنها چاپ شده و طرف زبر و خشن آن بر روی تابلو یا دیوار چسبانده می‌شود.

  • کاغذ جلد

برنج دم سیاه

کاغذهای جلد که برای جلد انواع رمان و کتاب ‌های داستانی، کتاب‌ های درسی و همینطور دفاتر گزارش سالانه شرکت‌ها استفاده می‌شوند؛ در مقابل جلدهای سخت و مقوایی، نرم ‌تر و انعطاف پذیرتر بوده و درواقع از (جلد شومیز) یا از جنس مقوایی نرم و نازک تهیه شده‌اند. البته کاغذ جلد اغلب ضخیم‌تر از کاغذ صفحات داخلی کتاب بوده و معمولا با یک لایه چسب یا سلفون پوشانده شده است.

  • کاغذ فتوکپی

کاغذ فتوکپی

کاغذ فتوکپی نوعی کاغذ است که معمولاً برای نیازهای چاپی روزمره در دانشگاه،ها مدرسه‌ها، اداره‌ها و غیره استفاده می‌شود. کاغذ فتوکپی در اصل یک نوع کاغذ سفید ساده است که معمولاً در چاپگرها، دستگاه های فتوکپی و فکس استفاده می‌شود.

 کیفیت کاغذ فتوکپی روی کیفیت کار و عمر دستگاه کپی پرینت تاثیر زیادی دارد. کاغذ کپی یا کاغذ A4 رایج ترین کاغذ مورد استفاده توسط ارائه دهندگان خدمات فتوکپی است که جزو پر مصرف ترین کاغذها طبقه بندی می‌شود و برای انواع مختلف کپی مدارک، کپی جزوات و غیره کاربرد دارد.

  • کاغذ اشتنباخ

کاغذ اشتنباخ

کاغذ و مقوای اشتنباخ یک نام بسیار آشنا به خصوص برای نقاشان و طراحان است که عمدتا برای نقاشی با آبرنگ، سیاه قلم، مداد رنگ و غیره کاربرد دارد. در اصل این نوع مقوا یا کاغذ ضخیم و مقاوم دارای سطح بافت دار بوده که برای نقاشی مناسب می‎باشد.

از این نوع کاغذ ممکن است برای طراحی و چاپ کارت ویزیت و منو نیز استفاده ‌شود. دراصل مقوای اشتنباخ کیفیت و کاربرد زیادی دارد و در انواع و ابعاد گوناگونی به فروش می‌رسد.

  • کاغذ کتان

کاغذ کتان

کاغذ کتان کاغذ بافت ‌داری است که از الیاف گیاه کتان ساخته شده‌ است. امروزه این الیاف برای تولید کاغذهای محکم و عالی استفاده می‌شود. ظرافت و کیفیت بالای این کاغذها در حال حاضر توجه بسیاری از صنایع و کسب و کارها را به خود جلب کرده است. از کاغذ کتان معمولا برای چاپ منوهای کافی شاپ ها و رستوران‌ها و همینطور تهیه سربرگ‌های تجاری استفاده می‌شود. هر کدام از انواع کاغذ کتان بر اساس نوع بافتی که دارند؛ از فرایندهای ساخت مختلفی نیز برخوردار هستند.

  • کاغذ کارتی

کاغذ کارتی

برای چاپ کارت ویزیت به نوعی کاغذ صاف احتیاج داریم که تقریبا هیچ گونه بافتی نیز نداشته باشد؛ به همین خاطر این نوع کاغذها به کاغذ کارتی معروف شده‌اند. کاغذ کارتی از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به کاغذ گلاسه دارد اما سطح آن صیقلی نیست و معمولا زبرتر می‌باشد.

 ضخامت و جنس کاغذهای کارتی به گونه ای است که به راحتی پاره یا فرسوده نمی شود. بنابراین حتی اگر کارت ویزیت شما دست به دست هم شود؛ می توانید انتظار داشته باشید که هنوز از استحکام بالایی برخوردار باشد.

  • کاغذ مومی

کاغذ مومی

از دیگر انواع کاغذ که در این مطلب به معرفی ویژگی های آن می پردازیم، کاغذ مومی است که علاوه بر صنعت چاپ در صنعت غذایی نیز کاربرد دارد. کاغذ مومی با نام کاغذ پارافین یا وکس نیز شناخته می شود. در فرآیند تولید این نوع کاعذ از موم استفاده شده تا خاصیت ضد آب به آن ببخشد. در اصل موم استفاده شده در ترکیبات آن جلوی نفوذ رطوبت را می‌گیرد و درنتیجه بسته بندی محصولات غذایی را امکان پذیر می‌کند. در حال حاضر کاغذ مومی به صورت رولی و ورقه ای عرضه شده و از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار است.

همچنین بخوانید: سایز کاغذ A4 ،A5 و A0، A1، A2، A3 تا A6 چقدر است؟

کاربرد کاغذ چیست؟

امروزه انواع مختلفی از کاغذها در دسترس هستند؛ از کاغذ چاپ گرفته تا کاغذهای فانتزی و هنری که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال، کاغذ چاپ یک اصطلاح گسترده است که شامل کاغذ فتوکپی، کاغذ روزنامه، کاغذ تحریر، کاغذ آفست و غیره می‌شود و معمولا برای چاپ کتاب، روزنامه و نشریات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، کاغذهای فانتزی و اشتنباخ نیز به طور خاص برای کارهای هنری طراحی شده اند و در بافت ها، وزن ها و رنگ های مختلفی وجود دارند.

به طور کلی انواع کاغذ از محصولات ضروری در زندگی روزمره ما هستند که به عنوان ماده ای همه کاره، کاربردهای زیادی دارند. کاغذها عمدتا در صنایع و کاربردهای زیر استفاده می‌شوند:

  • چاپ و انتشار انواع کتب، روزنامه‌ها ، مجله‌ها، نشریات و …
  • بسته‌ بندی انواع محصولات
  • برچسب گذاری مواد غذایی و بسته بندی دارو
  • تولید دفتر، سررسید، دفترچه یادداشت و …
  • چاپ اسناد، یادداشت‌ برداری و گزارش گیری در محیط های اداری
  • صنایع دستی و کارهای هنری
  • چاپ اسناد مالی و بانکداری
  • چاپ انواع پوسترهای تبلیغاتی

ویژگی های کاغذ

 

ویژگی های کاغذ چیست؟

کاغذ به عنوان یک ماده بی نظیر از اختراعات قدیمی بشر محسوب می‌شود که در طول این سالها ویژگی ها و کاربردهای گوناگونی پیدا کرده است. تنوع گسترده آنها از لحاظ جنس، کیفیت، رنگ، استقامت، ضخامت، کشش و پایداری و غیره منجر شده تا برای مصارف گوناگون مناسب باشند و حتی به یک عنصر ضروری در برخی صنایع تبدیل شوند. در اینجا مهم ترین ویژگی های انواع کاغذها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

وزن و ضخامت کاغذها

هنگام انتخاب کاغذ، یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در نظر گرفته شود وزن و ضخامت آنهاست. کاغذهایی با وزن و ضخامت بیشتر، بهتر و مقاوم تر از کاغذهای سبک و نازک هستند و دیرتر پاره می‌شوند. به همین خاطر قیمت آنها نیز بیشتر است.

رنگ و میزان شفافیت کاغذها

کاغذها بر اساس میزان سفید بودن‌شان دسته بندی می‌شوند. کاغذهای باکیفیت تر معمولا سفیدتر بوده و میزان شفافیت بیشتری دارند. به این ترتیب هر چه کیفیت یک کاغذ بیشتر باشد از رنگ روشن تری برخوردار بوده و درک تصاویر و متون چاپ شده بر روی آن نیز راحت تر است.

علاوه بر این کاغذهای روشن‌تر برای نشان دادن دقیق تر و زنده تر رنگ های جوهر نیز بهترین گزینه هستند. از کاغذهای تیره نیز می‌توان برای چاپ تصاویر تیره تر یا کم نور تر استفاده کرد.

مرغوبترین کاغذ چیست؟

کاغذ انواع مختلفی داشته و همینطور با روش های مختلفی تولید می‌شود. معمولا کیفیت و مرغوبیت یک کاغذ با توجه به ضخامت و مواد مورد استفاده در ساخت آن تعیین خواهد شد. همچنین هر کدام از کاغذها برای کاربرد خاصی بهترین هستند و نمی توان به یک کاغذ برچسب کاملا خوب یا بد زد. بنابراین تمام انواع کاغذهای ذکر شده در این پست وبلاگ می‌توانند مناسب هدف یا کسب و کار شما باشند.

برای پیدا کردن مرغوبترین کاغذ در وهله اول باید به متریال آن توجه کنید. برای مثال کاغذهایی که مواد سلولزی بیشتری دارند هم از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و هم رنگ سفید آنها بیشتر است. در مقابل کاغذهای بی کیفیت دارای رنگ زرد و تیره تری هستند. کاغذ بی کیفیت دوام چندانی نداشته و به مرور زمان استحکام خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است پس از مدتی خوراک موریانه‌ها شود.

از باکیفیت ترین انواع کاغذ موجود در بازار می توان به کاغذهای گلاسه براق یا مات اشاره کرد که برای چاپ‌های رنگی درجه یک استفاده می‌شوند. همچنین به طور کلی هر چه وزن کاغذ بیشتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر است.

پس اگر عکس یا تصویری که قصد چاپ کردن آن را دارید از میزان و تعداد رنگ زیادی برخوردار است باید از کاغذهای گلاسه با وزن بیشتری استفاده کنید تا به طور کامل جزئیات تصویر را بعد از چاپ نشان دهد.

کاغذ ایرانی بهتر است یا خارجی؟

انواع مختلفی از کاغذ برای چاپ وجود دارد که همه آنها بر ظاهر و احساس محصول نهایی شما تأثیر می‌گذارد. شما با انتخاب نوع مناسب کاغذ، قطعا می‌توانید چاپ حرفه‌ای ‌تر و پیشرفته ‌تری را تجربه کنید که نتایج مطلوب تری را برای اهداف یا  کسب و کارتان به دنبال دارد اما آیا برای رسیدن به چنین نتیجه ای باید حتما از کاغذهای خارجی استفاده کنیم؟

در حال حاضر بسیاری از انواع کاغذهای ساخته شده توسط تولیدکنندگان ایرانی از لحاظ جنس و کیفیت قابل رقابت با کاغذهای خارجی هستند. همچنین از آنجایی که این کاغذها تولید داخل هستند؛ نسبت به قیمت های نمونه های خارجی بسیار به صرفه تر می‌باشند. به این ترتیب شما با انتخاب انواع کاغذهای مرغوب ایرانی می‌توانید با یک هزینه معقول تر به سطح کیفیت چاپ موردنظرتان نیز دست یابید.

سخن پایانی

امروزه در صنعت چاپ، بسته ‌بندی و تبلیغات از انواع کاغذ استفاده می‌شود. در بین کاغذها برخی از آنها مانند کاغذهای کپی، کاغذهای مخصوص چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسه و غیره بیشترین کاربرد را به صورت روزمره دارند. تنوع کاغذها معمولا انتخاب آنها را دشوار می‌سازد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم کاغذی را انتخاب کنید که برای هدفتان مناسب‌تر بوده و از ویژگی های مورد نیاز شما برخوردار باشد.

اگر به دنبال بهترین شرکت چاپ و بسته بندی هستید که از بهترین و مناسب ترین کاغذ و متریال جهت ارائه انواع خدمات چاپ و بسته بندی استفاده نماید؛ حتما با کارشناسان ما در شرکت سیناپکینگ تماس بگیرید.

سیناپکینگ، همچنین بزرگترین مرکز چاپ هولوگرام در ایران نیز می‌باشد که افتخار همکاری با برندهایی مانند داریا همراه و … در کارنامه او ثبت گردیده است.

5/5 - (8 امتیاز)