تاریخچه هولوگرام مملو از طیف گسترده ای از استفاده های کاربردی نوآورانه است. این موارد از کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی در آزمایش‌های غیرمخرب، هنر هولوگرافیک برای نمایش در محافل خصوصی و گالری ها، کاربردهای نظامی تا محافظت از برند به وسیله لیبل هولوگرام را شامل می‌شود.

تجهیزات نوری هولوگرافیک

صفحه‌نمایش جلو-سری

ساخت تجهیزات و عناصر نوری هولوگرافیک (HOE) در مسیری طولانی قدم برداشته است که نتایج ابتدایی آن با رسیدن به اپتیک های سبک و انعطاف پذیر، نشان داده شده است. صفحه‌نمایش جلو-سری (Head up display) نمونه اجرا شده موفقی از این فناوری بخصوص در کابین خلبان هواپیمای جنگنده بوده است. اکنون به نظر می‌رسد که برنامه‌های کاربردی پوشیدنی هولوگرافیک باعث افزایش علاقه سازمان ها به این تکنولوژی شود.

یکی از پیشرفت‌های مهم سال‌های اخیر، در منشا دیجیتالی هولوگرافی است. در هولوگرافی کلاسیک یک الگوی پیچیده با تداخل بین دو جبهه موج تشکیل و در یک ماده حساس به نور ضبط می شود. اما حوزه دیجیتالی این ظرفیت را دارد که این موضوع را بیشتر بسط دهد و ساختار پراش را به طور مستقیم در نرم افزار محاسبه کند تا اثرات نوری تاکنون دست نیافتنی را از الگوهایی که مستقیماً روی یا در یک ماده نوشته شده است، ایجاد کند.

همچنین پیشرفت های اخیر در حوزه علم مواد باعث شده هولوگرافی بتواند روی بستر های پلاستیکی و اپتیک های موج بر پیاده سازی شود.

مفهوم تجهیزات پوشیدنی هولوگرافی برای سر

مفهوم تجهیزات پوشیدنی هولوگرافی برای سر

به نظر می‌رسد تجهیزات پوشیدنی هولوگرافیک در شکل جدیدی به‌عنوان یک فناوری تسهیل‌کننده برای نمایشگرهای روی سر برای واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی (VR، AR و MR) استفاده شوند.

پوشیدنی‌های روی سر نیازمند این هستند که میدان دید واضحی در کنار اجرای سایر برنامه های تصویری فراهم کنند. با این حال، فن آوری های فعلی همچنان دارای مشکلاتی هستند که مرتفع نشده است. اینجاست که تکنولوژی هولوگرافی، به شکل HOE که در بالا توضیح داده شد، می تواند بخش کلیدی راه حل را ارائه دهد.

تصاویر تولید شده توسط نمایشگر باید به نوعی به میدان دید چشم ها که بسیار گسترده است منتقل شوند. همچنین هماهنگی و فوکوس دو نمایشگر چشمی باید به گونه ای باشد که باعث کاهش خستگی بینایی و جلوگیری از ایجاد حالت تهوع شود. به این موضوع، بحث بسیار مهم وزن کم و قیمت مقرون به صرفه را نیز بایستی اضافه کرد.

به نظر می رسد فناوری پوشیدنی هولوگرام سه بعدی می تواند این مشکلات را حل کند.

آینده چه شکلی خواهد بود؟

افزایش تعامل آنلاین یکی از میراث مهم همه گیری کرونا است، اما صفحه‌های دسکتاپ یا گوشی‌های هوشمندی که برای این کار استفاده کرده‌ایم احتمالاً تنها اولین قدم در این راه هستند. به دلایل مختلف اجتماعی و تجاری، به نظر می رسد نیاز به بازار انبوه برای نسل بعدی دستگاه های هوشمند و موبایل ایجاد شود. پوشیدنی‌های روی سر به عنوان یکی از ابزار های قوی در این زمینه احتمالا بدرخشند.

واضح است که تکنیک های هولوگرافی و هولوگرافیک نقش مهمی در آینده ارتباطات ایفا خواهند کرد.

مقاله اصلی توسط دکتر Paul Dunn رئیس انجمن بین المللی تولیدکنندگان هولوگرام (IHMA)

لینک مقاله اصلی: https://ihma.org/holography-poised-for-adoption-in-wearable-technologies/

Rate this post