داشتن نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات و بسته بندی آنها در دنیای کسب و کارهای امروز، نقش مهمی در بازاریابی و فروش ایفا می‌کند. اگر شما هم به دنبال یک ظاهر کاملا سفارشی و منحصر به فرد برای محصولات یا قطعات شرکت خود هستید؛ می‌توانید از چاپ آبی یا هیدروگرافیک استفاده کنید. در ادامه در خصوص این روش چاپ و مزایای آن بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چاپ آبی (هیدروگرافیک) چیست؟

چاپ آبی که با نام های هیدروگرافیک، آبنگاری و واتر ترانسفر هم شناخته می‌شود؛ فناوری است که یک ظاهر دکوراتیو سه بعدی را با رنگ و طرح استثنایی ایجاد می‌کند. این روش چاپ به شما اجازه می‌دهد تا قطعات یا محصولات مختلف را با گزینه ‌های ظاهری تقریبا نامحدود تزئین نمایید. امروزه از این روش خلاقانه در صنایع گوناگون برای تولید و برندسازی استفاده می‌‌شود.

اختراع فناوری چاپ هیدروگرافیک تقریباً مربوط به 40 سال پیش است اما در طول 10 تا 15 سال اخیر توانسته بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کند. امروزه تولیدکنندگان به دلخواه از الگوهای واقعی و یا جلوه‌ های غیرواقعی و کاملا فانتزی برای چاپ هیدروگرافیک استفاده می‌کنند و انواع گرافیک ‌های رنگارنگ و جذاب را بر روی سطوح سه بعدی اعمال می‌نمایند.

همچنین مواد و بسترهای زیادی برای چاپ آبی وجود دارد که عبارتند از شیشه، پلاستیک، چوب، فایبر گلاس، سرامیک، فلز و غیره؛ اما به طورکلی برای ایجاد طرح‌ های هیدروگرافیک می ‌توان از هر ماده‌ای که تحمل غوطه ور شدن در آب را داشته باشد استفاده کرد.

نحوه انجام چاپ آبی

به طور کلی، فرآیند چاپ آبی یا هیدروگرافیک، یک فرآیند ساده بوده که با غوطه ور کردن جسم مورد نظر در آب صورت می ‌گیرد. درواقع هر جسمی که بتواند پوشش پایه را نگه دارد و به طور ایمن در آب غوطه ور شود؛ برای چاپ هیدروگرافیک مناسب خواهد بود.

 موادی که برای این کار نیاز دارید شامل تانک چاپ، فیلم مخصوص برای چاپ هیدروگرافیک و فعال کننده است. فرآیند چاپ انتقال آب شامل چندین مرحله اساسی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم. برای دریافت بهترین خدمات چاپ هیدروگرافیک کافی است با کارشناسان شرکت سیناپکینگ تماس بگیرید.

مرحله اول: انتخاب فیلم هیدروگرافی

انواع تصاویر و رنگ های واقعی و فانتزی برای چاپ هیدروگرافیک وجود دارند که بر اساس نیاز و سلیقه مشتریان در نظر گرفته شده اند. بنابراین شما می‌توانید تصویر یا الگوی مورد نظر خود را از میان صدها فیلم چاپ آبی به راحتی انتخاب کنید.

مرحله دوم: استفاده از پوشش پایه

در این مرحله یک پوشش رنگ پایه روی اشیایی که در حال پردازش هستند؛ اعمال می‌شود. طیف رنگی گسترده‌ای از رنگ های مبتنی بر آب، به طور خاص برای چاپ هیدروگرافی فرموله شده اند و هر الگو بسته به پوشش پایه زیرین اعمال شده کاملاً متفاوت ظاهر می‌شود.

مرحله سوم: آماده سازی انتقال فیلم هیدروگرافی

فیلم هیدروگرافی با دقت روی سطح آب در تانک چاپ قرار گرفته و به سرعت در آن حل می‌شود؛ بطوریکه تنها الگوی آن بر روی آب شناور می‌ماند. همچنین این فیلم دارای یک کشش سطحی بوده که به الگو اجازه می‌دهد تا در اطراف هر جسمی به صورت منحنی قرار بگیرد.

مرحله چهارم: اسپری کردن فعال ساز

در این مرحله تصویر شناور با یک فعال کننده مخصوص اسپری می‎شود که اجزای موجود در رنگ های الگو را بدون تأثیر بر ساختار و ظاهر آن حل می‌کند. اسپری کردن فعال‌ ساز باعث می‌شود تا فیلم تبدیل به یک جوهر مایع شده که روی سطح آب معلق است.

مرحله پنجم:  انتقال طرح مورد نظر

سطح مورد نظر به آرامی داخل آب غوطه ور شده و فشار آب باعث می‌شود که الگو به طور یکنواخت در اطراف جسم و در همه جای سطح آن بچسبد. در این قسمت می‌توانید ظاهر نهایی شی مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

مرحله ششم: شستشو و خشک کردن + پوشش شفاف

شما باید قطعات چاپ شده را بشویید تا هر گونه باقیمانده از فیلم چاپ پاک شود و سپس اجازه دهید سطح کار خشک گردد. در نهایت پس از اینکه از کیفیت چاپ هیدروگرافیک مطمئن شدید؛ می‌توانید برای محافظت بیشتر از اشیاء چاپ شده و همینطور براق کردن سطوح کار از یک پوشش شفاف استفاده نمایید.

کاربرد چاپ هیدروگرافیک

امروزه از چاپ هیدروگرافیک به طور گسترده برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. چاپ آبی بهترین و مناسب ترین نوع چاپ برای تزئین اشیاء، قطعات خودرو، لوازم خانگی و محصولاتی از جمله عینک، دوچرخه، کفش و کلاه است. این همان فرآیندی است که توسط بسیاری از تولید کنندگان بزرگ در حال حاضر برای تزئین  کردن محصولات مختلف به کار می‌رود.

این روش در چند دهه اخیر به طور گسترده ای محبوب شده است و در صنایع خودرو برای تغییر ظاهر داشبورد، فرمان یا رینگ و همینطور به منظور تولید کالاهای ورزشی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اغلب برای اعمال تزئینات در داخل خودرو، الگوهای استتار در تجهیزات شکار یا الگوهای چشم نواز برای محصولاتی مانند کلاه ایمنی دوچرخه از این روش استفاده می‌کنند.

امروزه بسیاری از تیم‌ های خلاق طراحی محصول دریافته‌اند که چاپ آبی درجه بالایی از سفارشی‌سازی را با قیمت مناسب امکان‌پذیر می‌کند. چاپ آبی برای کاربردهای خاص بسیار مورد علاقه است؛ زیرا امکان انتقال الگوها بر روی اجسام با هر شکلی را فراهم می‌کند. به همین دلیل، به ویژه برای انتقال الگوها بر روی قطعات یا محصولاتی با هندسه و اشکال پیچیده، بسیار کاربردی و مناسب می‌باشد.

مزایای استفاده از چاپ آبی

مهم ترین مزیت چاپ هیدروگرافیک نسبت به روش های چاپ دیگر این است که می‌توان الگوهای مختلف را بر روی اجسام با سطوح نامنظم انتقال داد که با هیچ روش دیگری امکان پذیر نیست. همچنین در مقایسه با روش های دیگر چاپ آبی برای اعمال چاپ دکوراتیو سه بعدی بر روی انواع اقلام بسیار پرکاربرد و مقرون به صرفه است و خوشبختانه مشکلات مرتبط با سایر روش‌ های چاپ را ندارد.

بنابراین اگر به دنبال راهی برای تزئین محصولات سخت افزاری خود هستید؛ چاپ هیدروگرافیک یکی از همه کاره ترین، مقرون به صرفه ترین و جذاب ترین روش های موجود است. این نوع چاپ یکی از بهترین راه‌ هایی است که به کمک آن می توان قطعات محصولات را به صورت کاملا طرح‌دار ایجاد کرد که به نوبه خود کمک زیادی به برجسته شدن محصولات شما در قفسه ‌های فروشگاه ها کرده و برند شما را نسبت به رقبا متمایز می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که خواندید چاپ هیدروگرافیک یک تکنیک بسیار جالب و کاربردی برای تزئین کردن انواع سطوح و بسته بندی بسیاری از محصولات می‌باشد. این روش شامل اعمال طرح ‌های چاپ شده روی قطعات با قرار دادن بستر کار در مخزن پر از آب و یک فیلم چاپ هیدروگرافی است. شما می‌توانید از چاپ آبی برای جذاب تر کردن ظاهر محصولات خود استفاده کرده و توجه مشتریان را بیشتر جلب کنید.

مزایای متعددی برای استفاده از چاپ آبی عنوان می‌شود اما این روش چاپ یک فرآیند ظریف و تا حدودی پیچیده است که به یک متخصص با تجربه، یک مرکز مجهز و همینطور بسته به حجم کار سطحی از اتوماسیون نیاز دارد.

سیناپکینگ به عنوان یکی از بهترین شرکت های فعال در حوزه چاپ و بسته بندی در تهران در پروژه‌های چاپ آبی سفارشی و با حجم بالا تخصص دارد. اگر شما هم به دنبال کیفیت و خلاقیت در چاپ محصولات خود هستید؛ حتما با کارشناسان حرفه‌ای این شرکت تماس بگیرید.

Rate this post