جعبه های سخت ( هاردباکس ) و کارتن های تاشو، هر دو هدف و کاربرد یکسانی را دنبال می کنند؛ محصول شما را درون خود جا داده، از آن محافظت می‌کنند و در معرض دید مشتریانتان قرار می‌دهند. می توان اغلب محصولات بسته بندی شده در کارتن های تاشو را در جعبه های سخت نیز بسته بندی کرد یا بالعکس. زمانی که می‌خواهید از میان جعبه های سخت یا کارتن های تاشو، یکی را به عنوان بسته بندی محصولتان انتخاب کنید، در نظر گرفتن هزینه های کلی بسته بندی اهمیت ویژه ای دارد، چون تنها از این طریق است که می توانید هزینه تمام شده هر بسته بندی را با دقت و صحت بیشتری محاسبه کنید.

برای اغلب افراد بهای جعبه های سخت و کارتن های تاشو عامل مهمی است که تعیین می کند محصولات خود را در قالب کدام گزینه بسته بندی کنند؛ مسلم است که بهای جعبه های سخت از کارتن های تاشو خیلی بیشتر است، از این رو برای بسته بندی محصولات لوکس و گران قیمت اغلب از جعبه های سخت بهره می‌گیرند. با این وجود نباید به هنگام تصمیم گیری همه چیز را خیلی ساده و سرسری گرفت و فقط بهای هر عدد بسته بندی را مد نظر قرار داد. عوامل دیگری هم در رقم نهایی صورتحساب بسته بندی هایتان دخیل هستند و گاهی پیش می آید که نتیجه محاسبات حاکی از آن است که جعبه های سخت یک انتخاب شایسته و هوشمندانه خواهد بود و هزینه تولید آن ها تقریباً معادل با کارتن های تاشو تمام می شود، یعنی درست برخلاف آنچه که تصور می کردید. البته در خیلی مواقع انتخاب کارتن های تاشو یک گزینه کاملاً منطقی و مقرون به صرفه است، اما پیش از هر اقدامی باید از این بابت اطمینان حاصل کنید.

اگر نمی‌دانید تفاوت این دو نوع بسته بندی در چیست، بهتر است این مقاله را تا به انتها مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد کارتن های تاشو، این مقاله را و برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد جعبه های سخت این مقاله را مطالعه کنید.

پیش از هر چیز باید بگویم زمانی که صحبت از انتخاب جعبه های سخت یا کارتن های تاشو به میان است، از نقطه نظر من هیچ یک بر دیگری ارجح نیست. هر دو گزینه هایی بسیار عالی و فوق العاده هستند، هر دو معایب و محاسن خاص خود را دارند که در بسته بندی محصولات گوناگون تفاوت ایجاد خواهد کرد.

 

هزینه تجهیزات

اگر می خواهید کارتن های تاشو با طراحی کاملاً اختصاصی سفارش دهید باید هزینه تجهیزات و ابزارهای اولیه (کلیشه و تیغ و … ) را مد نظر قرار دهید. این که چه تعداد و هر چند وقت یک بار بسته بندی هایتان را سفارش می‌دهید، می‌تواند بهای تمام شده هر عدد بسته بندی را به مقدار کم یا زیادی تحت تأثیر قرار دهد. البته اگر قرار نیست طرح بسته بندی تان را تغییر دهید، هزینه تجهیزات و ابزارهای اولیه را فقط یک بار پرداخت خواهید کرد. اما اگر تصمیم دارید هر چند وقت یکبار بسته بندی های تان را تغییر دهید، بهتر است از جعبه های سخت استفاده کنید که از این بابت انعطاف پذیری بیشتری داشته و نیازی نیست هزینه بیشتری بپردازید.

 

هزینه حمل و ارسال

نباید از هزینه های اضافی حمل و ارسال بسته بندی ها غافل ماند. از آنجایی که جعبه های سخت، آماده مصرف می‌باشند، در مقایسه با کارتن های تاشو (که تخت و مسطح هستند) فضای بیشتری را در ماشین حمل بار اشغال می‌کنند. با این وجود اگر کارخانه تولید بسته بندی به محل کارخانه شما نزدیک باشد، نیازی نیست خیلی نگران هزینه های حمل باشید.

 

هزینه انبار کردن

برخی از تولیدکنندگان جعبه های سخت این امکان را برای مشتریان خود فراهم می کنند که بسته بندی ها را با یک هزینه بسیار کم (یا حتی رایگان) در انبارهای خود نگه دارند تا شما بتوانید با سفارش دادن بسته بندی هایتان در تیراژ بالا در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در چنین شرایطی هرگاه به بسته بندی های بیشتری نیاز داشته باشید، هزینه آن را پرداخت کرده اید و تولید کننده در کوتاه ترین زمان ممکن آن را برایتان ارسال خواهد کرد. این احتمال هم وجود دارد که شما فضای بلا استفاده وسیعی در اختیار داشته باشید که بتوانید برای انبار کردن بسته بندی های مازادتان از آن بهره بگیرید. در غیر این صورت باید توجه داشته باشید که هزینه انبار کردن جعبه های سخت به طور چشمگیری بیشتر از کارتن های تاشو می باشد.

 

محافظت (هزینه محصولات آسیب دیده)

اگر به این نتیجه رسیدید که کارتن های تاشو در حین حمل و ارسال، جابجایی یا انبار شدن آسیب می‌بینند، استفاده از جعبه های سخت تنها گزینه ای است که اجازه نمی دهد پول و سرمایه شما در نتیجه آسیب دیدن محصولاتتان هدر برود. جعبه های سخت خیلی راحت تر می توانند صدمات ناشی از حمل و جابجایی یا انبار شدن را تاب بیاورند و خیلی بهتر از محصولات شما محافظت می کنند. یک بار مجبور شدم کالایی را 3 بار سفارش دهم و هربار با پیغام غیرقابل تحویل مواجه شدم چرا که این کالا در جایی از زنجیره توزیع آسیب می‌دید و به دستم نمی رسید.

 

هزینه نیروی انسانی (نیازی به سرهم بندی کردن دارد یا نه)

هزینه نیروی انسانی می‌تواند برایتان بسیار هنگفت باشد. جعبه های سخت، آماده مصرف بوده و نیازی به سرهم کردن ندارند، به عبارت دیگر قرار دادن محصولات درون جعبه های آماده نیاز به نیروی کار کمتری دارد، در حالی که کارتن های تاشو را باید ابتدا سرهم کنید و سپس محصول را درون آن بگذارید. (همان طور که می دانید کارتن های تاشو به صورت صاف و تخت توزیع شده و پیش از استفاده باید آن را به شکل مورد نظرتان در آورید). کاهش هزینه نیروی انسانی و توزیع سریع تر محصولات در بازار امتیازهای مثبتی هستند که کلی پول برایتان پس انداز کرده و شما را به استفاده از جعبه های سخت تشویق می کنند.

 

چه کسی برایتان جعبه های سخت می‌سازد؟

برخی از تولیدکنندگان از تجهیزات اتوماتیک بیشتری استفاده می‌کنند. برخی به نیروی کاری دسترسی دارند که دستمزدهایشان چندان زیاد نیست. برخی از آن ها در زمینه تولید با تیراژ بالا و برخی دیگر در زمینه تولید با تیراژ پایین تخصص و تبحر دارند. تمامی این عوامل می توانند بر روی قیمت ها تأثیرگذار باشند. پرینترها، تجهیزات و مبدل‌های تولیدکننده کارتن های تاشو بسیار ساده بوده و درنتیجه عوامل فوق الذکر تأثیر چندانی بر روی بهای تمام شده آن ها نخواهد داشت. تولیدکنندگان جعبه های سخت اساساً قیمت های متفاوتی پیشنهاد می‌دهند، از این رو به هنگام خرید این جعبه ها بایدد حواستان را بیشتر جمع کنید تا بسته بندی موردنیازتان را به بهترین قیمت ممکن بخرید. در این صورت استفاده از جعبه های سخت یک گزینه عالی و واقع بینانه خواهد بود.

کار سختی است که بخواهید سه عامل زیر را در قالب عدد و رقم تعریف کنید، اما در بلند مدت تأثیر چشمگیری بر روی حجم فروش شما و برندتان خواهد داشت.

 

درک ارزش محصول

استفاده از جعبه های سخت باعث می شود محصول شما در چشم مشتریان ارزش و بهای بیشتری داشته باشد. بنابراین شاید ارزشش را داشته باشد که استفاده از جعبه های سخت را امتحان کنید. نمی توان با قطعیت در این باره نظر داد، باید استفاده از این جعبه ها را امتحان کنید تا ببینید چه تأثیری بر روی ارقام فروشتان خواهد داشت.

 

بعد از آن که محصول خریداری شد

پس از آن که مشتری محصول تان را خرید با بسته بندی آن چه می کند؟ کارتن های تاشو را دور می ریزند. اما از آنجایی که جعبه های سخت، دوام و استحکام بیشتری دارند، مشتریان شما کاربرد تازه ای برای آن می یابند. به عنوان مقال ممکن است خودکارهای خود را درون بسته بندی محصول شما قرار دهند. در این صورت هرگاه که خودکاری برمی دارند، ناخوآگاه چشمشان به برند شما می افتد و این نام در ذهن شان حک می شود. در یک بازه زمانی طولانی این مسئله می تواند خیلی بیشتر از مبالغ هنگفتی که صرف بازاریابی و تبلیغات کرده اید، برای برندتان مثمر ثمر و مؤثر باشد. به علاوه استفاده مجدد از بسته بندی بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

گرایش های بسته بندی

گاهی اوقات بسته بندی ها از نوعی به نوع دیگر تغییر می کنند. ممکن است در یک برهه از زمان در صنعت شما استفاده از کارتن های تاشو برای بسته بندی محصولات رواج داشته و حالا رقبایتان به سوی جعبه های سخت گرایش یافته باشند. شما هم باید چنین کنید؟ اگر این کار را انجام ندهید حجم فروشتان کاهش می یابد؟ استفاده از جعبه های سخت می تواند به نفع برند شما تمام شود و بتوانید محصولات خود را در مناطق جدیدی عرضه کنید.

 

خلاصه

هزینه های کلی تولید جعبه های سخت در مقایسه با کارتن های تاشو تحت تأثیر این عوامل قرار دارند؛

  • هزینه تجهیزات
  • هزینه حمل و ارسال کردن
  • هزینه انبار کردن
  • محافظت از محصول
  • خرید با یک قیمت بهتر و مناسب تر
  • درک ارزش محصول
  • استفاده مجدد از بسته بندی محصول
  • گرایش های بسته بندی

می توان اعتراف کرد که تأثیر این عوامل خیلی مشخص و مشهود نمی‌باشد اگر اغلب این عوامل یا تمام آن ها در موقعیت شما صدق می کنند، شاید به این نتیجه برسید که بهای تمام شده جعبه های سخت تفاوت چندانی با کارتن های تاشو ندارد.

Rate this post