بر روی بسیاری از کالاها، کارت های اعتباری و یا اسناد معتبر برچسبی براق چسبانده می شود که هولوگرام نام دارد. این برچسب مانند برچسب های قیمت و یا بارکد نیستند. بلکه آن ها نمایان کننده کد یا عکس یا متنی هستند که به صورت مخفی درج شده اند. در واقع برچسب های هولوگرام خاصیت اپتیکی دارند. این برچسب های درخشان که ظاهری آینه ای دارند برای نخستین مرتبه در سال 1962 توسط شخصی با نام یوری دنیزویک در اتحاد جماهیر شوری در دانشگاه میشگان اختراع شد. در قرن نوزدهم میلادی مخترعان هوشمند توانستند انقلاب بزرگی در نحوه ضبط و نگهداری تصاویر بر روی کاغذ های شیمیایی انجام دهند. به این ترتیب در قرن بیستم این انقلاب شکل تازه ای به خود گرفت و عکس ها چهره ای بسیاری واقعی تر و زیباتر به خود گرفتند. به این ترتیب ضبط عکس ها به کمک دستگاه های نوری که بعد ها به هولوگرام نام گرفت، پایه گذاری شد. در واقع هولوگرام ها عکس هایی هستند که هرگز نمی میرند.

هولوگرام چگونه کار می کند ؟

نور لیزر یکی از خالص ترین و یا به عبارتی خاص ترین نور های طبیعی به شمار می رود. به این ترتیب عکس هایی که توسط نور لیزر قابل مشاهده می باشند نیز می توانند بسیار خاص و ناب باشند. عکس هایی که بر روی این برچسب ها ضبط می شوند همانند چشم انسان عمل می کنند. زمانی که شما عکاسی می کنید تنها می توانید دو بعد از یک شی را ضبط کنید ولی زمانی که همان شی را با چشم خود نگاه می کنید قادرید تمامی ابعادی که توسط نور و تاریکی حجم پیدا کرده اند را توسط چشم و البته مغز بیابید و درک کنید. برچسب های هولوگرام نیز مانند چشم نور را به ابعاد مختلف یک عکس می تابانند. همه در مورد منشور این را می دانیم که این وسیله قادر به تفکیک نور سفید به رنگ های متفاوتی است. هولوگرام ها با استفاده از لیزر ساخته می شوند. زمانی که پرتو لیزر به هولوگرام تابانده می شود نور به دو بخش مجزا تفکیک می شود. یکی از آن دو پرتو ” مرجع ” نامیده می شود که این پرتو قادر است عکس را روشن کند. پرتو بعدی کمک می کند که عکس به چشم ما دیده شود و در حقیقت این پرتو عملکرد بازتاب را انجام می دهد. برچسب های هولوگرام نیز به این صورت کار می کنند که نور را دریافت کرده و مانند یک منشور آن را تفکیک می کنند و آن زمان می توانند رنگ های به کار رفته در عکس پنهان در خود را آشکار کنند. این برچسب ها در حقیقت عملکردی شبیه به فرآیند عکاسی سنتی دارند. عکس های این برچسب ها با استفاده از یک شکاف عمودی بر روی آن ها ایجاد می شوند و همین خاصیت هولوگرام ها است چرا که عکس های خود را زمانی که در یک جهت خاص با تابش نور قرار نگیرند به نمایش نمی گذارند.

چند نوع هولوگرام وجود دارد ؟

برچسب های هولوگرام کارایی و نحوه ساخت متفاوتی دارند به همین دلیل می توان گفت چند نوع هولوگرام وجود دارد. هولوگرام انعکاسی، بازتابی، انتقالی.

هولوگرام انعکاسی

در این نوع برچسب ها یک تصویر کاملا سه بعدی را مشاهده می کنید. هولوگرام توسط نقطه ای از نور رشته ای روشن می شود که برای دیده شدن می بایست در یک زاویه خاص قرار گیرد. این هولوگرام ها قادر به تفکیک رنگ های بسیاری هستند. تصاویر در این نوع برچسب ها کاملا قابل تفکیک نیستند. اگر این هولوگرام ها را نزدیک به آینه بگیرید، شاهد انعکاس نور سفید در آینه خواهید بود. پشت آن ها نیز یک ورقه آلومینیوم مانند وجود دارد. این نوع هولوگرام ها در اجسامی مانند یک نگین الماس، درخشش خاصی دارند. برچسب های ویزا کارت از این نوع هستند.

هولوگرام انتقالی

این نوع از برچسب ها معمولا با نور لیزر کار می کنند. حتی هنگام ضبط نیز از نور لیزر استفاده می کنند. زمانی کهه لیزر از پشت این برچسب ها تابیده می شود، می توان تصویر را مشاهده کرد. تصویر در روی این برچسب ها بسیار دقیق و قابل تفکیک هستند.

هولوگرام برجسته

یکی دیگر از انواع هولوگرام ها، هولوگرام های برجسته هستند. معمولا این برچسب ها خاصیت امنیتی دارند. این دسته از برچسب ها از الگوی دو بعدی بر روی فویل های پلاستیکی فشرده پیروی می کنند که معمولا بر روی یک ماده حساس به نور به نام فتوتراپی ثبت می شوند.  شیارهایی بر روی سطح آن ها مشاهده می شود و این که یک لایه نیکل روی این هولوگرام ها قرار می گیرد.

هولوگرام انتقالی یا انعکاسی

این دسته از هولوگرام ها نیز از یک مجموعه عکس که معمولا شفاف هستند تشکیل شده است که این عکس معمولا توسط یک دوربین اسکن شده است. از این نوع برچسب ها می توان به اسکناس یک پوندی در انگستان اشاره کرد.

همچنین می توانید از طریق مطالعه مقاله لیست قیمت هولوگرام، هزینه ای که باید برای این لیبل بپردازید را محاسبه کنید.

برای سفارش هولوگرام مناسب خود می توانید به صفحه درخواست خرید هولوگرام مراجعه و یا با شماره تلفن 33118328 تماس حاصل فرمایید.

Rate this post