برچسب RFID چیست؟

برچسب rfid چیست

شاید این اسم کمتر به گوشتان خورده باشد، اما برای افرادی که با پوشاک سروکار دارند، برچسب RFID لیبلی لازم و ضروری است. یکی از فناوری های حرکتی برای قابلیت امنیتی ردیابی و دیجیتالی شدن فرآیندها، RFID یا (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) است. این سیستم ارتباطی بی سیم که از طریق سیگنال های رادیویی کار می کند.

برای استفاده از برچسب های آر اف آی دی حداقل به 4 سیستم نیاز داریم:

  • لیبل (برچسب): به راحتی به وسایلی که میخواهیم ردیابی کنیم متصل می شوند.
  • رسیور (دریافت کننده): مسئول دریافت سیگنال های رادیویی و قابل فهم سازی آن برای کامپیوتر.
  • آنتن: رابط اصلی بین لیبل و رسیور
  • نرم افزار (برنامه RFID): تفسیر و مدیریت داده های دریافتی توسط رسیور

اما به این بپردازیم که RFID چیست؟


RFID چیست؟

RFID چیست

RFID مخفف عبارت (radio-frequency identification) به معنای سامانه بازشناسی با امواج رادیویی است و به موجب آن داده های دیجیتالی رمزگذاری شده در لیبل های RFID توسط رسیور از طریق امواج رادیویی ضبط می شوند. تکنولوژی RFID در حقیقت مشابه بارکدگذاری روی کالا است.

تکنولوژی RFID دارای مزایای متعددی نسبت به سیستم هایی است که از نرم افزار ردیابی کالا با بارکد استفاده می کنند. نکته قابل توجه این است که داده های برچسب RFID را می توان از راه دور و بدون نیاز به اسکن کردن، خواند. در حالی که در سیستم بارکدگذاری، بارکد ها باید با یک اسکنر نوری تراز شوند.


انواع لیبل RFID

انواع لیبل rfid

می توان گفت که برچسب های آر اف آی دی، راه ساده ای برای شناسایی محصولات هستند تا بتوان آن را به صورت بی سیم ردیابی کرد. این برچسب ها در مرکز خود تراشه ای دارند که اطلاعات لازم در هر مورد به آنها اضافه می شود. این برچسب ها با چاپگرهایی که به طور خاص برای این کار طراحی شده اند چاپ و تولید می شوند.

انواع مختلفی از این برچسب وجود دارد، از جمله:

  • غیر فعال (passive): شاید اصلی ترین دلیلی که این برچسب ها را به نام "منفعل" می نامند، عدم وجود باتری و منبع انرژی درونی در این لیبل است. این برچسب ها کوتاه برد هستند و سیگنال آن ها از فاصله 1 تا 15 متر قابل تشخیص است. با این حال، آنها مزایای بسیاری مانند امکان تولید در اندازه های بسیار کوچک و داشتن قیمت رقابتی تر را ارائه می دهند.
  • فعال (active): این برچسب ها دارای منبع تغذیه داخلی هستند و این امکان را دارند تا امواج رادیویی را در فواصل بسیار بیشتری ساطع کنند.
  • نیمه فعال (semi-passive): این برچسب نیز تقریبا مشابه مدل پسیو هستند با این تفاوت که انرژی لازم برای فعالیت این برچسب ها توسط باتری کوچکی داخل تراشه قرار داده شده است. بنابراین، اطلاعات را ذخیره کرده و سریعتر و با اطمینان بیشتر نسبت به نوع غیرفعال پاسخ می دهند.

ویدئوی برچسب RFID چیست؟


ویژگی های برچسب RFID

  • خواندن و نگارش داده ها بدون تماس مستقیم و با امواج الکترومغناطیسی
  • انعطاف پذیر و قابل اعتماد بالا
  • جلوگیری از سرقت محصولات
  • قابلیت ردیابی و رهگیری در هر مکانی
  • قابلیت اتصال به چندین برچسب بطور همزمان
  • ماندگاری و طول عمر مناسب مانند برچسب pvc

برچسب های RFID از چه ساخته شده اند؟

اجزای اصلی استفاده شده برای ساخت و تولید این برچسب ها شامل موارد زیر است:

  • بستر (ساختار)

لیبل های rfid از فلز، پلاستیک، لایه کاغذی، پلی آمید و ... (بسته به شرایط و مکان مورد استفاده) ساخته می شوند. این برچسب ها در قالب بسته های رولی و شیت در دسترس مشتریان قرار می گیرند.

  • آنتن

برای انتخاب آنتی که برای شناسایی استفاده می شود، باید نوع رسیور (دریافت کننده) را در نظر بگیریم. محصولی که می خواهیم در طول زنجیره تأمین یا در فروشگاه ردیابی کنیم نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

  • IC یا مدار تجمع

برای اکثر برچسب های RFID، آی سی یا ظرفیت حافظه تا 128 بیت مناسب است اما در برخی موارد استفاده های صنعتی ظرفیت حافظه می تواند بیش از 512 بیت نیز باشد.


کاربرد های برچسب RFID

کاربرد های برچسب RFID

با استفاده از فناوری به روز rfid می توان به بسیاری از فرایند ها سر و شکلی مدرن داد. موارد استفاده و کاربرد های این برچسب بسیار گسترده است، از جمله:

  • مدیریت زنجیره تامین

یکی از اصلی ترین کاربرد های بازشناسی با امواج رادیویی روی بسته بندی، بهبود اتوماسیون و ساده سازی ردیابی کالا ها در طول زنجیره تامین است. ساده سازی مزایای بسیاری از جمله افزایش بهره وری و کاهش هزینه های عملیاتی را دارد. این برچسب ها همچنین اطلاعات مفیدی در مورد کالا مانند سال ساخت، مواد تشکیل دهنده، محل انبارداری و ... را در اختیار تکنسین ها قرار می دهد.

  • صنعت

امروزه برای ماندگاری در صنایع پر رقابت باید از روش هایی که منجر به کاهش زمان تولید، هزینه های اضافی و بطور کلی افزایش بهره وری می شوند استفاده کرد. استفاده صنعت از سیستم RFID مزایای بزرگی از جمله دریافت و نگهداری داده هایی را داشته است که انجام آن توسط شرکت ها و بصورت دستی بسیار گران تمام می شود.

یکی از بخش هایی که از RFID بسیار استفاده می کند، صنعت خودروسازی است. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو وجود دارند که از این فن آوری برای ایجاد چشم اندازی جهانی و کنترل زنجیره تأمین خود استفاده می کنند. این سیستم قادر به مدیریت آسان تر زنجیره مونتاژ، تشخیص سریع خطاها و ذخیره اطلاعات مهم هر قطعه است.

  • لجستیک

فرآیند های لجستیک به لطف سیستم های RFID تغییر بسیار مثبتی داشته اند. این سیستم به کمک شناسایی کالاهای دریافتی بصورت سیستماتیک، نسبت به ثبت اطلاعات دستی قابلیت اعتماد به اسناد را بالا برده است. علاوه بر این، انبارداری بهبود یافته و اکنون می توان اقلام را به صورت خودکار ردیابی و جمع آوری کرد. همچنین می توان زمان آماده سازی و جمع آوری سفارشات را کاهش داد و به راحتی هر نوع خطایی را در طول مراحل تشخیص داد.

  • خرده فروشی

خرده فروشی یکی از بخشهایی است که با استفاده از این فناوری بیشترین مزایا را کسب کرده است. برچسب RFID چسبانده شده روی محصولات به ما کمک می کند تا علاوه بر ذخیره اطلاعات مربوطه هر محصول، از مکان دقیق هر کدام مطلع شویم. این امر باعث مدیریت آسان تر موجودی کالا می شود. این برچسب ها همچنین می توانند به عنوان یک سیستم ضد سرقت استفاده شوند. آنها فقط پس از پرداخت کالا در صندوق غیرفعال می شوند و اگر کسی بخواهد کالایی را بدون پرداخت هزینه سرقت کند، آلارمی سراسری فروشگاه را در بر میگیرد.

صنعت مد و پوشاک، جواهرات و لوازم آرایشی از جمله بخش هایی هستند که نیاز فوق العاده ای به سیستم RFID دارند.

  • بیمارستان و صنعت داروسازی

امروزه استفاده از این سیستم برای علامت گذاری ابزار های جراحی که نیاز به مراقبت دقیق دارند استفاده میشود. علاوه بر این کنترل دسترسی بیماران و کارکنان بیمارستان و همینطور مکانیزه کردن سابقه پزشکی هر بیمار جزو خدماتی است که سیستم های RFID ارائه می دهند.

  • غذا و نوشیدنی

یکی از اصلی ترین نگرانی ها و دغدغه های صنایع غذایی، ایمنی و سلامت مواد غذایی است. برچسب rfid در تمامی مراحل تولید و توزیع می تواند به کار بیاید. همچنین اطلاعاتی در مورد خود کالا شامل تاریخ انقضا، مواد تشکیل دهنده،میزان کنترل دمایی هر محصول و ... را در اختیار تکنسین های مربوطه قرار می دهد.

  • کتابخانه ها

امروزه ردیابی اصولی کتاب ها و اسناد در کتابخانه ها از طریق لیبل RFID صورت میگیرد. این سیستم باعث ردیابی دقیق تر کتب شده و همینطور از جعل و سرقت آنها جلوگیری می کند.

  • رهگیری و شناسایی اموال

برچسب آر اف آی دی بوسیله رهگیری با امواج رادیویی، از سرقت یا تخریب اموال و دارایی ها شرکت ها جلوگیری میکند. البته راهکاری ارزان تر نیز وجود دارد و آن استفاده از برچسب اموال در شرکت هاست. با استفاده از سیستم RFID دیگر امکان سرقت و تخریب دارایی های شرکت به صفر می رسد و به راحتی میتوان آن ها را ردگیری کرد.

  • دریافت عوارض جاده ای

به کمک سیستم RFID میتوان پرداخت عوارض جاده ای را به راحتی و با استفاده از کارت های شتابی انجام داد و دیگر در صف های طولانی ورودی هر شهر برای پرداخت نقدی عوارض، گیر نخواهید کرد. (در محل عوارضی جاده ها اکنون این سیستم فعال شده است.)

(منبع بخشی از مطالب از سایت omron)

Rate this post