پیش از توضیح انواع لیبل بارکد دار و برچسب بارکد، باید نحوه عملکرد بارکد را درک کنیم. بارکد تکنولوژی است که با رمز گذاری روی اطلاعات، میتوان توسط دستگاه بارکد خوان آن را رمزگشایی کرد و این اطلاعات را از الگوریتم تصویری به نوشتار تبدیل کرد. لیبل بارکد نیز از همین تکنولوژی استفاده میکند و میتوان هر اطلاعاتی را روی آن ثبت کرد.

دنیای بارکد ها روز به روز در حال پیشرفت است. همین اواخر مفهومی به اسم QR Code با استفاده از فضای بارکد دو بعدی توانست راه خود را به گوشی های تلفن همراه باز کند و با اسکن آن توسط بارکد خوان تلفن هوشمند، میتوان اطلاعات را بازخوانی کرد.

انواع برچسب بارکد

انواع برچسب بارکد

ابتدائا باید ذکر کنیم که بارکد را میتوان روی تمامی انواع لیبل با هر نوع پوششی چاپ کرد. برخی از معروف ترین انواع چاپ برچسب بارکد عبارتند از:

  • لیبل بارکد Code 39

Code 39 یکی از قدیمی ترین انواع لیبل بارکد است که عمدتا در لوازم الکترونیکی، کالاهای دولتی و صنایع مراقبت بهداشتی از آن استفاده میشود. Code 39 یک کد خطی، یک بعدی و حرفی عددی است که در سال 1974 اختراع شد و همچنان قابل گسترش میباشد. در جاهایی که سایز لیبل بارکد دار کوچک است، توصیه میکنیم به سراغ چاپ لیبل بارکد Code 128 بروید.

  • برچسب بارکد Code 128

این بارکد نیز مانند کد 39 از استاندارد ASCII برای کدگشایی استفاده میکند و بطور گسترده در صنایع بسته بندی و حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع بارکد میتوان مقدار زیادی اطلاعات را در فضای بسیار کمی جای داد. این سبک برچسب بارکد دار را همچنین میتوان در صنعت بهداشت، بانک خون و … استفاده کرد.

  • لیبل بارکد 2 از 5

این نوع لیبل ها معمولا در صنایع تولیدی بسیار دیده میشوند. تعداد ارقام استفاده شده در لیبل 2 از 5 باید زوج باشد تا این قالب درست کار کند؛ بنابراین یک صفر معمولاً در انتهای مجموعه ای از هر عدد فرد اضافه می شود.

  • برچسب بارکد UPC (Universal Product Codes)

این برچسب بارکد 12 رقمی را به علت چاپ راحت و سریع در فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی برای ردیابی محصولات و موجودی استفاده میکنند.

  • لیبل بارکد EAN (International Article Number)

همانطور که از نام انگلیسی لیبل EAN مشخص است، از این برچسب بطور خاص برای شناسایی کتب توسط کتابفروشان، دانشگاهیان و عمده فروشان استفاده میشود. این بارکد 13 رقمی را معمولا میتوانید در پست جلد هر کتاب پیدا کنید.

  • لیبل با بارکد PDF417

بارکد خطی و دو بعدی PDF417 را میتوانید در پشت گواهینامه یا کارت ملی خود مشاهده کنید. عدد 417 آن به معنای این است که هر الگوی این بارکد شامل 4 خط عمودی ات که 17 واحد طول دارد.

  • لیبل QR Code

برچسب کیو آر کد دار که به معنای بارکد با پاسخ سریع است آخرین تکنولوژی حال حاضر بارکد میباشد. پیوند صفحات وب و خط خطی های بی معنای بارکد ها در سال 1994 بوسیله لیبل QR Code میسر شد و به دلیل پیوند چاپ و تکنولوژی جزو پر استفاده ترین بارکد ها قرار گرفت.


انواع لیبل مناسب برای چاپ برچسب بارکد

انواع لیبل مناسب برای چاپ برچسب بارکد

بارکد را تقریبا میتوان روی هر سطحی چاپ کرد، اما لیبل های پر مصرفی که میتوان از آنها برای چاپ بارکد استفاده کرد عبارتند از:

  • لیبل کاغذی

لیبل کاغذی که در انواع گلاسه و مات قابل تولید است، یکی از انواع خدمات چاپی اصلی سیناپکینگ میباشد. متریال اصلی برچسب کاغذی، سلولز است که به دلیل مقرون به صرفه بودن، جزو محبوب ترین انواع لیبل است اما در مقابل آب مقاومت چندانی ندارد.

لایه پلی وینیل کلراید در این دست برچسب های صنعتی، از محتوای بارکد در برابر آب و هوای نامناسب، انواع حلال ها و سایر شرایط بد محیطی محافظت میکند.

  • برچسب متالایز

لیبل متالایز یا فویلی نیز مانند pvc مراقبت مناسبی از بارکد در برابر رطوبت میکند؛ اما ظاهر زیباتری که این لیبل به سبب پوشش آلومینیومی به خود میگیرد، توجیه صرف هزینه بیشتر را برای خرید آن فراهم میسازد.

  • لیبل void

لیبل VOID یا برچسب باطل شونده یکی از انواع لیبل های امنیتی است که برای محافظت از کالا یا گارانتی معمولا مورد استفاده قرار میگیرد. به محض جدا کردن لایه رویی این لیبل از سطح کالا، لایه ای با عبارت void روی کالا باقی میماند که به نوعی باطل کننده گارانتی است.

  • برچسب گچی

لیبل گچی نیز مانند لیبل وید و هولوگرام استفاده امنیتی دارد و به هنگام جدا شدن از سطح، تکه تکه شده و یکدست کنده نمیشود. استفاده از QR Code در لیبل گچی که روی اموال زده میشود (برچسب اموال گچی)، باعث راحتی اسکن و استفاده از بارکد میشود.

  • لیبل حرارتی

در لیبل حرارتی باید با استفاده از روش DT یا TT بارکد را روی لیبل چاپ کرد. از این نوع برچسب معمولا برای چاپ رسید به همراه بارکد برای فروشگاه ها استفاده میشود و تسوط چاپگر های حرارتی به سرعت قابل چاپ هستند.


ابعاد لیبل بارکد

لیبل بارکد معمولا دارای سایز کوچکی هستند تا بتوان آن ها را به راحتی روی هر مکانی چسبانید. اما بطور کلی علاوه بر ابعاد زیر که به میلی متر هستند، سایز برچسب بارکد را میتوان شخصی سازی کرد و با هر ابعادی به چاپ رساند.

25 در 12 51 در 34 100 در 80 50 در 55
34 در 15 36 در 24 157 در 106 40 در 60
20 در 24 25 در 50 104 در 250 67 در 106
15 در 45 21 در 31 90 در 60 125 در 95
40 در 75 25 در 60 100 در 50 100 در 100

قیمت چاپ بارکد

قیمت چاپ بارکد روی انواع لیبل بر اساس جنس برچسب، سایز لیبل، نوع چاپ و ریبون مورد استفاده میتواند متفاوت باشد. تفاوت قیمتی بین استفاده از وکس ریبون نسبت به سوپر رزین قابل توجه است و در نهایت با توجه به نیاز و خواسته شما از لیبل بارکد قیمت گذاری نهایی صورت میگیرد.

برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت قیمت چاپ بارکد روی انواع لیبل با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خرید لیبل بارکد

باز هم قابل ذکر است که چاپ بارکد روی تمامی لیبل های صنعتی مانند لیبل کاغذی، pvc، متالایز و … قابل انجام است. برای سفارش و خرید لیبل بارکد میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:


با ما تماس بگیرید.


در واتس اپ گفتگو کنیم.

Rate this post