وینیل (vinyl) نوعی خاص از ترکیب شیمیایی اتیلن و کولین است. شکل پذیری و کاربرد های زیادی که وینیل در صنایع مختلف دارد، اسم این ماده را برای گوش ما آشنا کرده است. وینیل با PVC متفاوت است و می توان گفت PVC (پلی وینیل کلراید) یکی از محبوب ترین ساختار های حاوی وینیل است که از دستکش های محافظ تا لوله های ضخیم از آن استفاده می شود.

وینیل هم به دلایلی مانند دوام بالا و وزن سبک، در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد و بخصوص در چاپ، گزینه مناسبی برای سطح چاپی است.

چاپ وینیل

چاپ وینیل

از وینیل به عنوان متریال اصلی بسیاری از محصولات چاپی برای کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود. چاپ وینیل معمولا با دستگاه چاپ جوهرافشان اکوسالونت صورت می گیرد. از نوع چاپ اکوسالونت به دلیل کیفیت مناسب پاشش رنگ به جز چاپ وینیل در چاپ بنر، استیکر، کاغذ دیواری (کاغذ دیواری های سه بعدی) و … نیز استفاده می شود.

چاپ وینیل در کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟

چاپ وینیل یکی از مواردی است که به دلیل کیفیت چاپ بالا و دوام مناسب، برای اغلب کمپین های تبلیغاتی در بنر، پوستر، بیلبورد و … مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از وینیل برای چاپ روی ماشین، تی شرت، لوازم خانگی، انواع لیبل و … نیز استفاده می شود.

دو نکته در استفاده از وینیل را در نظر بگیرید:

  • ترجیحا اگر بافت وینیل شما پشت چسب دار است، یکبار با دقت آن را نصب کنید، چراکه دوباره کاری و نصب مجدد برچسب وینیل مشکل است.
  • چاپ وینیل معمولا به دو صورت مات و براق (شیشه ای و شیری)، بر اساس نیاز مشتری صورت می گیرد. توجه داشته باشید در نوع شیری متون جذاب تر دیده می شوند و در نوع شیشه ای تصاویر توجه بیشتری به خود جلب می کنند.

ویژگی های چاپ وینیل

  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی نامساعد و رطوبت
  • عمر و دوام طولانی مدت
  • کیفیت چاپ بالا و نمایش رنگ ها به شکل مناسب مانند چاپ سولیت
  • مقرون به صرفه و چاپ به روش دیجیتال نه افست
  • چاپ به دو صورت مات و براق (اصطلاحا شیشه ای و شیری)
  • وینیل ضد خش بوده و کاملا قابل شستشو می باشد.

تفاوت وینیل با استیکر

تفاوت وینیل با استیکر کاغذی

معمولا جایی که مقایسه بین جنس و متریال یک محصول رواج دارد، به هنگام سفارش لیبل و برچسب است. استیکر را معمولا از جنس کاغذ می سازند و سپس با سلفون روی آن را می پوشانند. اما وینیل نوعی ماده آلی است که اگر لیبلی با استفاده از آن ساخته شود دارای خاصیت هایی مانند ضد آب بودن، دوام بالا و … می شود.

تفاوت وینیل با PVC

تفاوت چاپ وینیل و pvc

همانطور که کمی توضیح دادیم، تفاوت کلی pvc و وینیل در نوع ساختار و ترکیب شیمیایی آن هاست. به این صورت که وینیل از جمله مشتقات اتیلن است و PVC (پلی وینیل کلراید) ترکیبی پلیمری است که یکی از متریال سازنده آن، وینیل می باشد.

تفاوت وینیل و لمینت

تفاوت چاپ وینیل و لمینت

تفاوت وینیل و لمنیت، معمولا در کفپوش و پارکت ها مورد بحث قرار می گیرد. به طور خلاصه، زمانی که نیاز به مقاومت در برابر آب، طول عمر و دوام کفپوش دارید، وینیل انتخاب بهتری است. از طرف دیگر، اگر می خواهید ظاهری شیک تر با هزینه کمتر و احساس راحتی بیشتری در زیر پا داشته باشید، لمینت ترجیح داده می شود.

آیا وینیل با پلاستیک یکسان است؟

وینیل مشتق شده اتیلن است در حالی که پلاستیک حاصل یک پلیمر مصنوعی، جامد و مبتنی بر هیدروکربن هاست. ممکن است در ظاهر استیکر تلقی شود پلاستیک با وینیل یکسان است اما باید بدانیم دوام و ماندگاری وینیل به مراتب از پلاستیک بیشتر است و ظاهر درخشان تری دارد.

3.7/5 - (13 امتیاز)