پلات چیست؟

چاپ پلات یا چاپ عریض، نوعی از چاپ دیجیتال است که توسط دستگاه مخصوص پلاتر تولید می شود. چاپ پلات از نظر ماهیت تقریبا مشابه با پوستر است با این تفاوت که در پلات با ثابت ماندن عرض، طول یا ارتفاع تا بیش از 30 متر هم امکان چاپ دارد. بسیاری از ما بنر یا بیلبورد هایی بزرگ را در خیابان دیده ایم که بصورت قدی جلوه نمایی می کنند. اکثر این بیلبورد های قدی را با استفاده از پلاتر چاپ می کنند.

قبل از ابداع دستگاه پلاتر، کار چاپ پلات و عریض بسیار دشوار بود و برای چاپ های بزرگ نیاز به دقت فراوان در تنظیم رنگ، تمیزکاری بین هر نوبت چاپ و اتصال بنر های جداگانه با ظرافت برای ساخت یک بنر بزرگ بود. از چاپ پلات اکثرا برای تبلیغات فضای داخلی، سازه های نمایشگاهی، پوستر، نقشه و ... استفاده می شود که در بخش کاربرد های پلات به صورت جامع به آن ها خواهیم پرداخت.

ویژگی های اصلی چاپ پلات (چاپ عریض)

  • امکان چاپ عریض تا چندین متر بدون افت کیفیت
  • بالاترین میزان کیفیت در چاپ دیجیتال
  • قیمت مناسب با توجه به ویژگی های بالا
  • جذب جوهر با کیفیت بالا بدون رنگ پس دادن
  • طول عمر بسیار بالا
  • مقاوم در برابر آب، شرایط محیطی نامطلوب، اشعه UV خورشید و صدمات (پلات و لمینت)
  • انعطاف پذیری مطلوب و نصب آسان

کاربرد های پلات لمینت

از چاپ پلات و لمینت می توان در تبلیغات محیطی، چاپ نقشه های بزرگ، استند های نمایشگاهی، تخته شاسی، چاپ تصاویر بزرگ با کیفیت بالا، پوستر، بنر، دکوراسیون داخلی، کاغذ دیواری، تابلو های هنری قدی و ... استفاده کرد. لمینت کردن و سلفون کشی روی پلات باعث گسترش کاربرد های آن و افزایش دوام پلات می شود.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: هولوگرام امنیتی چیست؟


پلاتر چیست؟

پلاتر چیست

به دستگاه مخصوصی که با آن چاپ پلات را انجام می دهند، پلاتر می گویند. این دستگاه می تواند تصاویر با کیفیت بسیار بالا را در عرض نهایت 1.5 متر و طول تا چند ده متر چاپ کند. استفاده از پلاتر در مهندسی، نقشه برداری صنعتی و ترسیم پلان ساختمان با کیفیت بالا رایج است.

تفاوت اصلی پلاتر با سایر چاپگر های دیجیتال در این است که قلم های پلاتر بر خلاف چاپگر های معمولی ثابت نیستند و می توان آن ها را حرکت داد، بالا و پایین برد و روی کاغذ حرکت داد. این قلم ها توسط برنامه ای که از طرف کامپیوتر دریافت می کنند، کنترل و هدایت می شوند.

فرایند چاپ پلات توسط دستگاه پلاتر

در چاپ پلات، دستگاه پلاتر روی کاغذ که بصورت ثابت قرار گرفته است، به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت می کند. فایل و طرح مورد نظر از طریق سیستم رایانه ای به هد های پرینتر انتقال پیدا کرده و با پاشش رنگ و حرکت همزمان، فرایند چاپ پلات ادامه پیدا می کند.

پلات لمینت چاپ شده با استفاده از دستگاه مخصوص برش بر اساس نیاز مشتری می تواند کات بخورد. در چاپ پلات باید این نکته را در نظر گرفت که از دو نوع کاغذ می توان استفاده کرد:

  1. کاغذ هشتاد گرمی: این کاغذ معمولی است و از آن در چاپ پلات با گرماژ متوسط استاندارد استفاده می شود.
  2. کاغذ کوتد مقوایی: این کاغذ مقوایی نسبت به کاغذ تحریر یا گلاسه، چاپ را واضح تر نشان می دهد. کوتد مقوایی در دو نوع مات و براق گلاسه وجود دارد که هر دوی آن ها جذب رنگ بالایی دارند.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: کارت ویزیت چیست؟

پلات لمینت چیست؟

تا اینجا در مورد پلات، نحوه ساخت و چاپگر آن گفتیم، اما پلات لمینت چیست؟

برای محافظت از پلات چاپ شده در برابر عوامل محیطی و همچنین افزایش کیفیت چاپی، از لایه ای نازک به نام لمینت روی چاپ استفاده می کنند. استفاده از لمینت روی جلوه و جذابیت چاپ نیز بصورت مستقیم اثرگذار است. لمینتی که روی چاپ پلات استفاده می شود، عمدتا دارای دو نوع لمینت سرد و گرم است که در ادامه به تفاوت این دو مدل خواهیم پرداخت.


انواع پلات لمینت

انواع پلات لمینت

پلات لمینت را عمدتا در دو نوع سرد و گرم به چاپ می رسانند که:

  • لمینت سرد

لمینت سرد با ظرافت بسیار بالا و استفاده از یک لایه نازک به کمک کوتینگ پاشی پلیمری روی سطح انجام می شود. لمینت سرد در دو نوع مات و براق موجود است.

  • لمینت گرم

اما لمینت گرم: استفاده از این روش نسبت به نوع سرد بسیار متداول تر است و دلیل آن قیمت مناسب تر لمینت گرم نسبت به سرد است. در این روش لایه لمینت با استفاده از گرما و توسط دستگاه مخصوص پرس می شود.


تفاوت پلات لمینت سرد و گرم

تفاوت لمنیت سرد و گرم

اگر بخواهیم تفاوت اصلی در پلات لمینت سرد و گرم را بیان کنیم باید بگوییم کیفیت و قیمت دو تفاوت اصلی این دو روش لمینت کشی هستند. استفاده از لمینت سرد در مقایسه با لمینت گرم و حرارتی کیفیت چاپی بالاتر و در مقابل قیمت بیشتری نیز دارد که بسته به نیاز فرد مورد نظر می تواند یکی از این دو را انتخاب نماید.

در هر دو صورت برای افزایش طول عمر و ماندگاری بیشتر پلات، استفاده از لمینت چه بصورت سرد، چه به صورت گرم توصیه می شود.

قیمت چاپ پلات لمینت گرم و سرد

برای دریافت قیمت، جزئیات و سفارش چاپ پلات و لمینت در انواع سرد و گرم براق و مات می توانید از طریق راه های زیر با کارشناسان سیناپکینگ در ارتباط باشید:


با ما تماس بگیرید.


در واتس اپ گفتگو کنیم.

4.5/5 - (8 امتیاز)