پوستر چیست؟

پوستر یکی اقلام تبلیغات چاپ به حساب می آید که هم توسط مشاغل کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و هم کمپانی های بزرگ از پوستر های خلاقانه برای پیشبرد فروش یا یادآوری برند خود استفاده می کنند. فرقی نمی کند که از پوستر برای افزایش فروش، اطلاع رسانی محل جدید کسب و کار، یادآوری برند و … استفاده می کنید، در نهایت وظیفه اصلی یک پوستر تبلیغاتی، رساندن اطلاعات مورد نظر به شکلی خلاقانه و در کمترین زمان ممکن است.

مزایای پوستر تبلیغاتی

از جمله مزایای پوستر برای کسب و کار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سایز منعطف

یکی از قابلیت های پوستر تبلیغاتی، چاپ آن در ابعاد و سایز های مختلف است. شما می توانید یک پوستر را با سایز کوچک برای تبلیغ روی شیشه سوپر مارکت ها استفاده کنید و یا می توانید از پوستر ها تبلیغاتی بزرگ و قدی برای ترویج کسب و کار خود بهره بجویید.

  1. ماندگاری طولانی مدت

یک پوستر در مقایسه با سایر روش های تبلیغات چاپی مانند تراکت دوام بیشتری دارد. خواننده رهگذر بعد از دریافت تراکت و مطالعه آن، ممکن است تراکت را دور بیاندازد؛ اما یک پوستر جذاب می تواند تا هفته ها و ماه ها روی محل مناسب قرار بگیرد. به علاوه، یک پوستر در تاریکی شب با یک نور چراغ و یا ساعت 6 صبح همگام با طلوع آفتاب اطلاعات خود را به نمایش می گذارد.

  1. مقرون به صرفه

پوستر های تبلیغاتی اگر به روش خلاقانه و با توزیع مناسب عرضه شوند، نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارند. به علاوه وقتی به میزان ماندگاری پیام پوستر ها نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم پوستر های تبلیغاتی بسیار مقرون به صرفه هستند.

  1. افزایش آگاهی از برند

پوستر های تبلیغاتی آگاهی از نام برند را بشدت افزایش می دهند. پوستر ها اغلب در مکان هایی نصب می شوند که بسیاری از مردم بتوانند به راحتی آن را ببینند.

  1. تنوع بسیار بالا

پوستر ها تنوع بسیار بالایی دارند. از پوستر های تبلیغاتی در هر نوع رویداد برای اطلاع رسانی یا افزایش فروش می توان استفاده کرد. پوستر را می توان با تلفیق تصویر، رنگ و متن جذاب سفارشی سازی کرد و در نهایت باعث جلب بیشتر نظر مردم شد.

  1. قابلیت یادآوری بالا

اگر فردی پوستری را ببیند، احتمال کمتری برای فراموش کردن آن وجود دارد؛ چراکه در پوستر های به یادماندنی بیشتر از تصویر استفاده می شود تا متن طولانی. در بخش های بعدی برخی از بهترین پوستر های تبلیغاتی را برای شما آورده ایم.

انواع پوستر (معرفی 7 نوع متفاوت و جذاب پوستر)

  1. پوستر تبلیغاتی | Advertising

پوستر های تبلیغاتی معمولا توسط برند ها برای اهدافی چون یادآوری برند، افزایش فروش و … مورد استفاده قرار می گیرند. به هر حال پوستر های تبلیغاتی به گونه ای طراحی شده اند تا احساسی را در بیننده تحریک کنند؛ خواه این مربوط به خرید محصول باشد یا تغییر سبک زندگی.

تفاوت اصلی پوستر های تبلیغاتی با سایر پوستر ها به دلیل نمادگرایی و ایجاد پیام های مخفی در تصویر است. به علاوه معمولا پیام مخفی در این پوستر ها با چاشنی خنده همراه است و این ماندگاری در ذهن مخاطب را بیشتر می کند. (منبع)

برخی از انواع پوستر های تبلیغاتی جذاب و خلاقانه را در زیر مشاهد می کنید:

پوستر خلاقانه سس کچاپ Heinz

تصویر بالا پوستر تبلیغاتی برند سس کچاپ Heinz است که در لفافه قصد دارد به این نکته اشاره کند که “حتی اگر استیک و سیب زمینی سرخ کرده هم داشته باشید، بدون این سس مزه مقوا می دهد.”

پوستر تبلیغاتی نسکافه

پوستر تبلیغاتی بسیار خلاقانه از نسکافه دارای این پیام که یک فنجان قهوه برند نسکافه، می تواند سمبل خواب (zzzz) را بر هم بزند.

  1. پوستر آموزشی (محتوا محور) | Informative

پوستر های آموزشی یا محتوا محور مانند بروشور، دارای تک صفحه ای هستند که به خوبی تمام محتوا در مورد یک رویداد یا محصول را به اطلاع می رسانند. آنها می توانند از نظر طراحی متفاوت باشند: برخی شبیه اینفوگرافیک و برخی دیگر فقط دارای تصاویر بصری هستند، اما هدف آنها در همه جا یکسان است.

برخلاف پوسترهای تبلیغاتی، پوسترهای آموزنده همیشه مبتنی بر اطلاعات ساده و قابل فهم هستند و به بینندگان کمک می کنند. به عنوان مثال اینفوگرافیک زیر در مورد طرز تهیه انواع قهوه بسیار گیرا و خوب طراحی شده است:

پوستر اینفوگرافیک آموزشی قهوه

  1. پوستر های انگیزشی | Motivational

تنها هدف این پوستر ها یک کلمه است: الهام بخش بودن. پوستر های انگیزشی معمولا حاوی نقل قول هایی از افراد معروف هستند که در ترکیب با تصویر پس زمینه قلب فرد خواننده را به دست می آورد و او را به فکر فتح دنیا می اندازد! این پوستر ها همواره مثبت هستند و حس خوبی در خواننده ایجاد می کنند.

برخی از این جملات مثبت و انگیزشی را در تصاویر زیر می توانید ببینید:

  1. پوستر فیلم | Movie Posters

خب این نوع از پوستر کاملا مشخص است و برای تبلیغ فیلم یا سریال، معمولا پوستری چاپ و توزیع می گردد. پوستر های فیلم از دسته پوستر های تبلیغاتی هستند ولی کمی متمرکز تر کار می کنند و وظیفه اصلی آنها تهیج مخاطب برای خرید بلیط سینماست. برخی از پوستر های معروف فیلم های سینمایی را مشاهده می کنید:

  1. پوستر رویداد محور | Event Posters

استفده از این پوستر ها برای اطلاع رسانی و دعوت از افراد برای شرکت در یک رویداد یا مکان خاص است. طراحی این سبک پوستر ها باید با حال و هوای رویداد مناسبت داشته باشند و باید به سرعت خواننده را از آنچه می گذرد مطلع سازند.

برخی از پوستر های خلاقانه مربوط به دعوت یک فستیوال یا یک سوپرمارکت شبانه روزی به صورت زیر است:

پوستر رویداد محور

  1. پوستر سفر و معرفی مکان های گردشگری | Travel

در حال حاضر برای سفر کردن، در گوگل و شبکه های اجتماعی مکان های گردشگری را پیدا می کنیم اما همیشه اینچنین نبوده است. تا چند سال پیش چاپ پوستر های سفر محور و معرفی مکان های گردشگری رونق فراوان داشت و همچنان هم از آن ها برای تبلیغ مکان های دیدنی استفاده می شود.

هدف این پوستر، الهام بخشیدن به بینندگان برای دیدن مکان های دیدنی است و عموما توسط آژانس های گردشگری به عموم ارائه می شود. در طراحی پوستر های یک شهر یا کشور معمولا از المان های فرهنگی یا غذایی اصیل آن استفاده میشود. به برخی پوستر های مربوط به گردشگری زیر توجه کنید:

  1. پوستر های تحقیقاتی | Research

پوستر های تحقیقاتی معمولا در کنفرانس های آکادمیک کاربرد دارند. این پوستر ها معمولا نتایج حاصل از چندین سال تحقیق و پژوهش را در قالبی ساده و با تصاویر مختلف به گوش مخاطب می رسانند. پوستر های تحقیقاتی معمولا نسبت به پوستر های آموزشی ماهیت جدی تری دارند و مخاطب باید دانش قبلی مطالعه محتوا را داشته باشد.

طراحی اینگونه پوستر ها به زمان و ظرافت بسیاری نیاز دارد و در دنیای امروزی مانند اینفوگرافیک های سنگین هستند.

پوستر تحقیقاتی اینفوگرافیک

پوستر فرهنگی چیست؟

پوستر فرهنگی دری است برای شناخت بیشتر ملت ها و آشنایی با آداب و رسوم هر قومیتی در جهان. فرهنگ غنی ایران باستان پتانسیل بالایی برای معرفی به سایر نقاط جهان دارد. کما اینکه ملت های سراسر دنیا مانند چین، آفریقا، هند و … با انتشار پوستر های فرهنگی از آداب و رسوم خود حفاظت می کنند و آن را به مردم سایر نقاط جهان ارائه می دهند.

ما می توانیم از فرهنگ های زیبای خود مانند شب یلدا، اعیاد باستانی و مذهبی مانند عید نوروز، عید غدیر و … مکان های باستانی مانند تخت جمشید، مقبره کوروش بزرگ، مکان های مذهبی و … برای ساخت پوستر های فرهنگی الهام بگیریم. برخی از پوستر های طراحی شده بازگوی فرهنگ ملل را در زیر می بینیم:

انواع پوستر تبلیغاتی خلاقانه

طراحی پوستر تبلیغاتی خلاقانه به اندازه یک بسته بندی خلاقانه مهم است. در ادامه چندی از پوستر های تبلیغاتی خلاقانه را می بینیم:

پوستر تبلیغاتی ایرانی

برخی از برند های ایرانی هم کمی با ایده گرفتن از موارد مشابه خارجی (مانند مهرام) سعی در ایجاد خلاقیت در پوسترهای خود دارند که تک و توک می توان خلاقیتی جذاب و یگانه را در آنها دید:

Rate this post