دوست عزیز، اگر لطف بفرمایید برای این خرید یک فاکتور صادر کنید تا برای شرکت ببرم ممنون می شوم. اگر صاحب کسب و کاری باشید و محصول و خدمتی ارائه کنید، تمامی شرکت ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی برای معاملات خود با شما، از شما درخواست صدور فاکتور می کنند. حال دو نوع فاکتور می توان ارائه داد: فاکتور رسمی و غیر رسمی.

در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت های فاکتور رسمی و غیر رسمی می پردازیم.

انواع ساختار فاکتور

فاکتور ها را بر اساس موارد گوناگونی نامگذاری می کنند. به عنوان مثال جنس فاکتور را می توان کاربن لس و تحریر دانست اما به طور کلی دو نوع فاکتور رسمی و غیر رسمی داریم. پیش از معرفی کامل فاکتور رسمی به بررسی سایر انواع چاپ فاکتور بپردازیم.

فاکتور کاربن لس ncr

چاپ فاکتور کاربن لس به این صورت است که زیر هر برگه دیگر نیازی به قرار دادن کاغذ کاربن ندارید. به محض ایجاد فشار روی فاکتور، ریز رنگدانه ها پخش شده و باعث ایجاد طرح روی برگه زیرین می شوند. این نوع جنس فاکتور به دلیل راحتی استفاده از تقاضای بالایی در بین کسب و کار ها برخوردار است.

فاکتور 19

کاغذ تحریر جنسی است که از قدیم در چاپ فاکتور بخصوص نوع غیر رسمی آن مورد استفاده قرار می گرفته و باید برای تهیه نسخه کپی از محتوا بین برگه های آن از کاغذ کاربن استفاده شود. استفاده از کاغذ تحریر به حدی معمول است که در چاپ کارت ویزیت، تراکت و ... نیز جایگاه ویژه ای دارد.

فاکتور گلاسه

پایداری و زیبایی بیشتر با حالت براقی که کاغذ گلاسه نسبت به الوان و تحریر سبب شده است تا این جنس نیز در زمره انواع فاکتور قرار بگیرد. از جمله ویژگی های این نوع چاپ فاکتور می توان به دوام بیشتر در برابر عوامل محیطی، ظاهر زیبا و شیک و رنگ بندی جذاب نسبت به سایر فاکتور ها اشاره کرد.

فاکتور رسمی چیست؟

فاکتور رسمی فوری

و اما فاکتور رسمی: مهم ترین سندی که برای هر کسب و کاری حکم قانونی ایجاد می کند. بر اساس قانون مالیاتی کشور، تمامی صنوف و کسب و کار ها به هنگام معاملات تجاری می بایست از فاکتور رسمی استفاده کنند تا بتوان آن را پیگیری کرد و مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را از آن استخراج نمود.

چاپ فاکتور رسمی را هم می توان توسط سیستم های نرم افزاری حسابداری انجام داد و هم می توان تهیه آن را به شرکت معتبری مانند سیناپکینگ سپرد. فاکتور مورد قبول توسط سازمان مالیات و دارایی دارای ویژگی هایی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

ساختار فاکتور رسمی

فرمت استانداردی که برای چاپ فاکتور رسمی ارائه شده است به شکل زیر می باشد:

  • بالا سمت چپ فاکتور جایگاه شماره سریال می باشد که باید با شماره گذاری ملخی قرمز برجسته پر شود.
  • مشخصات کامل فروشنده شامل کد اقتصادی، کد ملی، آدرس، شماره تماس، کد پستی و ...
  • مشخصات کامل خریدار شامل کد اقتصادی، کد ملی، آدرس، شماره تماس، کد پستی و ...
  • جدول کامل مشخصات کالا شامل نام، تعداد، فی، تخفیف، مالیات و عوارض، جمع موارد و ...
  • نحوه و شرایط فروش (نقدی و غیر نقدی)
  • توضیحات اضافه
  • مهر و امضای فروشنده
  • مهر و امضای خریدار

چه کسب و کار هایی به فاکتور رسمی نیاز دارند؟

نیاز کسب و کار به فاکتور فروش

همانطور که توضیح دادیم تمامی کسب و کار ها و اشخاصی که شماره اقتصادی دارند، ملزم به ارائه فاکتور رسمی مشمول مالیات به مشتریان خود هستند. به طور کلی برخی از کسب و کار هایی که نیاز به این نوع فاکتور دارند عبارتند از:

  • شرکت های صادر و وارد کننده محصولات
  • کارخانجات تولیدی
  • اقامتگاه ها و مراکز گردشگری
  • مراکز عرضه مواد غذایی مانند رستوران ها
  • طلا و جواهر فروشی
  • شرکت های مهندسی و معماری
  • مصالح ساختمانی
  • مراکز حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • و ...

مزایای استفاده از فاکتور رسمی

استفاده از فاکتور رسمی به جز الزاماتی که برای کسب و کار دارد، مزایایی نیز داشته که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. حفاظت قانونی

استفاده از فاکتور رسمی در تبادلات اقتصادی باعث می شود که در صورت مغایرت کالا، قیمت و یا تاخیر در اقساط، موضوع قابل پیگیری در مراجع قضایی باشد. به یاد داشته باشید برای اینکه فاکتور دارای وجاهت قانونی باشد، می بایست توسط خریدار و فروشنده، مفاد آن نگارش و امضا شود.

  1. ایجاد اعتماد

ارائه فاکتور دارای لوگو، شماره اقتصادی، آدرس و شماره تماس شرکت به مشتریان این اطمینان را می دهد که از برند قابل اعتمادی خرید کرده اند و در صورت مغایرت یا سایر موارد، کالا باز پس گرفته می شود.

  1. پیگیری وضعیت خرید و فروش

جدا از سازمان مالیات، بخش حسابداری و بایگانی شرکت ها برای ثبت مبادلات تجاری نیاز به سند و مدارک مربوطه دارند که با استفاده از فاکتور رسمی در هر معامله، قابل پیگیری است.

فاکتور غیر رسمی چیست؟

مکالمه ای که در ابتدای مقاله صورت گرفت را دو مرتبه بخوانید. در این شرایط که معمولا مشتریان رهگذری و مردم از شما درخواست فاکتور برای نشان دادن قیمت و نوع کالای تهیه شده دارند، می توان از فاکتور غیر رسمی استفاده کرد. فاکتور غیر رسمی با فاکتور صوری برای دور زدن مالیات کاملا متفاوت است و عمدتا برای مشتریان رهگذری استفاده می شود.

انواع فاکتور غیر رسمی را می توان شامل فاکتور فروش، فاکتور قبضی، رسید و ... دانست.

4 تفاوت مهم فاکتور رسمی و غیر رسمی

  1. ساختار فاکتور رسمی فرمت استانداردی است که طبق قوانین وزارت امور اقتصاد، طبق بند ۱۹ مالیات بر ارزش افزوده مشخص می‌شود اما ساختار فاکتور غیر رسمی معمولا ناقص بوده و صرفا مهر و امضای فروشگاه روی آن است.
  2. سایز چاپی فاکتور رسمی معمولا A4 و A5 است اما فاکتور غیر رسمی را در تمامی ابعاد و اندازه ها چاپ می کنند.
  3. فاکتور رسمی را معمولا در معاملات تجاری بین شرکت ها استفاده می کنند و برای مشتریانی که به جهت مصارف شخصی درخواست فاکتور کالا را دارند، فاکتور غیر رسمی صادر می شود.
  4. فاکتور رسمی جهت ارائه به سازمان مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد و از برگه دوم و سوم فاکتور های غیر رسمی برای اموری همانند حسابداری و بایگانی فروش کالا و خدمات استفاده می شود.
Rate this post