کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ در حقیقت یکی از ابزار های تبلیغات چاپی است که با ارائه جزئیات محصولات و یا خدمات به خریداران در تصمیم گیری کمک می کند. برخی از مواردی که با ارائه کاتالوگ می توانید به اطلاع خریداران برسانید شامل جزئیات محصول، ابعاد، وزن، قیمت، ویژگی های خاص و البته تصاویر خلاقانه از محصولات است.

برای مشاهده بیش از 40 ایده جالب برای طراحی کاتالوگ به مقاله کاتالوگ خلاقانه مراجعه کنید.

استفاده از کاتالوگ در هر دو بازار B2B و B2C معمول و متداول است. در ادامه این مقاله همه چیز در مورد کاتالوگ را با شما در میان می گذاریم.

چه کسانی به کاتالوگ نیاز دارند؟

استفاده از کاتالوگ محصول برای بسیاری از گروه های شغلی الزام آور است؛ از نمایندگان فروش گرفته تا مدیران بالادستی برای ارائه اطلاعات به خریداران و سهامداران اصلی خود به کاتالوگ نیاز دارند. پیش رو نحوه استفاده از کاتالوگ برای هر گروه آمده است:

  • نمایندگان فروش

نمایندگان فروش از کاتالوگ برای انتقال اطلاعات مهم در مورد محصول یا خدمت به مشتریان استفاده می کنند. استفاده از کاتالوگ به هنگام ارتباط مستقیم با مشتریان سبب می شود مزایا و تصاویر محصول یا خدمت نهایی برای آنها ملموس تر شود.

  • خریداران و تصمیم گیرندگان اصلی

تصمیم گیری خرید در بازار صنعتی برای مدیران و مسئولان شرکت ها، همیشه با بررسی کاتالوگ های فروشندگان همراه است.

  • بازاریاب های میدانی

استفاده از کاتالوگ توسط بازاریاب های میدانی سبب میشود برای خریداران حس بهتری در انتخاب محصول ایجاد شود و احتمال فروش را بیشتر می کند.

چرا به کاتالوگ نیاز داریم؟

  1. جمع آوری اطلاعات

به خاطر سپردن اطلاعاتی مانند اطلاعات فنی و ویژگی های محصولات بخصوص اگر محصولات تولیدی زیاد باشد غیرممکن است. چاپ آنها بر روی کاتالوگ به هر شخصی کمک می کند تا در مورد یک محصول خاص همراه با جزئیات آگاه شود.

  1. کاهش مکاتبات تجاری

در گذشته بخصوص قبل از طراحی و چاپ کاتالوگ دیجیتالی، برای یک معامله تجاری ممکن بود روز ها تعداد بیشماری ایمیل با اطلاعات خسته کننده ارسال و دریافت کنید. اما در دنیای امروز با ارائه یک کاتالوگ شیک و خلاقانه می توانید با قدرت به تعداد بیشتری مشتری بالقوه بفروشید.

  1. کمک به نمایندگان فروش

نمایندگان فروش فقط یک مسئولیت اصلی دارند و آن هم فروش بیشتر محصولات است. جمع آوری داده های محصول از منابع مختلف برای اطلاع رسانی به مشتریان، کاری نیست که آنها بتوانند انجام دهند. به همین دلیل است که کاتالوگ به آنها کمک می کند تا اطلاعات خود را بدون دردسر برای مشتریان خود به اشتراک بگذارند و راه ایجاد فروش سهل تر شود. ارائه کاتالوگ به مشتری باعث صرفه جویی در وقت نمایندگان فروش هم می شود؛ چراکه تمام اطلاعات مورد نیاز مشتریان به راحتی داخل کاتالوگ تعبیه شده است.

  1. بهبود نرخ تبدیل مشتری

وقتی مشتریان تمام داده های مورد نیاز خود را توسط کاتالوگ در اختیار داشته باشند، می توانند به دنبال تأیید، تصمیم گیری و خرید منطقی تر محصولات باشند.

  1. تقویت برندسازی

کاتالوگ جایی است که می توانید در مورد سرآغاز شرکت خود، ارزش ها و اهداف خود صحبت کنید. استفاده از رنگ های سازمانی، لوگو، ترکیب تصاویر خلاقانه محصولات به همراه توضیحات درست می تواند در نمایشگاه ها نام شما را سر زبان ها بیاندازد.

  1. افزایش خرید آفلاین

امروزه خریداران (بخصوص در بازار B2B) بصورت آنلاین تحقیق می کنند و بصورت حضوری خرید می کنند. در مراکز فیزیکی خرید می توانیم با ارائه کاتالوگ (چه فیزیکی چه دیجیتالی) فروش خود را بیشتر کنیم.


مزایای استفاده از کاتالوگ چیست؟

مزایای استفاده از کاتالوگ چیست؟

چاپ کاتالوگ یکی از اصلی ترین ابزار های تبلیغاتی و فروش در جهان است. استفاده از کاتالوگ مزایای زیادی دارد از جمله:

  • کاتالوگ باعث میشود مشتری دائما در ارتباط با برند قرار گیرد.

کاتالوگ چاپی ابزاری تبلیغاتی است که با توجه به ابعاد مناسب، دست و پا گیر نیست و همین باعث می شود در هر جایی دائما در معرض دید مشتری باشد.

  • کاتالوگ کاربر پسند است.

همه ما دوست داریم در اوقات فراغت مجله ای ورق بزنیم یا اگر به ما یک کاتالوگ پیشنهاد شود (برعکس تراکت که آن را دور می اندازیم) دوست داریم حتی برای چند ثانیه آن را ورق بزنیم. بنابراین یک کاتالوگ با طراحی جذاب بشدت کاربر پسند خواهد بود.

  • کاتالوگ چاپی خوانایی بیشتری دارد.

این مورد برتری کاتالوگ چاپی به دیجیتال است. به هنگام مرور یک کاتالوگ دیجیتال باید زوم کنید و صفحه را با دست به این طرف آن طرف ببرید. حتی ممکن است دستتان به لینکی بخورد و کلا وارد صفحه دیگری شوید. خوانایی کاتالوگ چاپی، برتری بالایی نسبت به دیجیتال ایجاد می کند.

  • کاتالوگ وسیله ای سبک و قابل حمل برای افزایش فروش و برقراری ارتباط است.


محتوای کاتالوگ شامل چه مواردی است؟

محتوای کاتالوگ

به جز مواردی که مربوط به چشم انداز شرکت، ارزش ها، ساختار سازمانی و ... می شود، محتوای اصلی کاتالوگ در حقیقت به محصولات مرتبط می شود. مهم ترین قسمت های محتوای کاتالوگ شامل:

  • عبارت Call To Action: دعوت به عمل به معنای این است که بعد از خواندن محتوای شما انتظار دراید چه کاری انجام بدهند؟ ارائه شماره تماس، ایمیل، شبکه های اجتماعی و ... سبب افزایش احتمال تماس بعدی توسط مشتری میشود.
  • گواهینامه و تاییدیه های محصول
  • اجزای اصلی محصول (به عنوان مثال جنس آلیاژ ساخته شده)
  • توضیح محصول (ترجیحا کوتاه و مختصر تا مخاطب خسته نشود.)
  • ابعاد محصول (مانند طول، عرض، وزن، حجم و ...)
  • تخفیف و پروموشن (میزان تخفیف بر اساس حجم خرید)
  • ویژگی های برتر محصول و فوایدی که با خرید محصول به مشتری می رسد.
  • ضمانت نامه، گارانتی و خدمات پس از فروش محصول
  • نحوه و شرایط ایده آل استفاده
  • نام محصول و کد SKU
  • تصاویر (مهم ترین قسمت کاتالوگ)
  • قیمت محصول
  • اقدامات ایمنی برای استفاده از محصول
  • شرایط و ضوابط استفاده از محصول یا خدمت
  • سال ساخت محصول و عرضه آن

انواع کاتالوگ از نظر ساخت

انواع کاتالوگ

کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال که معمولا بصورت فایل PDF ساخته می شود، شامل فهرستی از نام و تصاویر محصولات است که در فضای آنلاین (بخصوص سایت) بارگذاری می شود. مشتریان می توانند اطلاعات خوبی مانند ویژگی، توضیح کوتاه، ابعاد، قیمت و نظرات مشتریان در مورد محصولات را از طریق مطالعه کاتالوگ دیجیتال بدست بیاورند.

کاتالوگ سیمی

کاتالوگ سیمی نوعی از انواع کاتالوگ چاپی است که توسط صحافی سیمی دوبل و یا ساده تولید می شوند.

کاتالوگ منگنه ای

چاپ کاتالوگ منگنه دار به دو صورت ساده و منگنه لوپ صورت می گیرد. کاتالوگ منگنه ای بر خلاف کاتالوگ سیمی که برای تعداد صفحات زیاد به کار می رود، برای کاتالوگ های جمع و جور بیشتر استفاده می شود و نسبت به سیمی مقداری شیک تر است.

کاتالوگ چسب گرم

کاتالوگ با صحافی چسب گرم (PUR) یا هات ملت هم طرفدار بخصوص خود را دارد و برای تعداد صفحات معمول مورد استفاده قرار می گیرد. این کاتالوگ اکثرا برای ارائه گزارشات درون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.


تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟

تفاوت بروشور و کاتالوگ

برخی از مهم ترین تفاوت های بروشور و کاتالوگ عبارتند از:

  1. تعداد صفحات و نوع چاپ

برای چاپ کاتالوگ به علت ذکر تمامی محصولات معمولا به بیش از 10-12 صفحه نیاز داریم اما در بروشور صرفا به معرفی چند محصول می پردازیم و به همین دلیل بروشور دارای تعداد صفحات کمتری است.

  1. محتوای درج شده

در کاتالوگ، تمامی محصولات و خدمات معمولا بصورت جامع با تصویر و لیست شرح داده میشوند. اما در بروشور، ما قصد اطلاع رسانی و تبلیغات در مورد یک یا چند کالای مدنظر مشتری را داریم.

  1. کاربرد

کاربرد کاتالوگ معمولا متفاوت از بروشور است. بروشور ها در نمایشگاه هایی که رهگذران زیادی دارد مناسب تر است. بالعکس برای جلسات خصوصی عقد قرارداد بهتر است کاتالوگ رسمی شرکت ارائه شود.


چگونه کاتالوگ بسازیم؟

چگونه کاتالوگ بسازیم؟

برخی از افراد طراحی کاتالوگ خود را به شرکت های چاپی می سپارند تا افراد حرفه ای آن را انجام دهند و برخی نیز به دلیل کاهش هزینه ها و با استفاده از ایده های موجود در سطح وب اقدام به طراحی شخصی کاتالوگ می کنند. به هر حال در هر دو مورد رعایت برخی نکات طراحی کاتالوگ لازم است: (منبع)

  • طراحی صفحات اصلی: چندین الگو را مشاهده و بررسی کنید، طرح کلی کاتالوگ چه از لحاظ توازن متن و تصویر و چه از نظر هارمونی رنگ ها باید باهم تطابق داشته باشند.
  • تصاویر یکسانی در کاتالوگ به کار ببرید: یکسان سازی فضای تصاویر داخل کاتالوگ باعث می شود کار نهایی شما از نظر ظاهر منسجم باشد.
  • اعمال شماره صفحات پشت سر هم
  • استفاده از تصاویر لب به لب صفحات: اگر از تصاویر گسترده استفاده می کنید و ممکن است تا صفحه بعد یا لبه صفحات ادامه یابد، طوری دیزاین کنید که لبه صفحات کاتالوگ رد سفیدی نیفتد.

یک کاتالوگ چاپی معمولا از قسمت های زیر تشکیل شده است که باید هنگام طراحی به آن توجه کنید:

  • کاور روی جلد کاتالوگ
  • صفحات مقدماتی، توضیحات کلی، معرفی شرکت و ...
  • فهرست و لیست محصولات و مطالب
  • بدنه اصلی کاتالوگ
  • صفحات نهایی
  • جلد پشت کاتالوگ

برای طراحی و چاپ کاتالوگ به چه چیزی نیاز داریم؟

  • اطلاعات محصول

قاعدتا در ابتدای طراحی کاتالوگ به دیتا نیازمندیم. داشتن اطلاعات کامل محصولات شامل نام محصول، ویژگی ها، توضیحات، قیمت، بارکد و ... شروع کار را آسان تر می کند.

  • تصاویر

ترجیحا تمامی تصاویر محصولات (صنعتی و تبلیغاتی) را جمع آوری کنید و بصورت تخصصی روی آن ها ویرایش انجام دهید. توجه کنید که کیفیت بالای تصاویر در نهایت باعث بهتر شدن کاتالوگ چاپی می شود.

  • قالب و طرح کاتالوگ

طراحی گرافیک را می توان توسط یک کارمند داخلی انجام داد و یا به یک فریلنسر یا مجتمع چاپی سپرد. طراح به شما کمک می کند تا ایده های خود را در مورد چگونگی سازماندهی اطلاعات و تصاویر محصولات به درستی پیاده سازی کنید.

مجتمع چاپی سیناپکینگ، از طراحی کاتالوگ تا چاپ با کیفیت

مجتمع چاپی سیناپکینگ با دارا بودن دستگاه های چاپ افست و دیجیتال قوی و به روز آماده دریافت سفارشات شما عزیزان در خصوص کاتالوگ با چاپ افست و یا با چاپ دیجیتال است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با شماره پنج رقمی 34278 تماس حاصل نمایید.

Rate this post