چاپ سیلک اسکرین (silk screen print) روشی نوین برای چاپ تصاویر است که در این روش از پارچه یا توری های اسکرین با سوراخ های کوچک و ریز استفاده می شود. در این نوع چاپ، تصاویر گوناگون طراحی شده و با استفاده از جوهر و فشار بر روی سطح پارچه یا کاغذ منتقل می شود. چاپ سیلک اسکرین یک روش جدید برای خلق آثار طرح های نقاشی، هنری و پوستر است. چاپ اسکرین کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. به همین دلیل علاوه بر خلق آثار هنری، در چاپ پارچه هم استفاده گوناگونی می شود. در این مقاله سعی بر آن داریم که در رابطه با چاپ سیلک اسکرین توضیحات کاملی را برایتان ارائه دهیم. اصول اولیه چاپ سیلک اسکرین یکسان می باشد اما اغلب دارای سطح صاف کاغذ یا پارچه است که با استفاده از جوهر‌های مخصوص چاپ بر روی چوب، فلز، پلاستیک و یا حتی شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت در فرآیند چاپ بر روی صفحه، جوهرها و ماشین آلات بهتری ایجاد شده اند. به ما این امکان را می دهند که تصاویری با کیفیت بالا تولید کنیم.

چاپ سیلک اسکرین چگونه انجام می شود؟

فرایند چاپ سیلک اسکرین چگونه است همانطور که در مقاله انواع چاپ به آن اشاره کردیم، روش های گوناگونی از چاپ گراور تا چاپ افست برای چاپ روی انواع بستر ها وجود دارد. ما در این قسمت فرایند چاپ سیلک اسکرین را برایتان ارائه داده ایم.
  1. در مرحله اول ابتدا شابلون مورد نظر را قرار داده و طرح انتخابی خود را بر روی کاغذ انداخته و سپس برای نوردهی آماده می شود.
  2. لاک یا چسب های مخصوص چاپ سیلک اسکرین را آماده کرده و شابلون مورد نظر را فیکس کرده؛ در انتها برای مرحله نوردهی طرح را بر روی شابلون می اندازیم.
  3. کاغذ را در اندازه های دلخواه بصورت یکسان برش زده و برای نفوذ رنگ به نواحی بیرون، قسمت های داخلی شابلون را با استفاده از چسب مخصوص می پوشانیم.
توجه: دقت داشته باشید به جزء طرح مورد نظر نواحی دیگر توری پوشیده باشد.
  1. شابلون انتخاب شده را به میزکار وصل کنید و کاغذ یا پارچه را بصورتی تنظیم کنید که طرح مورد نظر وسط باشد. برای فیکس در آمدن کار، شما می توانید از میز نشانه گذاری یا گونیا استفاده کنید. زمانی که عکس مورد نظر را ثابت کردید، رنگ خود را با استفاده از کاردک در قسمت بالایی شابلون بریزید.
  2. حال که رنگ مورد نظر خود را بر روی قاب شابلون قرار دادید، با استفاده از کاردک با زاویه مخصوص به خودش و تا حدی فشار رنگ را به سمت دیگری هدایت کنید. این کار باعث می شود تا رنگ از توری گذر کند و در قسمتی دیگری از کاغذ یا پارچه بنشیند.
  3. در قسمت پایانی که کاغذ چاپ شد، توری را به سمت بالا بیارید. سپس رنگ روی آن را با فشار و با زاویه 45 درجه به جهت دیگر برگردانید. بعد از این مراحل، توری را به سمت پایین بیارید و ادامه چاپ را انجام دهید.

لوازم مورد نیاز برای چاپ سیلک اسکرین :

  • رنگ سیلک
  • میز نور سیلک
  • اسکویجی (کاردک) چاپ سیلک
  • دستگاه چاپ سیلک
  • دستگاه خشک کن
  • پاک کننده شابلون
  • کاغذ مخصوص چاپ سیلک
  • لاک و حساس کننده سیلک

مزایای چاپ سیلک اسکرین

  1. ساده و راحت بودن روش چاپ
  2. ماندگاری طولانی
  3. چاپ سیلک اسکرین به نسبت سایر روش های چاپ مانند فلکسوگرافی، قیمت مقرون به صرفه تری دارد.
  4. یکی از مهم ترین مزایای چاپ اسکرین که برعکس چاپ افست است، امکان چاپ بر روی همه سطوح مختلف را دارد. از جمله بستر هایی که معمولا از روش سیلک اسکرین برای تولید آنها استفاده می شود عبارتند از: البسه، کیف، کفش، تابلوهای هنری، مقوا، گونی، چرم، تابلوهای هنری و …

معایب چاپ سیلک اسکرین

  1. پایین بودن سرعت چاپ البته در نوع دستی آن
  2. به دلیل کم بودن سرعت چاپ، گاهی اوقات کیفیت خوبی نداریم.
  3. محدودیت ترکیب رنگ ها
  4. گاهی اوقات بعد از نوردهی، قسمت هایی از رنگ بر روی شابلون به درستی پاک نمی شود.
  5. برای چاپ اسکرین با رنگ‌های متفاوت باید هزینه و زمان بیشتری صرف کرد.
  6. با چاپ سیلک اسکرین نمیتوان بر روی اشیای خیلی کوچک چاپ انجام داد.

انواع چاپ سیلک اسکرین و روش چاپ

انواع چاپ سیلک اسکرین دو نوع چاپ سیلک داریم: دستی و اتومات
  1. چاپ اسکرین دستی

در چاپ دستی قسمت کاردک کشی بر روی شابلون به صورت دستی انجام می شود.
  1. چاپ سیلک اسکرین اتومات یا خودکار

در چاپ اسکرین اتومات کاردک کشی بر روی شابلون مورد نظر به صورت اتومات انجام می شود.

تفاوت چاپ سیلک اسکرین دستی و اتومات

تفاوت چاپ اسکرین دستی و اتومات ما امروزه از روش های مختلف و ماشین آلات گوناگون برای ایجاد محصولات برای مشتریان استفاده می کنیم. در حالی که قطع به یقین بیش از یک راه برای ایجاد طرح ‌های تی‌شرت با کیفیت وجود دارد اما در مورد چاپ اسکرین روی صفحه معمولاً این عملیات به صورت دستی یا اتومات انجام می‌شود. برای اینکه نگاهی به صنعت خود داشته باشید، برای درک بهتر عملیات چاپ سیلک اسکرین، به صورت دستی و اتومات در ادامه مقاله به صورت کامل توضیح داده ایم. بارزترین تفاوت در چاپ دستی و اتومات صفحه میزان کار برای اپراتور سیستم یا سازنده محصول است. یک ماشین دستی به شخصی نیاز دارد که کارهای مربوط به چاپ روی صفحه را به صورت دستی انجام دهد. کار هایی از جمله چاپ رنگ، تنظیم رنگ، چرخاندن شابلون و بلند کردن توری چاپ با دست اما یک چاپگر صفحه اتومات تمام کارهای اضافی توسط شخص را حذف می کند و به دستگاه اجازه می دهد خودش آن را انجام دهد.

مزایا چاپ سیلک اسکرین دستی

از آنجایی که در چاپ سیلک بصورت دستی به شخصی نیاز دارد که بسیاری از مراحل را به صورت غیر اتومات انجام دهد به چند دلیل این گزینه مناسب تر است:
  • با عملکرد دستی چاپ سیلک اسکرین، طراح توانایی تنظیم نقشه یا طرح را به روش های مختلف در طول اجرا دارد. به همین علت ممکن است یک پیراهن ظاهری متفاوتی با پیراهن بعدی داشته باشد.
  • برای شروع اگر شخصی از کار با دستان خود لذت می برد، روش دستی یک انتخاب عالی است و همچنین می تواند سرگرم کننده باشد.
  • چاپگر سیلک اسکرین دستی کوچک تر از چاپ اسکرین اتومات هستند؛ بنابراین راحت‌تر می‌توان اشتباهات را پیدا و اصلاح کرد.
  • زمانی که به دنبال چاپ یک یا چند نمونه تیشرت یا تابلو هستید، چاب سیلک اسکرین دستی انتخاب بهتری است. (مناسب برای حجم پروژه پایین)

معایب چاپ سیلک اسکرین دستی

  • چاپ سیلک اسکرین بصورت دستی انرژی بیشتری را از فرد می گیرد. مخصوصا زمانی که حجم کار زیاد باشد و فرد با کار کردن مداوم دست ها خسته می شود.
  • این روش به افراد بیشتری نیاز دارد زیرا اگر عملیاتی به دنبال تولید دسته‌های بزرگ‌تر باشد، برای انجام چاپ دستی روی صفحه به نیروی کار زیادی احتیاج می شود. این به نوبه خود هزینه های ناشی از نیروی کار را افزایش می دهد.
  • عمل چاپ دستی روی صفحه نیز به طور کلی زمان بیشتری می برد. از آنجایی که تمام این کارها به صورت دستی و بر اساس سرعت و دقت عمل کارگر انجام می شود، ممکن است زمان زیادی برای تکمیل پروژه ببرد. همچنین تایم زیادی صرف می شود تا اجرای حجم گسترده انجام شود؛ زیرا فقط می توانید هر بار یکی را انجام دهید و هر کدام زمان زیادی می برد.
چاپ دستی silk screen

مزایا چاپ سیلک اسکرین اتومات

  • بزرگترین مزیت چاپ اسکرین روی صفحه خودکار، افزایش سرعت تولید است. یک دستگاه اتومات می تواند از 3000 تا 5000 عدد چاپ کند، در حالی که دستگاه دستی فقط می تواند چند درصد از این حجم را در یک روز چاپ کند.
  • یک چاپگر اسکرین اتوماتیک از آنجایی که خودکار است، کیفیت ثابتی ارائه می دهد. این بدان معنی است، که تمام محصولات در یک دسته از نظر ظاهری یکسان به نظر می رسند و هیچ تغییری بین آنها وجود ندارد.
  • نیروی کار مورد نیاز را کاهش می دهد. از آنجایی که یک ماشین اتوماتیک سیلک اسکرین بیشتر کار را انجام می دهد، نیازی به نیروی کار راه اندازی دستی ندارد. این به یک کسب و کار اجازه می دهد تا تنها با چند نفر که ماشین ها را مدیریت می کنند، کارهای بزرگ تولید کند.

معایب چاپ سیلک اسکرین اتومات

فضای مورد نیاز یکی از معدود معایب سیستم چاپ اسکرین صفحه اتومات است. به علاوه، سفارشی سازی کمتر یک پروژه را می توان تنها ایراد عمده برای ماشین های چاپ اسکرین اتوماتیک دانست. چاپ اتوماتیک سیلک اسکرین
Rate this post