ریبون چیست؟

انواع ریبون چیست

اگر قصد چاپ لیبل را دارید، علاوه بر برچسب های انتقال حرارتی، به ریبون هم نیاز خواهید داشت. در این مقاله از سایت سیناپکینگ به تمامی مواردی که باید در انتخاب و انواع ریبون های چاپگر بدانید اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید تا بصورت کامل به این سوال که ریبون چیست بپردازیم.

ریبون، جوهری است که بصورت رول تهیه میشود و با پاشش مناسب، طرح مورد نظر شما را روی انواع لیبل چاپ میکند. هنگام خرید ریبون باید نهایت دقت را داشته باشید، چراکه هر لیبل ریبون مخصوص خود را دارد. هنگام خرید ریبون ممکن است متوجه شوید که دو دسته وجود دارد:

  • ریبون روکش دار بیرونی | (coated side out (CSO
  • ریبون روکش دار درونی | (coated side in (CSI

درون و بیرون، به محلی که پوشش جوهر روی ریبون ها قرار می گیرد اشاره دارد. این موضوع برای شما هنگام خرید باید بسیار مهم باشد چرا که ممکن است ریبون شما چپ گرد و دستگاه شما راست گرد باشد. بیشتر چاپگرها فقط می توانند از یک سبک چرخشی استفاده کنند.

ریبون روکش دار بیرونی (Side out)

ریبون روکش دار بیرونی نوارهای چاپی هستند که روکش جوهر آنها رو به بیرون است. چاپگرهای لیبل زن زبرا (Zebra) معمولاً از این نوع ریبون استفاده می کنند. برای قرار دادن صحیح این نوع ریبون در چاپگر، آن را از پایین باز کرده و در زیر لیبل تغذیه کنید.

ریبون روکش دار درونی (Side in)

ریبون های داخلی همانطور که از اسمشان هم مشخص است، جوهر آنها رو به داخل میباشد. چاپگرهای انتقال حرارتی دیتامکس و ساتو معمولاً از ریبون های CSI استفاده می کنند. برای قرار دادن صحیح این نوع ریبون در چاپگر، آن را از بالا باز کرده و دستگاه خود را تغذیه کنید.

تست انتخاب ریبون صحیح

با استفاده از این تست می توانید نوع ریبون از جهت چرخش (راست گرد یا برعکس) را تعیین کنید. یک قطعه نوار را به قسمت خارج رول ریبون خود بچسبانید. بعد از چند ثانیه، نوار را جدا کنید. اگر جوهر به نوار چسبید، شما از یک ریبون خارجی یا CSO استفاده می کنید. اگر جوهر به نوار نچسبید، از ریبون داخلی یا CSI استفاده می کنید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: چاپ آفست چیست؟


اندازه ریبون چیست؟

انواع ریبون

در انتخاب اندازه ریبون انتقال حرارتی، چند معیار وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. از جمله آنها:

  • عرض لیبل

نزدیکترین عرض ریبون را به برچسب خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر لیبل PVC با عرض 6 سانتی متر چاپ می کنید، باید یک ریبون 8 سانتی بخرید تا 10 سانتی متری. هر جوهر استفاده نشده روی نوار ریبون انتقال حرارتی در غیر این صورت هدر می رود.

  • طول ریبون

در مورد طول ریبون بسته به میزان مصرف و نوع فعالیت (صنعتی یا دم دستی) میتوانید تصمیم گیری کنید. طبیعتا برای مصارف صنعتی طول ریبون را باید بالا بگیرید.

  • اندازه هسته ریبون

نوع استاندارد هسته ریبون، 1 اینچ معادل تقریبی 3 سانتی متر است اما ممکن است چاپگر شما بر اساس اندازه هسته کوچک تری ساخته شده باشد. پس توجه کنید که بر اساس چاپگر خود اندازه هسته را انتخاب کنید.


انواع ریبون چیست؟

بعد از اینکه موارد مهم برای انتخاب ریبون مناسب را مطالعه کردید، نوبت به انتخاب نوع ریبون مناسب برای کسب و کار شما می رسد. یافتن ریبون چاپی مناسب می تواند گام مهمی در اطمینان از قابلیت چاپ، خواندن و قابل اعتماد بودن لیبل ها باشد. بطور کلی 4 دسته از انواع ریبون وجود دارد:

  • ریبون وکس (Full Wax)

ریبون فول وکس

ریبون وکس، اقتصادی ترین انتخاب برای مصارف شماست. این ریبون برای استفاده های اساسی و عمومی مانند حمل و نقل و یا برچسب های خرده فروشی ایده آل هستند. ترکیب کامل وکس آنها نیاز به دمای ذوب کمتری دارد و در نتیجه چاپ سبکتر می شود. هزینه در برابر ماندگاری در این نوع ریبون بسیار منطقی و مقرون به صرفه است.

ویژگی های برتر ریبون وکس:

  1. رایج ترین و پر مصرف ترین ریبون انتقال حرارتی
  2. برای لیبل کاغذی توصیه میشود.
  3. برای استفاده در لیبل های پشت چسب دار نیز توصیه میشود.
  4. دوام معقول تصاویر چاپی
  5. قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  6. مناسب برای حمل و نقل، قفسه، فروشگاه و انبار
  7. ایده آل برای مصارف موقت

  • ریبون وکس رزین (Wax-Resin)

ریبون وکس رزین

ریبون انتقال حرارتی وکس رزین، دوام بیشتری نسبت به وکس خالی دارند. این ریبون چاپی مقاومت بسیار خوبی در برابر خراش، سایش و رطوبت دارد و تصاویر واضحی را روی طیف گسترده ای از انواع مواد ایجاد می کند. این ریبون برای برچسب های متالایز، کاغذی و pvc میتواند گزینه مناسبی باشد.

ویژگی های برتر ریبون وکس رزین:

  1. ایده آل برای برچسب های متالایز و ضد آب
  2. مقاوم در برابر حرارت، رطوبت و ضربه
  3. بازه قیمتی مناسب
  4. برای مصارف لیبل بارکدی، دارو و حمل و نقل بسیار مناسب است.
  5. ایده آل برای استفاده میان مدت

  • ریبون پرمیوم وکس (Premium Wax)

ریبون پرمیوم وکس، دارای یک پوشش پشتی است که از چاپ حرارتی شما محافظت می‌کند. این ریبون تصاویر بسیار با کیفیتی بر روی انواع لایه ها (حتی برخی از چسب های مصنوعی) چاپ می‌کند.

ویژگی های ریبون پرمیوم وکس:

  1. ماندگاری عالی
  2. کیفیت چاپ فوق العاده
  3. انرژی چاپ کم
  4. سرعت چاپ بسیار بالا (چیزی در حدود 300mm/s)
  5. چاپ انواع بارکد چرخشی
  6. مقاومت حرارتی بالا (تا ℃60 یا ℉140)
  7. مناسب برای حمل و نقل، برچسب گذاری قفسه، برچسب گذاری خرده فروشی
  8. مناسب برای بسته بندی های انعطاف پذیر
  9. چاپ روی برچسب های عمومی
  10. استفاده در برچسب RFID


    . ریبون Wash Care

    این ریبون کنتراست چاپی عالی برای انواع اسکنر های نوری از جمله نور های مرئی و مادون قرمز، برای تولید متون واضح با گرافیکی عالی فراهم می‌کند. این ریبون به دلیل چاپ بسیار با کیفیت در برابر شستشو، اتو کشی و خشک کردن و حلّال های صنعتی مقاومت عالی ای دارد. این ریبون برای چاپ لیبل روی پارچه و پوشاک بسیار مناسب است و با مواد مختلفی مانند نایلون، ساتن، پلی استر، ابریشم مصنوعی و الیاف مصنوعی سازگار است. در برخی از ریبون های wash care به دلیل استفاده از فرمول اختصاصی ضد الکتریسیته ساکن، این الکتریسیته ها را از بین می‌برد و برای محافظت از چاپ و افزایش ماندگاری عالی است.

    ویژگی های ریبون wash care:

    1. کیفیت فوق العاده
    2. ماندگاری بسیار طولانی
    3. سازگار با انواع محصولات نساجی
    4. مناسب برای محصولات لجستیک (حمل و نقل، بسته بندی، انبار داری)، صنایع غذایی، پزشکی و پوشاک
    5. مقاوم در برابر سایش، گرما، آب، مواد شوینده و سایر حلّال های شیمیایی
  • ریبون تاریخ زن

    ریبون های تاریخ زن، به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند، در مقابل تابش نور مستقیم خورشید، حرارت و رطوبت بسیار با دوام هستند. همچنین ریبون تاریخ زن در صنایع متعددی مانند پلاستیک، آلومینیوم، کاغذ و چوب قابل استفاده است و معمولا کارخانجات برای ثبت تاریخ تولید، انقضا، قیمت و ...  از آن استفاده می‌کنند.

    ویژگی های ریبون تاریخ زن:

    1. دوام بسیار زیاد
    2. کیفیت بسیار بالا
    3. مقاوم در برابر شرایط محیطی گوناگون (تابش، سایش و رطوبت)
    4. استفاده در اکثر محصولاتی که نیاز به هرگونه توضیحی مانند قیمت، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا و ... دارند.
  • ریبون رنگی

    این ریبون ها که به صورت تک رنگی قابل استفاده هستند، معمولا در رنگ های قرمز، آبی، سفید و سبز قابل تهیه هستند، هرچند رنگ های دیگری مانند زرد، فیروزه ای، سرخابی و مشکی نیز وجود دارند. علاوه بر این ها از یک لایه روکش شفاف برای جلوگیری از سایش و محو شدن چاپ نیز استفاده می‌شود. ریبون رنگی پس از استفاده، دارای مقاومت عالی ای در برابر نور خورشید و رطوبت است اما بسته بندی تا قبل از استفاده باید در دمای زیر 25 درجه سانتیگراد و دور از تابش مستقیم نور خورشید و گرد و غبار نگهداری شود.

    ویژگی های ریبون رنگی:

    1. کیفیت بسیار بالا
    2. ماندگاری طولانی مدت
    3. استفاده در حمل و نقل، انبار داری، بسته بندی و به طور کلی تمام صنایعی که نیاز به چاپ رنگی روی محصولاتشان دارند.
  • ریبون رزین (Full Resin)

ریبون رزین

روبریبون های تمام رزین انتقال حرارتی از رزین خالص ساخته شده اند. این ریبون در دمای بسیار بالا ذوب می شود و در ماده ای که روی آن چاپ شده، حل می شود و در نتیجه دوام فوق العاده بالایی دارند. (منبع) این ریبون قابلیت چاپ روی بسیاری از لیبل ها مانند متالایز، پی وی سی و یا تایوک را دارد.

ویژگی های ریبون تمام رزین:

  1. بالاترین قیمت میان تمامی ریبون ها
  2. برای استفاده در مصارف غیر لیبل کاغذی ایده آل است.
  3. یکی از با دوام ترین انواع ریبون
  4. برای مصارف پزشکی، شیمیایی، خودرو یا بسته بندی، مناسب است.
  5. مناسب برای استفاده طولانی مدت
  6. در برابر اشعه UV، تغییرات حرارتی بالا، رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم است.

  • ریبون سوپر رزین (Super Resin)

ریبون سوپر رزین

ریبون سوپر رزین به مقاوم ترین نوع ریبون معروف است که معمولا برای چاپ با کیفیت برچسب اموال و لیبل های پی وی سی مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگی های ریبون سوپر رزین:

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شوینده
  2. با دوام ترین ریبون ساخته شده
  3. قیمت نسبتا بالا
  4. ایده آل برای چاپ لیبل اموال و بسیاری از انواع برچسب

البته انواع دیگری از ریبون نیز وجود دارد مانند ریبون سفید، رنگی، تاریخ زن، ریبون وش رزین و ... اما بیشترین استفاده از ریبون هایی است که پیشتر توضیح دادیم.

Rate this post