تعریف بسته بندی چیست؟

تعریف بسته بندی
بسته بندی به کلیه فرایند های طراحی، تولید و ارزیابی پوششی است که محصول را احاطه میکند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف بسته بندی، حفاظت از محصول و در عین حال، ایجاد جذابیت بصری برای جلب نظر مشتری است. بسته بندی محصولات عموما شامل سه قست میباشد. بسته اولیه (مانند خمیردندان که در لوله پمپ خود قرار میگیرد)، بسته ثانویه (جعبه تک محصول) و بسته نهایی (جعبه ای که خمیردندان ها در آن قرار میگیرد.)

بسته بندی اولیه و ثانویه چیست؟

بسته بندی اولیه، ضروری ترین شکل بسته بندی است. بسته بندی اولیه (بخصوص در مواد غذایی) در تماس مستقیم با محصول غذایی است. این بسته محتویات محصول را از باکتری های محیطی محافظت می کند. بسته بندی ثانویه عموما برای مارک تجاری، جذابین کالا و به عنوان محافظی اضافی برای کالا استفاده می شود.


دلایل استفاده از بسته بندی چیست؟

مزایای بسته بندی
امروزه بسته بندی صرفا برای حفاظت از محصول استفاده نمیشود، بلکه بعنوان ابزاری برای افزایش فروش و همچنین ایجاد ارزش ویژه برند مورد استفاده قرار میگیرد. (مطالعه بیشتر) از جمله دلایلی که در عصر حاضر بسته بندی برای شرکت ها بسیار مهم شده است میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بسته بندی خلاقانه محصول، خودش را میفروشد.

اغلب خرید های انجام شده در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها توسط خود مشتریان انجام میشود و اگر محصول شما دارای بسته بندی متمایزی از رقبا باشد، شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط مصرف کننده دارد. یکی از روش‌های بسته بندی خلاقانه، بسته بندی با کاغذ کرافت است.

  • افزایش قدرت محصول برای عرضه

در برخی موارد مشتری به سبب بسته بندی جذاب محصول شما، حاضر به پرداخت مبلغی بیشتر نسبت به رقیب برای خرید کالای شما است.

  • کمک به افزایش شناخت برند

بعنوان مثال هنگامی که شما بسته آدامسی به رنگ سبز و ابعاد مکعب مستطیل را مشاهده میکنید، بلافاصله برند ریلکس مدنظرتون میاد. بسته بندی پایدار و با طراحی زیبا میتواند نام برند شما را در ذهن ها حک کند.

  • تاثیر بسیار در ایجاد مشتری وفادار

بسته بندی قادر است بر خریدار تأثیر بگذارد، زیرا خریدار ابتدا بسته بندی محصول شما را مشاهده میکند و اگر این طراحی زیبا کیفیت مطلوبی از محصول را نیز به همراه داشته باشد، مشتری وفادار ایجاد میکند.


انواع بسته بندی چیست؟

خلاقیت در بسته بندی حبوبات
انواع مختلف بسته بندی به اندازه و ماهیت محصول شما بستگی دارد. بعنوان مثال برخی از محصولات نیاز بالایی به محافظت از عوامل محیطی دارند یا برخی کالای خود را بصورت عمده به فروش میرسانند. در هر صورت انواع مختلف بسته بندی شامل موارد زیر میشود:

  • جعبه مقوایی

مقوا ماده ای بر پایه کاغذ است که در عین مقاومت خوبی که دارد، برای ایجاد ساختار های سفارشی میتوان از آن استفاده کرد. از جعبه مقوایی میتوان در بسته بندی لوازم آرایشی، دارو، مواد غذایی و … استفاده کرد.

  • جعبه کارتن

کارتن ها ساده ترین نوع بسته بندی را به ما ارائه میدهند. کارتن از سه لایه (آستر داخلی، خارجی و فلوت که همان مقوای موج دار است) ساخته شده است. مقوای موج دار در کارتن سبب استحکام و دوام آن میشود.

  • جعبه پلاستیکی

پلاستیک در زندگی امروزه ما نقش بسیار مهمی دارد؛ از خودرو گرفته تا وسایل خانگی مقداری پلاستیک در خود جای داده است. جعبه پلاستیکی نسبت به جعبه مقوایی استحکام بیشتری دارد و همچنین با عبور جریان هوا سبب حفظ کیفیت مواد غذایی داخل خود میشود.

  • هارد باکس

از هارد باکس یا جعبه سخت عموما در بسته بندی محصولات لوکس و ارزشمند استفاده میشود. انواع مختلفی از هارد باکس وجود دارد، به همین دلیل ما پیشنهاد میکنیم مقاله هارد باکس چیست را مطالعه کنید.

  • جعبه نئوپان

از بسته بندی نئوپان در صنایعی مانند تولید قطعات الکترونیکی، پزشکی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی استفاده می شود. نئوپان در اصل نوعی مقوا است که از فشرده شدن کاغذ ساخته می شود. نئوپان به راحتی قابل برش، تا کردن و شکل دهی است. جعبه نئوپان یک گزینه بسته بندی مقرون به صرفه برای محصولات شما است.


طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی به تمامی فعالیت های مربوط به فرم، ساختار لوگو، اطلاعات محصول و … اطلاق میشود که محصول را برای بازاریابی مناسب کند. طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین و سخت ترین گام ها برای عرضه محصول جدید به بازار است.
شما میتوانید برای طراحی و تولید بسته بندی خاص روی مجتمع چاپی سیناپکینگ حساب باز کنید. کارشناسان ما آماده اند که به سوالات تخصصی شما پیرامون “بسته بندی چیست” پاسخ دهند.

بسته‌بندی محصول یکی از مهم‌ترین مواردی است که شرکت‌ها، چه نوپا باشند و چه بزرگ، باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند. زیرا تاثیر مستقیمی روی امور مالیاتی و عملیاتی کسب‌وکارها دارد. همچنین در هزینه تولید، تدارکات، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی و تجربه مشتری نقش خواهد داشت. درحال حاضر صنعت بسته‌بندی محصولات با سرعت متوسط 14.59درصد در سال، روبه‌رشد است. ارزش این بازار در سال ۲۰۲۰، 27.04 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ به 61.55 میلیارد دلار برسد. در این مقاله به بررسی بیشتر جنبه‌های مهم بسته‌بندی محصول می‌پردازیم تا بتوانید موثرترین شیوه بسته‌بندی را برای محصولاتتان بیابید. پس همراهمان بمانید.

بسته‌بندی محصول چیست؟

بسته‌بندی محصول، فرایند محصورکردن آن در ساختاری حفاظت‌شده است. هر ساختار حفاظت‌شده، یک بسته محسوب می‌‌شود. مشخصات آن نیز به عوامل مختلفی مانند نوع محصول، هویت برند، شیوه مدیریتی، اهداف بازاریابی و غیره بستگی دارد. فرایند بسته‌بندی محصول چند عملکرد ضروری از جمله مهار، حفاظت، راحتی و انتقال اطلاعات دارد. بسته‌بندی همچنین به‌عنوان هویت محصول عمل می‌کند و جزء مهمی از تجربه مشتری محسوب می‌شود. به‌همین دلیل طراحی بسته‌بندی محصول نقش پررنگی در فروش و بازاریابی دارد.

مزایای بسته بندی خوب

بسته‌بندی در دنیای پیشرفته امروزی بسیار حیاتی است، به‌خصوص پس از دوران همه‌گیری کرونا. روش‌های مختلفی برای پکیجینگ کالاها وجود دارد. نحوه بسته‌بندی اثر زیادی روی فروش و محبوبیت برندها می‌گذارد و مزایای زیادی دارد. بعضی از مزایای بسته‌بندی خوب برای جامعه و همچنین کسب‌وکارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حفظ محصول: پکیجینگ خوب تضمین می‌کند که محصولات در طول حمل‌ونقل ایمن باقی بمانند و عمر مفید اقلامی مانند نان و تنقلات را افزایش می‌دهد.بسته بندی چیست
  • امنیت: بسته‌بندی مناسب از دستکاری و آسیب جلوگیری می‌کند که برای کالاهای مایعاتی مانند عطر ضروری است.
  • سهولت حمل‌ونقل: اقلام بسته‌بندی شده راحت‌تر حمل می‌شوند و خطر آسیب به کالا را کاهش می‌دهند.
  • پیشرفت برند: پکیجینگ مناسب به برندینگ و جذب مشتری کمک می‌کند. گاهی تنها دلیلی که محصولی را می‌خریم، بسته‌بندی زیبا و شیک آن است.
  • افزایش بازدهی سرمایه: پکیجینگ موثر باعث می‌شود افراد کمتری متقاضی مرجوع‌کردن کالا شوند. در این صورت شهرت برندتان بیشتر می‌شود و مشتری‌های بیشتری پس از خرید محصولاتتان احساس رضایت می‌کنند.
  • هویت برند: بسته بندی با لوگو و طرح‌های جذاب باعث افزایش شهرت برند می‌شود و برای مصرف‌کننده‌ها جذابیت دارد.
  • دسترسی به اطلاعات: جعبه‌های محصولات جزئیات ضروری کالا را در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارند و نقش مهمی در تصمیم‌گیری خرید دارند.
  • سلامت و ایمنی: پکیجینگ مناسب برای محصولات بهداشتی و مواد خوراکی اهمیت زیادی دارد. با دقت در انتخاب آن، ایمنی محصولات را تضمین می‌کنید.
  • پایداری محیطی: در بسیاری از بسته‌بندی‌ها از مواد بازیافتی استفاده می‌شود تا راهی برای کاهش ضایعات،‌ مصرف انرژی و آسیب‌های زیست‌محیطی باشد.

به‌طور کلی، بسته‌بندی نوآورانه، پایدار و با طراحی خوب نه‌تنها از محصولات محافظت می‌کند، بلکه تصویر برند را بهبود می‌بخشد، فروش را ارتقا می‌دهد و به داشتن محیطی سالم‌تر کمک می‌کند.

ویژگی های بسته بندی خوب

بسته بندی چیست

برای ساخت پکیجینگ خوب برای محصولاتتان،‌ باید ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید موارد زیر را بررسی کرده تا نقص‌های کسب‌وکارتان را در بسته‌بندی حل کنید:

  • عملکرد:‌ بسته‌بندی محصولات باید مزایای مختلفی برای فروشنده و مشتری داشته باشد. مثلا باید هویت محصول را نشان دهد، محافظ آن باشد، کار با کالا را آسان کند، اطلاعات مربوط به محصول را نشان دهد، مشتری‌ها را جذب کند و تجربه کاربری مثبتی داشته باشد.
  • ادراک:‌هنگام طراحی پکیج باید در نظر داشته باشید که مشتری‌ها چه نوع درکی از محصول نهایی خواهند داشت. این درک را می‌توانید با ماده مصرفی، طرح، رنگ و پیام‌ها انتقال دهید که به بازاریابی کمک می‌کند.
  • هزینه: سه جنبه از بسته‌بندی محصول بر قیمت محصول اثر می‌گذارد. ابتدا باید هزینه تهیه و پردازش مواد بسته‌بندی محصول را در نظر بگیرید. در مرحله دوم، باید هزینه تولید بسته‌بندی را تخمین بزنید. همچنین باید بدانید که این پکیجینگ بر هزینه حمل‌ونقل چقدر اثر دارد. ابعاد و وزن بسته را نیز در نظر بگیرید. این عوامل در لجستیک بسیار مهم هستند. بسته‌بندی بزرگ و سنگین محصول هزینه نگهداری و حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد.
  • پایداری: پک‌ها باید علاوه‌بر کاربردی‌بودن، به‌راحتی دور انداخته یا بازیافت شوند. پایداری نیز تاثیر زیادی روی تصمیم خریداران دارد. بعضی از پک‌ها از محصولات بیشتر عمر می‌کنند، مانند شیشه‌ها، قوطی‌ها، بطری‌ها و جعبه‌های چوبی. گاهی مشتری‌ها از این جعبه‌ها برای اهداف مختلف بهره می‌برند. پایداری پکیجینگ را باید طبق هدف محصول و همچنین تاثیر زیست‌محیطی آن تعیین کنید.
  • تجربه مشتری: این مورد از دیگر عوامل اهمیت بسیار بیشتری دارد و شامل دو جنبه آنباکس و کاربردی‌بودن می‌شود. بازکردن جعبه باید خاص و به‌یادماندنی باشد و به کالای اصلی آسیبی نرساند. کاربردی‌بودن نیز یعنی نحوه استفاده مشتری از بسته‌بندی در کنار محصول. مثلا قوطی‌های نوشابه‌ها برای نوشیدن آن‌ها مفید هستند. پکیجینگ باید طوری باشد که به مشتری‌ها در استفاده از محصول کمک کند.

کاربرد بسته بندی

بسته‌بندی محصول نقش مهمی در چندین جنبه از کسب‌وکار ایفا می‌کند که مربوط به مدیریت زنجیره تامین، بودجه‌بندی و بازاریابی می‌شوند. همچنین رابطی بین مشتری‌ها و محصولات است. موارد زیر تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای بسته‌بندی‌ها هستند:

  • شناخت برند و محصول:‌ پیش از اینکه مشتری محصول را ببیند، به بسته‌بندی آن دقت می‌کند. بسته‌بندی خوب به مشتری‌ها کمک می‌کند تا نوع محصول را بشناسند. همچنین به تمایز محصولات برندها از سایر اجناس موجود در بازار کمک می‌کند.
  • حفاظت از کالا:‌ بسته‌بندی همچنین محصولات را در فضایی محفوظ قرار می‌دهد و از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. این موضوع برای حمل‌ونقل و مدیریت محصول در حین نگهداری و جابه‌جایی آن اهمیت زیادی دارد. محصولات در داخل بسته‌ها در برابر عوامل بیرونی، ضربه، تغییرهای دمایی، مخدوش‌شدن و رطوبت در امان می‌مانند.
  • راحتی: پکیجینگ یا همان بسته‌بندی همچنین باعث می‌شود که مشتری‌ها راحت‌تر از محصولاتشان استفاده کنند. این موضوع مخصوصا برای محصولاتی صدق می‌کند که به‌صورت مایع، نیمه‌مایع یا بخار هستند. در چنین مواردی بسته‌بندی به بخشی از محصول تبدیل می‌شود.
  • جاذبه بصری: از آن‌جایی که بسته‌بندی محصول، برای جذب ابتدایی افراد موثر است، روی تصمیم‌های آن‌ها در ارتباط با خرید نیز اثر می‌گذارد. حدود ۷۲درصد از مشتری‌ها قبول دارند که طراحی بسته‌بندی محصول روی خرید آن‌ها موثر است. بسته‌بندی با طراحی خوب به جذابیت محصول‌ها می‌افزاید.
  • اطلاعات کاربران: شرکت‌ها برای انتقال اطلاعات مهم در مورد محصولات، از بسته‌بندی کمک می‌گیرند. همچنین برچسب‌های پکیجینگ نام محصول و برند را نشان می‌دهد و اطلاعاتی را در ارتباط با کالا مانند محتویات، اجزاء، مواد سازنده، تاریخ ساخت، راهنمای استفاده، کشور سازنده، هشدارهای ایمنی و تاریخ انقضا را در اختیار افراد قرار می‌دهد. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا از محصول با اطمینان خاطر استفاده کنند. همچنین با مشاهده پکیجینگ می‌توانند متوجه شوند که آیا آن کالا مطابق با نیازهایشان است یا خیر.
  • تجربه مشتری: آنباکس بسته‌بندی محصولات معمولا اولین تعامل بین کاربر و کالا است. این تعامل آغازگر تجربه مشتری محسوب می‌شود. اهمیت بسته‌بندی محصولات در زمینه تجربه مشتری را می‌توانیم از افزایش محبوبیت پست‌ها و ویدیوهای آنباکسینگ در شبکه‌های اجتماعی بسنجیم.

بسته بندی چیست

بهترین کارتن برای بسته بندی

بسته بندی محصولات با استفاده از کارتن یکی از پرکاربردترین و مفیدترین روش‌های بسته بندی است. انتخاب کارتن مناسب طبق نیازهای کسب‌وکارتان اهمیت زیادی دارد. این کارتن نه‌تنها در طول حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی از کالاها محافظت می‌کند، بلکه روی برندینگ و تجربه مشتری موثر است. کارتن‌های زیادی در بازار وجود دارند که تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند. کارتن‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. ادامه به بررسی بعضی از بهترین انواع کارتن برای بسته بندی محصولات می‌پردازیم:

  • جعبه‌های کارتنی شیاردار: این موارد، رایج‌ترین کارتن برای حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی هستند. این کارتن‌ها از مواد بادوامی ساخته شده‌اند که در برابر ضربه و فشرده‌شدن، مقاومت بسیار خوبی دارند. این کارتن‌ها در انواع تک‌جداره، دو و سه‌جداره موجود هستند و می‌توانید مطابق با نیازهای خود از آن‌ها استفاده کنید. مزایای این نوع کارتن استحکام بالا، وزن کم، قابلیت بازیافت و قیمت مناسب است. این محصولات برای بسته‌بندی کالاهای سنگین و بزرگ مانند لوازم خانگی و مبلمان مناسب هستند.
  • جعبه‌های کارتنی سخت: این جعبه‌ها برای بسته‌بندی اقلام شکننده مانند ظرف‌های شیشه‌ای، لوازم الکترونیکی و آثار هنری مناسب هستند. آن‌ها از مواد ضخیم و محکمی ساخته شده‌اند که در برابر آسیب‌های حمل‌ونقل از محصول بیشتر مراقبت می‌کنند. این جعبه‌ها را می‌توانید با فوم‌های تقسیم‌کننده سفارشی کنید تا کالا تکان نخورد و در طول مسیر، آسیب نبیند.
  • جعبه‌های کارتنی تاشو: این جعبه‌ها گزینه‌هایی عالی برای بسته‌بندی کالاهای خرده‌فروشی و مصرفی هستند. از طرفی وزن کمی دارند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را جمع کنید. به‌همین دلیل برای سفارش‌هایی با حجم بالا مناسب خواهند بود. این جعبه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را با نام تجاری و اطلاعات محصولتان سفارش دهید.
  • کارتن‌های پلی‌استری: این نوع کارتن‌ها از جنس پلی‌استر بوده و در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. این محصولات همچنین به‌دلیل استحکام بالا برای بسته‌بندی محصولات دارویی و لوازم آرایشی کاربرد دارند.
  • جعبه‌های کارتنی تخصصی: جعبه‌های اختصاصی برای مشاغل با نیازهای خاص مناسب خواهند بود. می‌توانید این جعبه‌ها را با هر ماده دلخواه مانند تخته نئوپان یا کارتن شیاردار سفارش دهید. همچنین می‌توانید ابعاد خاص محصول و لوگوی کسب‌وکارتان را در ساخت آن‌ها لحاظ کنید. علاوه‌بر این ویژگی‌های اضافی موردنظرتان را به آن‌ها بیفزایید و آن‌ها را مطابق با برند خود بسازید.
4.9/5 - (16 امتیاز)